SPAGAT #adopsjonshistorier

Søknadssammendrag

Bakgrunn for prosjektet

I dag er det omkring 20 000 utenlandsadopterte i Norge. Undersøkelser viser at mange av de adopterte og deres foreldre gir uttrykk for at de ikke får tilstrekkelig hjelp. Mange går gjennom faser med uro, rastløshet og tomhet. Noen ønsker å oppsøke sitt biologiske opphav og fødeland for å få svar på sine spørsmål. Andre opplever det som problematisk at de har et utseende som ikke stemmer overens med hvordan de føler seg på innsiden. De kan føles seg fremmedgjort i eget land, samtidig som de heller ikke føler seg hjemme i det landet hvor de er født. Til nå har det vært lite fokus på dette tema.

Målsetting for prosjektet

20 filmer med 20 hverdagshistorier fra utenlandsadopterte med tema om det å være adoptert. Filmene vil bidra til gjenkjenning og vise at det er mulig å være åpne om de vanskelige spørsmålene. Målet er å bidra til bedre psykisk helse for denne målgruppen hvor 1 av 3 har psykiske helseplager.

Målgruppe

Hovedmålgruppe: Utenlandsadopterte Øvrige målgrupper: Foreldre/foresatte til adopterte Familier som skal adoptere. Lærere, helsesykepleiere

Antall personer i målgruppen som prosjektet planlegger å nå

20000

Beskrivelse av tiltak/aktivitet samt gjennomføring av prosjektet

Deltakerne i prosjektet rekrutteres først og fremst via de sosiale mediene til adopsjonsorganisasjonene og fra de mange interessegruppene som er startet av de som er adoptert. Menneskene vi rekrutterer er alle adoptert fra utlandet, og alle har et ønske om å dele noe av sin historie og noen egne erfaringer og refleksjoner knyttet til det å være adoptert. Filmene blir laget i den enkeltes hjemmemiljø og vi vil legge vekt på hverdagshistorien og hente fram de tingene som har gjort livet vanskelig for dem men filmene skal også fortelle om og hvordan de har løst floken. Vi skal ikke lage spektakulære filmer om gjenforening men fokusere på temaer som bla.a.; • Opplevelser knyttet til å finne sitt biologiske opphav • Opplevelser knyttet til å IKKE finne sitt biologiske opphav • Følelse av illojalitet mot adoptivforeldre når man vil oppsøke biologiske foreldre • Tanker rundt å være søsken, uten å være biologiske søsken • Følelsen av å stå midt mellom to kulturer – Spagat • Følelsen av å ha et utseende som ikke stemmer med hvordan man føler seg på innsiden • Hvordan leve med vissheten om at man ble forlatt som barn • Forventningen om at man skal være takknemlig for å ha kommet til Norge

Fremdriftsplan for prosjektet

Utvikling og rekruttering av deltagere: juli – september. Brukerpanelet benyttes med tanke på temavalg Opptak av 10 historier. September-november Brukerpanel benyttes med tanke på om filmene treffer mål. Supplering/ny rekrutering desember – januar 2022 Opptak 10 historier februar – april 22 Ferdigstilling og programmering av nettside. April-mai 22 Ferdigstilling av egen dokumentarfilm hvor noen av historiene inngår. Lanseringsklar juni 22.

Sluttrapport

Målsetting, målgruppe og bakgrunn for prosjektet

I søknaden beskrev vi utenlandsadopterte som en gruppe som er overrepresentert i en del negative statistikker som handler om f.eks. psykiske vansker, rusmisbruk og selvmord. I løpet av perioden vi har jobbet med prosjektet, har flere saker som bekrefter dette, dukket opp i media. Fra å være en gruppe som har opplevd seg som usynlige i det norske samfunn, har nå en rekke tydelige stemmer hevet sin røst og turt å snakke om sine liv og sine opplevelser av å være utenlandsadoptert. Vårt prosjekt har vært ett element i denne prosessen. Gjennom «Spagat» har over 20 personer fått en stemme og en mulighet til å dele både positive og negative erfaringer med adopsjon. Med bakgrunn i konkrete tilbakemeldinger vi har fått, og seertall på nettsiden Spagaten.no, føler vi oss trygge på at prosjektet har nådd ut til mange adopterte, og adoptivforeldre, som var våre hovedmålgrupper. Vi har langt på vei nådd vårt mål om å skape gjenkjenning og åpne for samtale om temaet.

Beskriv i hvilken grad oppsatte effektmål ble nådd (ref søknadsskjemaet)

Effektmålene vi oppga i søknaden er følgende: Effektmål 1 – bidra til at adopterte får hjelp Effektmål 2 – sette i gang tanker og refleksjoner Effektmål 3 – være et verktøy for å redusere psykiske lidelser Mange av målene er krevende å gjøre målbare. Det foreligger konkrete tilbakemeldinger på at adopterte har tatt kontakt med støtteforeninger med ønske om samtale med bakgrunn i tema fra filmene. Vi har gjennom vårt evalueringsskjema til de medvirkende også fått tydelige tilbakemeldinger på at det har betydd mye for dem å få dele sine erfaringer, og å se de andre filmene og kjenne seg i igjen i historiene. En av filmene er blitt vist på en stor fagkonferanse, og i evaluering av konferansen fikk vi bekreftet at den også satte i gang refleksjoner hos fagpersoner, som var en sekundær målgruppe for prosjektet. Vi opplever at prosjektet har nådd mange av sine effektmål, og spagaten.no vil fortsette å berøre.

Antall personer i målgruppen nådd av prosjektet

9500

Prosjektgjennomføring/Metode

Prosjektet er gjennomført i henhold til planen og med de planlagte ressursene. Vi har laget historier som •fortelles fra den adoptertes ståsted •er ærlige og speiler både positive og negative sider ved å være adoptert •har et bredt fokus og speiler tema som adopterte selv er opptatt av VI har rekruttert deltakere fra ulike nettverk med ulike utgangspunkt. Når det gjelder brukerrepresentanter valgte vi en litt annen løsning enn det vi så for oss. Istedenfor et stort brukerpanel, valgte vi å jobbe med en mindre gruppe. Vi kom tidlig i kontakt med Diana Fynbo og Christina Violeta Thrane og Diana Fynbo i stiftelsen Adopsjon i endring. De er begge adoptert, og ble en viktig ressurs gjennom prosjektet. Vi samarbeidet også tett med tjenesten Etteradopsjon, og Angelica Lauvsland Haages som også er adoptert. I tillegg benyttet vi oss av fotograf Tarald Aaby som også er adoptert. I siste del av prosessen brukte vi alle de medvirkende som et brukerpanel for å evaluere prosjektet. Alle medvirkende fikk se filmen før den ble publisert og fikk mulighet til å endre på filmen eller trekke seg. Psykiater Anne Kristine Bergem og Rådet for Psykisk Helse vurderte alle filmene fra et etisk ståsted.

Resultater og resultatvurdering

Filmene er allerede blitt brukt i mange sammenhenger, bla.a. i regi av Pårørendesenteret/Pårørendekonferansen, Adopsjon i endring, Adopsjonsforum, Etteradopsjon, Verdens Barn, m.fl. Formatet på visningene varierer. Noen ganger er det som del av et større program, andre ganger er det i kombinasjon med et innlegg/foredrag av den som er deltager i filmen. Vi som filmskapere har også medvirket på bl.a. frokostmøte på teams hos en adopsjonsorganisasjon med over 30 deltakere og fine diskusjoner. Antall deltagere/seere: ca 2.500. Når det gjelder konkrete tall på visninger på www.spagaten.no pr. mars 2023, er status følgende: 7.080 unike brukere/seere 25.800 filmvisninger For å markedsføre denne siden har vi kjørt kampanjer på Facebook og på vg.no. VI hadde også en del presseoppslag om siden i forbindelse med lanseringen, bl.a. i Klassekampen, Utrop og Vårt Land. TV-visning vil i et forsiktig anslag gi 100.000 seere

Oppsummering og videre planer

Det foreligger en rekke planer for prosjektet videre. Vi kan nevne følgende: • En av filmene planlegges inn som en del av et program som skal ut i Den kulturelle skolesekken. • Vi er i dialog med TVL / Altibox om å sende filmene på deres TVplattform • Det arbeides videre med å få inn temaer knyttet til adopsjon i ulike sammenhenger – knyttet til skole, helse og samfunn. Dette vil være pågående arbeid som vil foregå i 2023/24. Dette vil også være ressurser som vi ønsker skal brukes som samtaler i den enkelte adopsjonsfamilie, forberedelse for nye familier som skal adoptere.

Prosjektleder

Livar Hølland

Detaljer
Program
Helse vår (2021)
Prosjektnavn
SPAGAT #adopsjonshistorier
Organisasjon
Rådet for psykisk helse
Org.ledd
Sanden Media
Beløp Bevilget
2021: kr 1 150 000
Startdato
02.07.2021
Sluttdato
31.12.2022
Status
Avsluttet