Rollemodeller mot mobbing i barneskolen

Søknadssammendrag

Bakgrunn for prosjektet

Prosjektet vil gjennomføres på bakgrunn av nyere forskning som viser at vi må tenke annerledes i vår tilnærming til mobbing enn vi har gjort tidligere, og ha mer fokus på behandling av gruppedynamikk og behovet for fellesskap og tilhørighet. Sosial utrygghet, svakt samhold, hierarkier og klikkdannelser kan trigge mobbeadferd. Foreldrestøtte og godt samarbeid i foreldregruppen er viktig for å danne vennskap og for å skape trygge skolemiljøer der alle barn føler tilhørighet. Redd Barna og FUG opplever en økt etterspørsel etter gode verktøy og filmer til bruk i foreldremøter i barneskolen.

Målsetting for prosjektet

Hovedmålsettingen med dette prosjektet er å gi skoler verktøy for å ansvarliggjøre foreldre som rollemodeller i det forebyggende arbeidet mot mobbing og utenforskap. Gjennom filmer og diskusjonskort utfordres foreldre til å involvere seg mer i barnas hverdag og støtte barna i å inkludere hverandre.

Målgruppe

Prosjektets hovedmålgruppe er foreldre med barn i barneskolealder. Så indirekte målgruppe er elever på 1.-7. trinn.

Antall personer i målgruppen som prosjektet planlegger å nå

200000

Beskrivelse av tiltak/aktivitet samt gjennomføring av prosjektet

Vi vil utvikle 5 filmer, samt diskursjonskort og en god lærerveiledning på hvordan gjennomføre foreldremøter. Ressursen skal være lett å ta i bruk for skoler, og filmene og diskusjonskortene skal skape gode dialoger i foreldregruppen. Et overordnet fokus i filmene vil være hvordan voksne som rollemodeller kan bidra til inkludering og trygge skolemiljøer, samt hvordan de skal håndtere utenforskap og mobbing i skolen. Diskusjonskortene vil bidra til å strukturere samtalene og utfordre deltakerne til å komme med konkrete forslag til tiltak i forebygging og oppfølging av mobbing. Vi vil samle inn historier fra ulike foreldre til utvikling av manus og brukerteste manus underveis. Det vil benyttes skuespillere for å gjenskape historiene som fortelles og som voiceover. Filmene vil ha universell utforming. Ved å bevisstgjøre foreldrene deres påvirkningskraft som rollemodeller vil vi skape en trygg ramme for vennskap, inkludering og fellesskap mellom elevene. Aktuelle tema i filmene og diskusjonskortene vil være: inkluderende fellesskap, språkbruk, navigere i gråsonene, digital mobbing og bildedeling . Materiellet utvikles i tett samarbeid med målgruppen og en faglig referansegruppe.

Fremdriftsplan for prosjektet

Prosjektetoppstart august 2020 og lansering august 2021. Redd Barna skal ha det overordnede faglige ansvaret, løpende oppfølging av prosjektet underveis i henhold til fremdriftsplan, ansvar for den faglige referansegruppen og for å utarbeide diskusjonskortene i samråd med referansegruppen og Cynergi. Redd Barna vil markedsføre materiellet til alle landets skoler,gratis og lett tilgjengelig på reddbarna.no. Se vedlagt spesifisert fremdriftsplan.

Sluttrapport

Målsetting, målgruppe og bakgrunn for prosjektet

Hovedmålsettingen med prosjektet var å gi skolene verktøy for å involvere og ansvarliggjøre foreldre i det forebyggende arbeidet mot mobbing og utenforskap, samt fremme digital dømmekraft i barneskolen. Gjennom engasjerende filmer og tilhørende diskursjonskort skal foreldre bevisstgjøres på hvor viktig det er å være gode rollemodeller da barn i stor grad påvirkes av hva foreldre sier og gjør. Dette skal gi grunnlag og motivasjon til å etablere et styrket foreldresamarbeid, og lage kjøreregler for et trygt og helsefremmende skolemiljø. Hovedmålgruppe er foreldre med barn i barneskolealder. Vi ønsker å etablere gode rutiner for avdekking og oppfølging av mobbing, og elevundersøkelsen de siste årene har vist tydelig at det er på barneskolen forekomsten av mobbing er høyest. En rapport Redd Barna lanserte i 2019, avdekket at i de klassene der det var et sterkt og godt foreldresamarbeid, var elevene i langt større grad trygge på hverandre og de opplevde mindre mobbing og utestengelse.

Beskriv i hvilken grad oppsatte effektmål ble nådd (ref søknadsskjemaet)

I prosjektperioden har vi utviklet fem filmer med tilhørende diskusjonskort og en lærerveiledning på hvordan gjennomføre foreldremøtene. De tilbakemeldingene vi har fått på ressursen er gode fra lærere og skoler, og mange er takknemlige for at vi har brukt film som virkemiddel og laget relevante og dagsaktuelle diskusjonskort som er med på å engasjere og skape gode diskusjoner i foreldregruppa.

Antall personer i målgruppen nådd av prosjektet

50000

Prosjektgjennomføring/Metode

I prosjektperioden jobbet vi med mange tema i prosjektgruppen og skrev manus for flere ulike forslag til episoder basert på erfaringer fra foreldre og referansepersoner. Her må vi rette en spesiell takk til Foreldreutvalget for Grunnopplæringen (FUG) og deres gode nettverk som kom med løpende innspill og tilbakemeldinger. Redd Barna har hatt en aktiv rolle i valg av tema basert på sine erfaringer og fokus på barns rettigheter. Anne Elin Kleva i Redd Barna har vært en sentral aktør og koordinator som har samlet innspill og kommentarer til utviklingen av manuskript i hver av filmsekvensene. Vi etablerte tidlig en faglig referansegruppe for å kvalitetssikre innholdet og resultatet til prosjektet, så filmene og diskusjonskortene skulle bli relevante og treffsikre. Gjennom hele prosessen med utviklingen av manus, har vi involvert referansegruppen til å gi innspill til manus, se igjennom de første versjonene av filmene og gi innspill til diskusjonskortene. Når det gjelder formvalg brukte vi iscenesettelser og fiksjon til formidling av aktuelle case. Filmene er bygget opp dramaturgisk med en etablering, så en oppbygning og et vendepunkt.

Resultater og resultatvurdering

I prosjektperioden har vi utviklet fem filmer med tilhørende diskusjonskort og en lærerveiledning på hvordan gjennomføre foreldremøtene. Målet var å lage en læringsressurs som er lett å å ta i bruk for skolene. Gjennom treffende filmer og diskusjonskort skal lærere og foreldreutvalg nå ha mulighet til å tilrettelegge for gode diskusjoner i foreldregruppen på tematikk som passer deres klasse. Vi valgte følgende tema for filmene: trygt og inkluderende klassefellesskap, språkbruk, voksne som bryr seg og griper inn når mobbing skjer, tilstedeværelse og bildedeling. Redd Barna lanserte ressursen i begynnelsen av februar 2022 i forbindelse med skolenes planlegging av vårens foreldremøter. De tilbakemeldingene vi har fått på ressursen er gode fra lærere og skoler, og mange er takknemlige for at vi har brukt film som virkemiddel og laget relevante og dagsaktuelle diskusjonskort som er med på å engasjere og skape gode diskusjoner i foreldregruppa.

Oppsummering og videre planer

Prosjektet “Rollemodeller mot mobbing i barneskolen” opplever vi at skolene har tatt positivt imot og de er glade for at det nå foreligger filmer og diskusjonskort som de kan ta i bruk som verktøy for å få i gang gode samtaler og diskusjoner i foreldregruppa, nettopp for at involvere foreldrene i det viktige systematiske arbeidet for å skape trygge og inkluderende skolemiljøer og forebygge mobbing. Til høstens skolestart vil Redd Barna lansere ressursen på ny. Vi anser at ressursen vil ha minst 10-års levetid. Antakelig også lenger.

Prosjektleder

Marie Helene Høyberg

Detaljer
Program
Helse vår (2020)
Prosjektnavn
Rollemodeller mot mobbing i barneskolen
Organisasjon
Redd Barna
Org.ledd
Cynergi AS
Beløp Bevilget
2020: kr 777 000
Startdato
18.08.2020
Sluttdato
28.02.2022
Status
Avsluttet