Ukens tips!

I samarbeid med

Søknadssammendrag

Bakgrunn for prosjektet

Det antas at mer enn 320 000 personer levde med synshemming i Norge i 2018 og at hele 9300 personer i landet er blinde/praktisk blinde (Skogli et al., 2019, s.7). Personer som er blinde eller har en synshemming møter flere utfordringer i sin hverdag. Det kan være å ikke mestre dagligdagse aktiviteter som å skjære brød, koke egg eller handle dagligvarer uten bistand fra andre. Slike opplevelser kan lede til en følelse av manglende selvstendighet og også føre til personskader som begge reduserer livskvaliteten og evnen til å delta på lik linje med andre i samfunnet.

Målsetting for prosjektet

Å formidle kunnskap om og nå ut til så mange med synshemminger som mulig, med gode råd for å bedre deres livskvalitet, forenkle hverdagen og hindre personulykker.

Målgruppe

Målgruppen er personer som er blinde eller har med nedsatt syn, samt pårørende av disse.

Antall personer i målgruppen som prosjektet planlegger å nå

5000

Beskrivelse av tiltak/aktivitet samt gjennomføring av prosjektet

For å bistå personer med nedsatt syn og blindhet ønsker vi i Norges Blindeforbund å produsere en filmserie med korte instruksjonsvideoer med tips og råd som kan hjelpe svaksynte og blinde i deres hverdag. Filmene vil ha en varighet på rundt 60 sekunder hver, bli filmet mot en lys, ensfarget bakgrunn så gjenstandene og personen som demonstrerer kommer tydelig frem og filmene vil ha en tydelig fortellerstemme som beskriver nøyaktig hvordan tipset skal utføres. Vi vil deretter publisere en ny film hver uke på våre kanaler i en serie kalt «ukens tips». Dette vil resultere i at vi i løpet av året vil ha en kontinuerlig voksende kunnskapsbank med filmatiserte tips, som ved årets slutt vil inneholde alle tipsfilmene og være enkelt tilgengelig for alle med internett. Tipsfilmene vil kunne brukes i fjernundervisning og inngå i et åpent, digitalt kunnskapsbibliotek på vår YouTube-kanal som vil være tilgjengelig for alle og som folk kan abonnere på slik at de får det automatisk når det legges ut en ny filmsnutt.

Fremdriftsplan for prosjektet

1. Utvelgelse av tipsene. Ferdigstilles: Juni-juli 2021 2. Inngå avtale med filmprodusent: Ferdigstilles: Juni 2021 3. Produksjon og bearbeiding av manus. Ferdigstilles: September 2021 4. Filmproduksjon. Ferdigstilles: Oktober 2021 5. Publiserings- og markedsføringsplan. Ferdigstilles: Oktober 2021 5. Publisering av filmene. Ferdigstilles: Løpende hver uke fra nov. 2021 til nov. 2022. 6. Evaluering. Ferdigstilles: Fortløpende.

Sluttrapport

Målsetting, målgruppe og bakgrunn for prosjektet

«Ukens tips!» er en filmserie bestående av korte demonstrasjonsvideoer med fortellerstemme, med hverdagstips for svaksynte og blinde. Målgruppen er personer som er svaksynte eller blinde, samt pårørende, og målet med prosjektet er å formidle kunnskap og konkrete råd som kan bistå svaksynte og blinde i sin hverdag og å nå ut til flest mulig med dette.

Beskriv i hvilken grad oppsatte effektmål ble nådd (ref søknadsskjemaet)

Vi ville måle måloppnåelse ved å se på antall visninger av filmene, «likes» og delinger i sosiale medier, og på tilbakemeldinger. Vi planla å nå 5000 personer i målgruppen. Til sammen på alle plattformer har filmene hatt 552 527 visninger (per d.d. 06.03.2024), men det er ikke mulig å vite nøyaktig hvor mange av disse visningene som er av personer som er svaksynte eller blinde, eller er pårørende/nærkontakter av disse. Det er grunn til å tro at mesteparten av de som får med seg innhold fra Norges Blindeforbund på nett og i sosiale medier og er interesserte i vårt innhold, tilhører målgruppen vi ønsket å nå; svaksynte og blinde, samt pårørende, men når man sponser innlegg på Facebook når de ut til svært mange andre enn ens egne følgere også. Filmene har blitt delt, kommentert og “liket” flere hundre ganger. Tallene viser at det er tydelig at filmene har nådd ut til svært mange og at det er mange som har hatt og har interesse av hverdagstipsene.

Antall personer i målgruppen nådd av prosjektet

269775

Prosjektgjennomføring/Metode

Tipsene som skulle bli filmatisert ble valg ut av fagpersonell på Hurdal syn- og mestringssenter som er synspedagog, ADL-instruktør og ergoterapeut, sammen med ansatte i kommunikasjonsavdelingen. Deretter ble manuset utarbeidet av kommunikasjonsrådgiver og prosjektleder i kommunikasjonsavdelingen i Blindeforbundet. Manuset ble lest, bearbeidet og kvalitetssikret av fagpersonellet fra syn- og mestringssenteret, samt lest og gjennomgått av «likepersoner», som er personer som lever med nedsatt syn. Vi leide inn ekstern hjelp til innspilling og produksjon av filmene. For å få gjennomført det innen de økonomiske rammene til budsjettet stilte både fagpersonell fra Hurdal syn- og mestringssenter og kommunikasjonsavdelingen opp som demonstranter i filmene og leste inn fortellerstemmen. En fordel med dette var at fagpersonellet vet nøyaktig hvordan tipsene skulle gjennomføres og kunne vise frem helt korrekt demonstrasjon av tipsene. 33 filmer ble produsert og vi la en publiseringsplan for filmene. Vi reklamerte for filmene på vår radio, Radio Z, og i medlemsmagasinet Synspunkt.

Resultater og resultatvurdering

Gjennom annonsering på Meta (Facebook og Instagram) fikk filmene hele 545,892 visninger, og nådde 263,140 unike brukere. På Facebook-siden vår ble filmene i tillegg delt videre av andre 87 ganger, fikk 624 «likes» og 113 kommentarer. Blant kommentarene/tilbakemeldingene i kommentarfeltet finner vi blant annet: «Veldig bra. Takk for brukerveiledning». «Smart for seende og». «Åå så utrolig smart! Dette tipset tar jeg med meg til sommeren». Noen har også delt sine egne tips i kommentarfeltet. Filmene vi publiserte på Instagramsiden vår ble sett 3520 ganger til sammen og fikk 331 «likes». Filmene som ligger i spillelisten vår på YouTube har blitt sett 3115 ganger til sammen ved dags dato (06.03.2024), og dette uten noen markedsføring av disse. Tallene viser at det er tydelig at filmene har nådd ut til svært mange og at det er mange som har hatt og har interesse av hverdagstipsene.

Oppsummering og videre planer

Vi søkte om midler til dette prosjektet fordi vi ønsket å lage en filmserie med instruksjonsvideoer/tipsfilmer med tips og råd som kan være nyttige for svaksynte og blinde i deres hverdag. Basert på de konkrete resultatene hentet fra måleverktøy på våre kanaler og kommentarer/tilbakemeldinger, mener vi at det er mange som har hatt nytte av filmene. Vi har diskutert om vi skal ta prosjektet videre med tanke på å lage liknende type instruksjonsfilmer med fokus på digitale hjelpemidler og smarttelefon/nettbrett, men dette er foreløpig kun på idé-stadiet og hverken bestemt eller avfeid.

Prosjektleder

Mia Jacobsen

Detaljer
Program
Helse vår (2021)
Prosjektnavn
Ukens tips!
Organisasjon
Norges Blindeforbund
Beløp Bevilget
2021: kr 460 000
Startdato
02.08.2021
Sluttdato
31.12.2023
Status
Avsluttet