Når barn hører, men ikke lytter

Søknadssammendrag

Bakgrunn for prosjektet

Manglende kunnskap om barn med APD i Norge gjør at lyttevanskene ikke blir identifisert, eller at barn blir feildiagnostisert. Som konsekvens, får de ikke tilpassede opplæringsstrategier da deres spesifikke vanskeområder ikke er godt nok belyst eller forstått på en helhetlig måte. Ved å øke kunnskapen om APD; blant barn med lyttevansker, deres nærpersoner og fagpersonell de er i kontakt med, vil prosjektet bidra til at barna får iktig hjelp og oppfølging i hverdagen, noe som påvirker barnets sosiale liv og fremtid.

Målsetting for prosjektet

Utvikle skriftlig informasjonsmateriale om APD, til barna, rettet mot deres foreldre, nærpersoner og fagpersonell rundt, slik at målgruppen kan lære hvordan hjelpe barna til en bedre hverdag. Prosjektet avsluttes med en tverrfaglig konferanse rettet mot brukergrupper, pårørende og fagpersonell.

Målgruppe

Barn med lyttevansker, deres foreldre og fagpersonell som møter barna; i kommunehelsetjeneste, PPT, spesialisthelsetjeneste, tjenesteyteren i NAV og skole.

Antall personer i målgruppen som prosjektet planlegger å nå

30000

Beskrivelse av gjennomføring og metode for prosjektet

Prosjektet vil starte med en frivillig, anonymisert spørreundersøkelse til 15 barn diagnostisert med APD og deres pårørende for å kartlegge behovet for informasjon og i hvilken form det ønskes. Prosjektarbeidet vil ta utgangspunkt i denne tilbakemeldingen i utarbeidelsen av informasjonsbrosjyren og kunnskapsheftet om barn med lyttevansker. Prosjektgruppen planlegger og utarbeider innhold, tekst og utforming av informasjonsmaterialet, i tett dialog med referansegruppen. Grafisk designer vil konsulteres for optimal visuell utforming av det endelige produktet. Deretter følger trykking, markedsføring og distribusjon av materialet, bla. via HLFs nettsider, foredrag og artikler i fagtidsskrift. Papirversjoner og elektroniske versjoner vil distribueres til brukerorganisasjoner, ØNH-avdelinger, audiografer og audiopedagoger, Statped, NAV Hjelpemiddelsentraler, PPT, Barne- og Ungdomspsykiatriske avdelinger (BUP), kommunhelsetjenesten og skolen. Via disse instanser vil informasjonsmaterialet også distribueres til barn med lyttevansker og deres pårørende. Prosjektet avsluttes med en konferanse om barn med lyttevansker, rettet mot pårørende og fagpersonell. Prosjektet vil bli presentert og informasjonsmaterialet utdelt. 

Fremdriftsplan for prosjektet

April-september: Oppstart, innhenting bakgrunnssinformasjon, valg av pedagogiske løsninger og tekstbearbeiding. Planlegging konferanse. oktober-november: Utforming av informasjonsmateriell, 1. utkast. Start samarbeid trykkeri/grafisk design. Utsendelse invitasjon konferanse. Desember-februar: Tekstbearbeiding, 2. utkast. Forberede konferanse. Mars: Endelig utkast ferdig, trykking og distribusjon. Arrangere konferanse. Sluttrapport

Sluttrapport

Målsetting, målgruppe og bakgrunn for prosjektet

Barn kan fremstå som hørselshemmede til tross for normal hørsel ved standardisert testing. Øret oppfatter lyden, men hjernen tolker ikke lydsignalene ved vanskelige lytteforhold. Auditive prosesseringsvansker (APD) skyldes en dysfunksjon i hjernens evne til å tolke auditiv informasjon Typiske kjennetegn er vansker med å lytte i bakgrunnsstøy, å forstå rask eller utydelig tale, problemer med å følge muntlige instruksjoner. Forekomsten er anslått til 2-5 % av barn i skolealder. APD er en hørselsvanske som er ny for diagnostisering i Norge, og det er behov for spredning av informasjon. Målsetting for prosjektet var å utvikle skriftlig informasjonsmateriale om barn med APD, målgruppen var foresatte og fagpersonell. Prosjektet ble avsluttet med en tverrfaglig konferanse. Resultater er informasjonsmateriell om barn med APD. Konferansen med bred nasjonal deltagelse fungerte som lanseringsarena og kunnskapsformidler. Materiellet lever videre som en kunnskapskilde om barn med APD.

Beskriv i hvilken grad oppsatte effektmål ble nådd (ref søknadsskjemaet)

Effektmål mtp utvikling av informasjonsmateriell og arrangering av konferanse er nådd. Tilbakemeldingene på informasjonsmateriellet er gode, både i bokanmeldelser og responser fra foresatte og fagpersonell. Vi mottar stadig henvendelser om skriftlig materiell, og dette sendes kontinuerlig ut til foresatte, helsestasjoner, PPT kontor, Statped og høresentraler rundt om i landet. Informasjonsmeterieller er allerede i utstrakt bruk på nasjonal basis. Da informasjonsmateriellet fortsatt er under spredning, er der ikke sendt ut en questback til fagmiljøene per dags dato.

Antall personer i målgruppen nådd av prosjektet

3000

Prosjektgjennomføring/Metode

Prosjektet ble gjennomført som et samarbeid mellom Helse Møre og Romsdal, Statped, PPT, NAV Hjelpemiddelsentral og HLF. Brukermedvirkning fra barn og pårørende ble ivaretatt av brukerrepresentant fra HLFs Foreldre/barn-utvalg. Spørreskjema ble sendt ut til 15 barn/foresatte og dybdeintervju foretatt av 4 ungdommer med APD. Regional Etisk Komites (REK) ble forespurt, godkjennelse av prosjektet var ikke nødvendig. Et informasjonsskriv ble utarbeidet, og spørreundersøkelsen godkjent av Personvernombudet i Helse Møre og Romsdal. Skriftlig informasjonsmateriell ble utformet gjennom arbeidsmøter og kontinuerlig dialog. Bennet Reklamebyrå bidro med grafisk utforming. Sluttproduktet ble et informasjonshefte på 35 sider, en informasjonsbrosjyre på 8 sider og en plakat ”Hvordan bli en bedre lytter”. Konferansen ”APD i et helhetlig perspektiv- fra utredning til tiltak” med 115 deltagere fra hele landet, bidro til faglig oppdatering, erfaringsutveksling og nettverksbygging på tvers av profesjoner og organisasjoner. Prosjektet ble presentert og informasjonsmaterialet utdelt. Informasjonsmateriellet er lagt ut på hjemmesider, skriftlig materiale sendes kontinuerlig ut per post.

Resultater og resultatvurdering

Vi er godt fornøyd med resultatene. Prosjektsamarbeidet bidro til tettere kontakter mellom fagmiljøer i Norge og spredning av viktig kunnskap om APD til ulike fagmiljø, organisasjoner og brukergrupper. • Prosjektet og informasjonsmateriellet er publisert i media, via internett og artikler i Din Hørsel 2, 2019 og Audiografen 1, 2019. Materiellet er fritt for nedlasting på prosjektets hjemmesider. Prosjektet har gitt og vil fortsette å gi kompetanseheving og informasjon om barn med APD på tvers av profesjoner og skillet helse/pedagogikk. Tilbakemeldingene på materialet er svært gode, både i bokanmeldelser, muntlig og ved skriftlig tilbakemelding. Informasjonsmateriellet vil bli brukt aktivt i det fremtidige arbeidet som et effektivt verktøy for å skape bevissthet og kunnskap omkring lyttevansker generelt og APD spesielt.

Oppsummering og videre planer

Prosjektet førte til utvikling av nødvendig informasjonsmateriell om barn med APD, og er spredd til ulike faggrupper og foresatte i hele landet. Tverrfaglig samarbeid mellom ulike profesjoner og organisasjoner er en forutsetning for å lykkes innen APD-området, og prosjektet har gjennom informasjonsmateriellet og fagkonferansen bidratt til å knytte sammen hørselsfaglig og pedagogisk kompetanse i Norge. Materiellet lever videre som en kunnskapskilde om barn med APD. Ålesund Sykehus og HLF vil være ansvarlig for fremtidig oppdatering, distribusjon og etterbruk av informasjonsmaterialet.

Prosjektleder

Tone Stokkereit Mattsson

Detaljer
Program
Helse høst (2017)
Prosjektnavn
Når barn hører, men ikke lytter
Organisasjon
Hørselshemmedes Landsforbund
Org.ledd
Helse Møre og Romsdal HF i samarbeid med St Olavs Hospital, Statped og HLF.
Beløp Bevilget
2018: kr 570 000
Startdato
31.03.2018
Sluttdato
31.03.2019
Status
Under gjennomføring