Info film Psykisk helse for innvandrere

Søknadssammendrag

Bakgrunn for prosjektet

Forskning viser at det er høyere forekomst av psykiske lidelser blant innvandrerbefolkningen. Språklige og kulturelle barrierer, manglende kunnskap og fordommer gjør at mange i denne gruppen ikke har innsikt i egen psykiske helse eller kjennskap til hvordan man kan få behandling hvis man har psykiske helseplager. Mangel på kunnskap begrenser tilgang til helsetjenester og mulighet for forebygging. Dette fører til redusert livskvalitet for mange og store personlige og samfunnsmessige omkostninger. Tilpasning av informasjon om psykisk helse bidrar til at grunnleggende rettigheter blir ivaretatt.

Målsetting for prosjektet

Målsetting for prosjektet er at personer med innvandrerbakgrunn -spesielt flyktninger og asylsøkere- skal ha tilgjengelig og tilpasset informasjon om tema knyttet til psykisk helse slik at psykiske helseplager kan forebygges og de som har psykiske helseplager kan søke hjelp.

Målgruppe

Primærmålgruppe for prosjektet er personer med innvandrerbakgrunn med spesielt fokus på flyktninger og asylsøkere som har begrenset skolegang og forforståelse.

Antall personer i målgruppen som prosjektet planlegger å nå

100000

Beskrivelse av gjennomføring og metode for prosjektet

Metode i dette prosjektet er formidling av informasjon gjennom film som er tilpasset målgruppen. Manus og film produseres i et samarbeid mellom personer som har erfaringskompetanse og fagpersoner. Det legges vekt på at informasjon i filmen skal tilpasses språklig og kulturelt. I tillegg til vil det bli benyttet brukerhistorier i filmen som kan skape gjenkjennelse i målgruppen og bidra til å bryte ned fordommer. Det utarbeides 6 språkversjoner og språk velges ut fra de språkene som benyttes av de største andelene av innvandrerbefolkningen i Norge. Det legge stor vekt på promotering av filmen blant annet via sosiale medier, e-postlister til innvandrerorganisasjoner og personer med innvandrerbakgrunn, via offentlige instanser og private organisasjoner som jobber i forhold til hovedmålgruppen samt via ABELOs egne nettsider med informasjon for innvandrere om tema knyttet til familie og helse. Tilrettelegging av samarbeid mellom fagpersoner og erfaringsrådgivere stiller store krav til prosjektleders kommunikasjon og koordinasjon. Dette er ressurskrevende, men en viktig forutsetning for at prosjektet skal lykkes slik at personer med innvandrerbakgrunn får økt livskvalitet og grunnleggende rettigheter ivaretatt i forhold til helse.

Fremdriftsplan for prosjektet

07/17-06/18 Filmproduksjon 01.07-.01.10. Forarbeid -research på tema 02.10.-31.12. Manus -utarbeide i samarbeid med erfaringsrådgivere og fagpersoner. 01.01.-15.04. Filmopptak -planlegging og gjennomføring 16.04.-30.06. Produksjon av film 07/18-06/19 Språkversjoner og promotering 01.07.-15.10. Prøvevisning av film og justeringer 16.10.-31.12. språkversjoner -oversettelse og produksjon 01.01.-30.06. Promotering – planlegging og gjennomføring

Sluttrapport

Målsetting, målgruppe og bakgrunn for prosjektet

Målsetting om at personer med innvandrerbakgrunn-spesielt flyktninger og asylsøkere skal ha tilgjengelig og tilpasset informasjon om tema knyttet til psykisk helse er oppnådd på følgende måte: Det er produsert fem kortfilmer på 6,5-11 minutter -sju språkversjoner. Ved å gjøre informasjon tilgjengelig på en forståelig måte og på flere språk kan psykiske helseplager hos flyktninger forebygges og de som har psykiske lidelser kan få hjelp. Filmene er tilgjengelig på YouTube-kanalen Immigrant Info og nettsiden immigrantinfo.no. Det er jobbet mye med forenkling av språk og begreper samt kvalitet på oversettelse. Tilgjengelig og forståelig informasjon kan bidra til mer likeverdige helsetjenester og det er publisert to artikler om dette temaet på nettsiden. Fagtekster fra filmene (del 2) er publisert i skriftlig versjon på alle språk på YouTube-kanalen og på nettsiden. Det er i tillegg opprettet en Google Ad konto og forskjellig plattformer på sosiale medier for å nå flest mulig i målgruppen.

Beskriv i hvilken grad oppsatte effektmål ble nådd (ref søknadsskjemaet)

Det jobbes kontinuerlig med promotering av filmene. Effekten av dette – dvs. antall visninger dokumenteres gjennom statistikk på YouTube og Google Analytics. Filmene fikk gode tilbakemeldinger da de ble prøvevist for personer med ulik alder og språklig/ kulturell bakgrunn. Det er mye skam og tabu knyttet til psykisk helse og det har derfor vist seg å være utfordrende å få personer i målgruppen til å dele og like filmene på sosiale medier. Ulike organisasjoner og instanser som har kontakt med målgruppen blir kontaktet. Promotering er tidkrevende og det jobbbes videre på frivillig basis med søkeoptimalisering, informasjon bl.a på Google Ad, sosiale medier samt annonsering i 2020. Antall visninger på YouTube øker ukentlig. Ut fra statistikk på Google analytics, YouTube og nettsiden kan promotering evalueres og tilpasses best mulig over tid. Det samarbeides med personer med ulik språkkompetanse.

Antall personer i målgruppen nådd av prosjektet

2700

Prosjektgjennomføring/Metode

Gjennomføring av prosjektet har stort sett gått etter planen. Informasjonen om psykisk helse og hvor man kan få hjelp er tilgjengelig for målgruppen på en forståelig måte. Samarbeid med erfaringsrådgivere og fagpersoner har fungert bra og har vært svært viktig gjennom hele filmproduksjonsprosessen for å tilpasse informasjonen best mulig. Ved produksjon av oversettelse viste det seg at kvaliteten på oversettelsene vi fikk fra oversettelsesbyrå ikke var god nok. Ved hjelp av rådgivere med kompetanse innen de ulike språkene ble dette oppdaget og oversettelsesbyrå måtte utføre jobben på nytt slik at kvaliteten ble på ønsket nivå. Ut fra tilbakemeldinger virker det som at å få informasjon på morsmål har mer effekt enn å få det på norsk, fordi det appellerer mer til følelser og dermed gjør mer inntrykk på seeren. Det meldes tilbake at filmene fokuserer på tema som er veldig viktig og relevant for personer med bakgrunn som flyktninger. Ved prøvevisning kom det fram at filmene appellerer til personer med ulik språklig og kulturell bakgrunn samt alder og kjønn. Det jobbes videre promotering for å at informasjonen skal nå et så høyt antall personer som mulig.

Resultater og resultatvurdering

Prosjektets resultat i form av 5 kortfilmer publisert på YouTube, produsert i samarbeid mellom erfaringsrådgivere og fagpersoner og oversatt til 7 språk er oppnådd. Det er produsert trailere på de ulike språkene som brukes i promoteringen av filmene. Målet på antall visninger av filmene er ikke nådd og det er heller ikke realistisk så kort tid etter at filmene er produsert og lansert. Det er gjort et grunnleggende arbeid ved at filmene er tilgjengelige og søkbare for publikum på forskjellige plattformer på internett. Effekt av å se filmene er ikke så målbart men ut fra tilbakemeldinger så langt virker det som om filmenes tema er aktuelle for målgruppen og at forståelig og tilgjengelig informasjon er viktige for at å oppnå likeverdige helsetjenester. Via statistikk på YouTube, nettside og Google ad og Google analytics kan man over tid få informasjon og analysere effekt av promoteringstiltak. Dette er en prosess som må foregå kontinuerlig og over tid -dvs ut over prosjektperioden

Oppsummering og videre planer

Målet med produksjon og lansering av filmer en nådd. Promotering er et arbeid som vil foregå kontinuerlig det neste året for å nå flest mulig i målgruppen. Dette vil bli gjort via e-post, sosiale medier, nettside og Google Ads samt søkeoptimalisering. E-poster til aktuelle personer i målgruppen, organisasjoner, fagpersoner og offentligeinstanser vil prioriteres i det videre arbeidet med promotering. Fagtekstene fra filmene i alle språkersjoner er publisert på nettsiden og YouTube slik at tekster/ oversettelser kan benyttes i tillegg til filmene i informasjonsarbeid om psykisk helse.

Prosjektleder

Tone Urdal

Detaljer
Program
Helse vår (2017)
Prosjektnavn
Info film Psykisk helse for innvandrere
Organisasjon
Rådet for psykisk helse
Org.ledd
ABELO
Beløp Bevilget
2017: kr 504 000, 2018: kr 310 000
Startdato
01.07.2017
Sluttdato
31.12.2019
Status
Under gjennomføring