Det digitale klasserom om organdonasjon

Søknadssammendrag

Bakgrunn for prosjektet

Til enhver tid står det rundt 450 pasienter på venteliste for et nytt, livreddende organ. Ventelisten øker, og dessverre er det flere som dør mens de venter. Derfor er det så viktig at befolkningen sier ja til organdonasjon. Som en del av vårt informasjonsarbeid tilbyr vi gratis undervisning blant annet til videregående skoler. Målet er å styrke bevisstheten om organdonasjon blant unge. Dessverre kan vi ikke etterkomme alle henvendelser vi får og det er kostbart å reise rundt. Med en digital læringsplattform om organdonasjon kan vi når langt flere elever enn vi gjør i dag.

Målsetting for prosjektet

Hovedmålet er å utvikle en digital læringsplattform hvor elever i videregående skole kan lære om organdonasjon. De skal kunne få god og riktig kunnskap til å kunne diskutere problemstillinger knyttet til organdonasjon og medisinske kriterier for død, og selv kunne ta stilling til organdonasjon.

Målgruppe

Primærmålgruppe er elever på videregående skole. Den digitale læringsplattoformen vil også brukes til opplæring av nye frivillige undervisningskonsulenter.

Antall personer i målgruppen som prosjektet planlegger å nå

2000

Beskrivelse av gjennomføring og metode for prosjektet

Vi ønsker å lage en digital læringsplattform om organdonasjon som kan brukes av lærere til undervisning om organdonasjon. Læringsplattformen vil utvikles slik at den kan utvides med mer informasjon og undervisningsmateriell i årene fremover, og vil derfor alltid være up-to-date og ha lang levetid. Et eksternt byrå vil stå for den tekniske løsningen og Stiftelsen Organdonasjon vil bidra med innhold til den digitale læringsplattformen i form av filmer, bilder og tekst. Etter endt produksjon skal den digitale læringsplattformen markedsføres ut mot skoler, og den vil deles med våre tilknyttede pasientorganisasjoner, samt deles og annonseres i sosiale medier. En digital læringsplattform vil bli et godt pedagogisk virkemiddel som kan sikre at elevene får god kunnskap om temaet organdonasjon på en engasjerende, morsom og virkningsfull måte. Det å ta i bruk visuelle virkemidler som f.eks filmer hvor transplanterte forteller sin historie, vil kunne formidle viktigheten av organdonasjon på en langt mer effektiv måte enn å lese i læreboka. Etter fullført opplegg skal eleven ha vært igjennom alt det som står om organdonasjon og kriterier for død i pensum, og de skal ha diskutert problemstillinger knyttet til dette.

Fremdriftsplan for prosjektet

Det er lagt opp til at prosjektet skal gjennomføres i 2019, samt at målinger skal gjennomføres i 2020 etter at den digitale læringsplattformen er markedsført ut mot videregående skoler i hele landet. Prosjektet vil starte med utvikling av ide og elementer i samarbeid med valg byrå. Deretter vil Stiftelsen Organdonasjon utarbeide innhold til plattformen, før funksjonalitet og testing gjennomføres. Deretter gjenstår markedsføring og måling.

Sluttrapport

Målsetting, målgruppe og bakgrunn for prosjektet

Over 500 mennesker står på venteliste for et nytt, livreddende organ i Norge. Ventelisten øker, og dessverre er det flere som dør mens de venter. Derfor er det så viktig at befolkningen sier ja til organdonasjon. Informasjonsarbeid er noe av det viktigste Stiftelsen Organdonasjon jobber med, og som en del av dette tilbyr vi blant annet gratis undervisning til videregående skoler. Hovedmålet med prosjektet var å utvikle en digital læringsplattform hvor elevene i videregående skole kan lære om organdonasjon på en engasjerende måte. Målet er at de skal kunne få god og riktig kunnskap til å kunne diskutere problemstillinger knyttet til organdonasjon og medisinske kriterier for død, som nevnt i læreplanen for biologi 1. Elevene skal også få god informasjon slik at de selv kan stilling til organdonasjon. Delmålet var å gi et godt pedagogisk verktøy for å styrke bevisstheten om organdonasjon blant unge. Primærmålgruppen er elever på videregående skole.

Beskriv i hvilken grad oppsatte effektmål ble nådd (ref søknadsskjemaet)

Vi har i stor grad klart å oppnå begge målene vi definerte i prosjektsøknaden, og vi har fått gode tilbakemeldinger på at Det digitale klasserom om organdonasjon er et godt læremiddel for elevene. I evalueringsskjemaet som elvene kan fylle inn i plattformen, så spør vi om holdning til organdonasjon, samt om de kommer til å prate med familien om organdonasjon. Svarene viser blant annet at 84,6 % er positive til organdonasjon, mens 1,6 % har svart at de er negative. Videre ser vi også at 68,3% har svart at de skal prate med familien om organdonasjon. Det vil også bidra til at enda flere får kunnskap om og tar stilling til organdonasjon.

Antall personer i målgruppen nådd av prosjektet

1000

Prosjektgjennomføring/Metode

Vi hadde tidlig fått som forslag å legge opp Det digitale klasserommet som et spill, hvor elevene kunne få testet seg i quizer og påstander underveis. Dette var en ide som ble veldig godt mottatt hos elevene i fokusgruppene, og som vi valgte å gå videre med. Etter flere møter med fokusgrupper og Brainify landet vi hvilke elementer som plattformen skulle inneholde. Det var også viktig å sørge for at universell utforming ble ivaretatt av utviklerne. I Det digitale klasserom om organdonasjon kan man spille mot klassen sin dersom man er elev, eller mot resten av landet dersom man spiller på egenhånd. For læreren har vi laget en lærerveiledning som forklarer hvordan Det digitale klasserom om organdonasjon fungerer. Den inneholder også forslag til undervisningsopplegg, samt oppgaver som elevene kan få. Lærerveiledningen finnes under vedlegg. Som lærer kan man opprette et eget klasserom hvor man kan følge med på elevene og hvem som gjennomfører opplegget. Her finner også læreren filmen Snyltefaen som kan vises for elevene, alt ettersom hvilket undervisningsopplegg de velger.

Resultater og resultatvurdering

I tillegg til tilbakemeldinger vi har fått fra evalueringsskjemaene som elevene har sendt inn, så har vi også tilgang på statistikk over antall som har gjennomført Det digitale klasserom om organdonasjon og hvor mange lærere som har opprettet klasserom. Per desember 2021 så har vi følgende resultater: • Klasserom opprettet: 55 • Antall personer som har fullført hele opplegget: 998 Det var stor interesse for Det digitale klasserom om organdonasjon etter lanseringen, men det dabbet riktignok litt av etter sommeren 2021. En tilbakemelding fra en lærer var at både elever og lærere var leie av digital undervisning, som jo kan være forståelig etter så lang tid med pandemi. Nå som nedstenging og hjemmeskole nok en gang er realiteten så håper vi at interessen vil stige igjen. Vi vil også være ivrige med markedsføring fremover.

Oppsummering og videre planer

Gjennom dette prosjektet har vi fått mulighet til å utvikle en digital læringsplattform som kan bidra til at enda flere får kunnskap om et livsviktig tema, og at de kan ta et valg om organdonasjon som de føler seg trygge på. Lærere får også tilgang på et undervisningopplegg som er lett å ta i bruk. Videre har vi fått et nyttig verktøy som kan brukes som en del av opplæringen av nye frivillige undervisningskonsulenter. Fremover vil det være viktig å fortsette med markedsføring av Det digitale klasserom om organdonasjon.

Prosjektleder

Linda Melling Øiehaug

Detaljer
Program
Helse høst (2018)
Prosjektnavn
Det digitale klasserom om organdonasjon
Organisasjon
Stiftelsen Organdonasjon
Org.ledd
Videregående skoler
Beløp Bevilget
2019: kr 300 000
Startdato
01.01.2019
Sluttdato
30.12.2020
Status
Under gjennomføring