EM: Fokus på utdanning og skole (FUS)

Sluttrapport

Bakgrunn

Det er behov for forskningsbasert kunnskap om enslige mindreårige flyktninger i bosettingsfasen generelt og deres erfaringer i skolen spesielt. Frafallet i videregående skole er forholdsvis høyt for unge flyktninger. Derfor er det viktig å få kunnskap om hvordan disse følges opp.

Målsetting

  • Hva kan fremme eller hemme enslige mindreårige flyktningers utviklings- og læringsmuligheter i bosettingsfasen
  • Større innsikt i eksisterende utdannings-, bo- og omsorgstilbud til enslige mindreårige (16 år og eldre)
  • Bedre forståelse av ungdommenes egne erfaringer, behov og ønsker angående utdannings-, bo- og omsorgstilbud i bosettingsfasen
  • Øke de involverte fagpersoners bevissthet om unge flyktningers behov

Gjennomføring

Doktorgradsprosjektet er del av et større forskningsprosjekt (FUS) ved Nasjonalt kunnskapssenter om vold og traumatisk stress, med Lutine de Waal Pastoor som prosjektleder. Med midlene fra ExtraStiftelsen ble det i 2010 ansatt en PhD stipendiat. Stipendiaten sluttet før ferdigstillelse, men mye av datainnsamlingen var fullført.

For å ivareta den opprinnelige prosjektplanen i FUS-prosjektet rekrutterte prosjektlederen tre masterstudenter til å ferdigstille datainnsamlingen i tre skoler, mens hun selv tok ansvar for en fjerde skole. Dette har resultert i tre masteroppgaver mens tre artikler som masterstudentene skriver sammen med prosjektlederen er underveis. Prosjektlederen har publisert flere publikasjoner om tema.

Design, metode, materiale

  • FUS-studien ble gjennomført i tre kommuner av varierende størrelse og med ulik erfaring innen bosetting av enslige mindreårige flyktninger. Data ble samlet inn gjennom:
  • Casus-studier av utdannings- og omsorgstilbud til enslige mindreårige i tre kommuner: Feltarbeid med deltakende observasjon i bofellesskap og skoleklasser, samt kvalitative intervjuer
  • Intervjuer med enslige unge flyktninger (n = 40, 32 menn og 8 kvinner) fra 9 ulike land: Afghanistan (24), Somalia (6), Eritrea (2), Ethiopia (2), Irak (2), Iran (1), Tsjetsjenia (1), Nigeria (1) og Zimbabwe (1). Ungdommene som deltok i studien var alle under 18 år.
  • Intervjuer med utvalgte ansatte i skolen (n = 25, 14 lærere, 8 sosialrådgivere og 3 avdelingsledere) og i bofellesskap og barnevern (n = 40) som alle var involvert i tilbudene.
  • Dokumentstudier vedrørende statens og (fylkes)kommunenes oppfølging av enslige mindreårige.

Resultater

  • Skolen er en betydningsfull arena for enslige mindreårige flyktninger, både som et sted å lære og et sted å være.
  • Flyktningelever har særlige utfordringer, både faglige og psykososiale, som gjør dem mer utsatt for skolefrafall enn minoritetselever vokst opp i Norge
  • De psykiske og sosiale problemene som flere flyktningelever sliter med følges ikke tilstrekkelig opp av skolen.
  • Lærerne har ofte for lite flyktningkompetanse.

Samarbeidspartnere

Deltakelse i Nordic Network for Research Cooperation on Unaccompanied Refugee Minors (NordURM) har vært til stor nytte for kunnskapsutviklingen i FUS studien. Nettverkets mål, et nordisk forskningssamarbeid, realiseres nå gjennom tildeling av NordForsk midler (NOK

Videre planer

FUS studiens resultater følges opp videre gjennom deltakelse i det nordiske prosjektet Coming of Age in Exile (CAGE) – Health and Socio-Economic Inequities in Young Refugees in the Nordic Welfare Societies. Lutine de Wal Pastoor, er studiekoordinator for et av delprosjektene: Educational and psychosocial transitions encountered by young refugees upon resettlement in Norway (TURIN). Studien gjennomføres som et samarbeid mellom NKVTS og Høgskolen i Sørøst-Norge (HSN).

Samarbeid med søkerorganisasjonen

Samarbeidet med søkerorganisasjonen Redd Barna har vært veldig bra. De har fulgt opp FUS nøye vedrørende de administrative rutinene/prosedyrene for rapporteringen til Extrastiftelsen og har kommet med konstruktive innspill da det oppstod forsinkelser i prosjektets gjennomføring. Videre har Redd Barnas eget arbeid i forhold til barn generelt og flyktning- og minoritetsbarn spesielt vært inspirerende, bl.a. gjennom organisering av frokostseminarer om aktuelle temaer.

Publikasjonsliste

Publikasjoner:
Pastoor LdW “Enslige unge flyktningers psykososiale utfordringer i bosettingsfasen: Behovet for en flyktningkompetent skole som fremmer rehabilitering og integrering.” i Barn, vold og traumer – Møter med unge i utsatte livssituasjoner. Øverlien C, Hauge MI & Schultz JH, red., Universitetsforlaget, Oslo.

Pastoor LdW (2015) “Unaccompanied young refugees – from uprooting to resettlement in Norway: The crucial role of schools in enhancing well-being, adaptation and integration.” Jeunes et Mineurs en Mobilité / Young peopleand Children on the Move, 1, 21-35*.
* Elektronisk tidsskrift: http://migrinter.labo.univ-poitiers.fr/JMM/JMM-201….

Pastoor LdW (2015) “The mediational role of schools in supporting psychosocial transitions among unaccompanied young refugees upon resettlement in Norway.” International Journal of Educational Development, 41, 245-254.
doi:10.1016/j.ijedudev.2014.10.009

Pastoor LdW (2013) “The decisive role of school in the lives of unaccompanied refugee minors in Norway.” Siirtolaisuus-Migration, 40, 32-40.

Aadnanes M & Pastoor LdW (2013) “Blir enslige mindreårige flyktninger diskriminert? En drøfting av deres rettigheter til omsorg etter bosetting.» Norges Barnevern, årg. 90, nr. 1, s. 42-51.

Pastoor LdW (2012) «Skolen – et sted å lære og et sted å være.» i Barn på flukt: Psykososialt arbeid med enslige mindreårige flyktninger., Eide IK, red., Gyldendal Akademisk, Oslo, s. 219-240.

Sluttrapportsammendrag

Publikasjoner:
Pastoor LdW “Enslige unge flyktningers psykososiale utfordringer i bosettingsfasen: Behovet for en flyktningkompetent skole som fremmer rehabilitering og integrering.” i Barn, vold og traumer – Møter med unge i utsatte livssituasjoner. Øverlien C, Hauge MI & Schultz JH, red., Universitetsforlaget, Oslo.

Pastoor LdW (2015) “Unaccompanied young refugees – from uprooting to resettlement in Norway: The crucial role of schools in enhancing well-being, adaptation and integration.” Jeunes et Mineurs en Mobilité / Young peopleand Children on the Move, 1, 21-35*.
* Elektronisk tidsskrift: http://migrinter.labo.univ-poitiers.fr/JMM/JMM-201….

Pastoor LdW (2015) “The mediational role of schools in supporting psychosocial transitions among unaccompanied young refugees upon resettlement in Norway.” International Journal of Educational Development, 41, 245-254.
doi:10.1016/j.ijedudev.2014.10.009

Pastoor LdW (2013) “The decisive role of school in the lives of unaccompanied refugee minors in Norway.” Siirtolaisuus-Migration, 40, 32-40.

Aadnanes M & Pastoor LdW (2013) “Blir enslige mindreårige flyktninger diskriminert? En drøfting av deres rettigheter til omsorg etter bosetting.» Norges Barnevern, årg. 90, nr. 1, s. 42-51.

Pastoor LdW (2012) «Skolen – et sted å lære og et sted å være.» i Barn på flukt: Psykososialt arbeid med enslige mindreårige flyktninger., Eide IK, red., Gyldendal Akademisk, Oslo, s. 219-240.

Prosjektleder

Sofie Haug Changezi

Hovedveileder

Hans Christian Arnseth

Detaljer
Program
Forskning (2009)
Prosjektnavn
EM: Fokus på utdanning og skole (FUS)
Organisasjon
Redd Barna
Org.ledd
Nasjonalt kunnskapssenter om vold og traumatisk stress (NKVTS)
Beløp Bevilget
2010: kr 575 000, 2011: kr 605 000, 2012: kr 105 000, 2013: kr 542 000
Startdato
31.05.2010
Sluttdato
25.03.2014
Status
Avsluttet
Flere detaljer

Mer informasjon om søknaden og sluttrapporten til dette prosjektet kan du få ved å kontakte søkerorganisasjonen eller sekretariatet i Stiftelsen Dam.