Kort fortalt

Søknadssammendrag

Bakgrunn for prosjektet

Barn er fra tidlig alder svært aktive på nett og sosiale medier, og mange utforsker sosiale medier og spill, ofte uten særlig støtte og veiledning fra foresatte eller lærere. Selv om barna kan ha store kontaktflater på nettet, er det vanligste at de har mest kontakt med medelever fra skolen. Nettbruk kan styrke elevsamholdet, men det kan også forekomme ekskludering og mobbing uten at voksne fanger det opp, setter rammer og gir barna opplæring. Skolen trenger verktøy til å lære barn nettvett, for å bidra til en ansvarlig nettkultur og til å lære barn å håndtere risikoer på nett.

Målsetting for prosjektet

At barn lærer å vise ansvar i sine relasjoner på nett, og at barn lærer å håndtere risikosituasjoner på nett. Tyngdepunktet går på relasjoner med medelever og styrking av nettkultur mellom medelever.

Målgruppe

Direkte målgruppe er lærere på mellomtrinnet Indirekte målgruppe er elever på mellomtrinnet Sekundært: indirekte målgruppe foreldremøter med barn

Antall personer i målgruppen som prosjektet planlegger å nå

5000

Beskrivelse av gjennomføring og metode for prosjektet

-Utvikle såkalte diskusjonskort (etter mal fra diskusjonskort som Redd Barna har utviklet til bruk på foreldremøter for å skape bedre foreldrefellesskap rundt grensesetting og samabried på nett) -Diskusjonskortene tar opp ulike problemstillinger knyttet til digital kontakt mellom medelever, men det formidles på hverdagslige måter gjennom en historier, og der elever blir utfordret til å løse problemer -Diskusjonskortene skal inngå som en ressurs i Redd Barnas nettvettmateriell rettet til skolen, og det skal lanseres i forbindelse med skolestart -Diskusjonskortene skal brukes i vårt arbeid i skolen og med nettvett

Fremdriftsplan for prosjektet

– Mnd. 1: Innspillsrunder med prosjektleder med kompetanse på utvikling av materiell for å styrke psyko-sosialt miljø, Redd Barna, lærere og elever – Mnd. 2 – 4: Ferdigstille forslag til 15 eksempelhistorier og utkast til tekst, som bygger på eksisterende illustrasjoner – Mnd. 4 -5: testing – Mnd. 6: publisering Redd Barna, lansering i forbindelse med skolestart. -Mnd 7: evaluering

Sluttrapport

Målsetting, målgruppe og bakgrunn for prosjektet

Barn er aktive brukere av nett i skolen og bruker mye tid på sosiale medier og sosiale spill. Ekskludering og direkte mobbing mellom barn på nett er utbredt, og skolen har en sentral rolle i å forebygge dette. Arbeid med å forebygge ekskludering og digital mobbing inngår som en del av skolens arbeid med å skape et godt læringsmiljø. I skolens lærerplan står det at de er forpliktet til å gi barn digital kompetanse. Redd Barna tilbyr undervisningsmateriell til bruk i skolen for å lære barn om godt nettvett, som både vektlegger at barn skal lære å håndtere nettrisikoer og å aktiv bidra til å skape en positiv, trygg og ansvarlig nettkultur. Målet med prosjektet, Kort fortalt, var å bidra trivsel og inkludering blant barn, ved å lage undervisningsressurs til bruk på mellomtrinnet i grunnskolen.

Beskriv i hvilken grad oppsatte effektmål ble nådd (ref søknadsskjemaet)

Målet ble oppnådd gjennom å utvikle diskusjonskortene, -Hva ville du gjort? Diskusjonskort om nettvett til 5.-7. klasse. Diskusjonskortene inneholder eksempelhistorier som utgangspunkt i hverdagslige situasjoner, der barna blir utfordret til å utvikle løsninger som kan fungere bra for elevene i gruppen. Det ble også laget en veileder rettet mot lærere, som gir råd om hvordan diskusjonskortene kan brukes, og hvordan læreren skal gå fram hvis de blir bekymret for et barn.

Antall personer i målgruppen nådd av prosjektet

5000

Prosjektgjennomføring/Metode

Redd Barna hadde prosjektlederansvar for prosjektet, og utvikling av dette materiellet bygget på oppdatert kunnskap om barns digitale hverdag, digital mobbing, seksuelle krenkelser som foregår mellom jevnaldrende, og vårt øvrige arbeid med å lage undervisningsmateriell til bruk i skolen. Redd Barna engasjerte en konsulent med formalkompetanse som lektor og som har erfaring med å lage materiell og å skrive fagtekster. Konsulenten utviklet diskusjonskortene og veilederen, og hadde også ansvar for å teste ut materiellet i samarbeid med lærere. Vi engasjerte også en illustratør, som lagde illustrasjonsbilder til hver av eksempelhistoriene og Brød & tekst lagde design på diskusjonskortene og veilederen

Resultater og resultatvurdering

Redd Barna har med dette prosjektet oppnådd mål om å lage diskusjonskort og en veileder som tas i bruk på mellomtrinnet i grunnskolen, som har blitt markedsført mot skoler i hele landet via våre hjemmesider, nyhetsbrev og i forbindelse med våre opplæringsaktiviteter.

Oppsummering og videre planer

Vi antar at behovet for nettvettmateriell rettet mot elever vil tilta på sikt etter hvert som barns liv foregår stadig mer på digitale arenaer, og at skolen stadig digitaliseres. Vi planlegger etter hvert å videreutvikle materiellet i tråd med ny kunnskap og tilbakemeldinger fra lærere og elever.

Detaljer
Program
Helse høst (2018)
Prosjektnavn
Kort fortalt
Organisasjon
Redd Barna
Beløp Bevilget
2019: kr 200 000
Startdato
02.01.2019
Sluttdato
31.12.2020
Status
Under gjennomføring