Unge tanker om utdanning

Søknadssammendrag

Bakgrunn for prosjektet

Med denne søknaden ønsker vi å lage filmen Unge tanker om utdanning. Opplæringsloven slår fast at alle elever har rett til et godt skolemiljø. Mange skoler må gjøre et aktivt arbeid for å bedre tilretteleggingen for elever med nedsatt funksjonsevne. For å ha best mulig forutsetninger for å delta i arbeidslivet er det svært viktig å gjennomføre videregående opplæring. Vi ønsker å produsere en film hvor vi treffer 3 ungdommer med ulikt ståsted. Alle har en historie de ønsker å dele. Filmen gir unge med funksjonsnedsettelse et talerør til politikere, systemet og andre ungdommer.

Målsetting for prosjektet

Hovedmålet med prosjektet er å bidra til mer kunnskap om behovet for – og viktigheten av tilrettelegging for ungdom med funksjonsnedsettelser i videregående skole.

Målgruppe

Politikere, myndigheter, skolen og ungdommer er målgruppe.

Antall personer i målgruppen som prosjektet planlegger å nå

300000

Beskrivelse av gjennomføring og metode for prosjektet

I filmen vil vi treffe ungdommene i ulike situasjoner. De kan være på skolen eller hjemme. I møte på helsevesen eller rådgiver/lærere. De henger med venner og vi ser at de er som ungdommer flest. I tillegg til situasjoner hvor vi møter ungdommene, vil vi treffe dem personlig i intervju. Her forteller de om sin egen situasjon, utfordringer de har møtt på veien og refleksjoner rundt videregående opplæring. Fokus i filmen er hvordan ungdommene både kan og ønsker å få en utdanning som senere vil kvalifiserer dem til arbeid. Selve filmen skal produseres av Snöball film i tett samarbeid med prosjektkoordinatoren hos Unge funksjonshemmede. Viktige oppgaver blir å finne fram til de ungdommene som skal portretteres i filmen og følge opp at filmene blir egnet til å nå de målene vi har satt oss for dem. Han/hun vil også få en nøkkelrolle i distribusjonen av filmene, særlig i arbeidet med visninger i ulike kanaler. Vi skal også sette ned en prosjektgruppe som skal kvalitetssikre filmene og styre prosjektet. Gruppa skal organiseres av prosjektkoordinatoren.

Fremdriftsplan for prosjektet

Januar 2018 Prosjektkoordinator og Snöball samles til oppstartseminar. Sette ned prosjektgruppe. Måned 1 Regissør gjør research og skriver manus i samarbeid med Unge funksjonshemmede. Prosjektgruppen kommenterer på utkast. Jobb med innhold og uttrykk. Måned 2-3 Casting. Måned 4 Filmopptak. Måned 5 Klipp og grafikk. Avtale visninger i ulike medier. Måned 6-9 Publisering og distribusjon. Sluttrapport og regnskapsrapport

Sluttrapport

Målsetting, målgruppe og bakgrunn for prosjektet

Vi ønsket å bidra til mer kunnskap om behovet for, og viktigheten av, tilrettelegging for unge med funksjonsnedsettelser i VGS. Denne filmen skulle henvende seg til skole og utdanningsmyndigheter for å påvirke slik at det blir bedre tilrettelagt for gruppen. Filmen skulle også henvende seg til andre unge med funksjonsnedsettelser slik at de skal få bedre forutsetninger for å fullføre VGS. Ifm. research til «Unge tanker om arbeidsliv» hørte vi historier fra unge om deres utfordringer med å velge riktig vei. De oppga at de selv må påta seg rollen som informasjonsbærer og gi samme beskjed til flere lærere, og at det mangler samarbeid mellom helsevesen og utdanningsinstitusjoner. På tross av tiltak er det mange som faller fra sosialt og i utdanningsløpet. Det er viktig for unge funksjonshemmede å ta høyere utdanning for å komme i jobb. På VGS legges grunnlaget for veien videre. Undersøkelser har vist at mange møter mangelfull tilrettelegging og informasjon om sine rettigheter i VGS.

Beskriv i hvilken grad oppsatte effektmål ble nådd (ref søknadsskjemaet)

1. Påvirke politikere til å gi bedre vilkår og enklere tilgang til tilrettelegging. 2. Motivere andre ungdommer til å fullføre videregående opplæring med sine forutsetninger. 3. Motivere lærere og andre i skolen til å bidra til best mulig tilrettelegging (…). 4. Nå ut til en stor andel av befolkningen (…) og slik bidra til holdningsendringer i befolkningen som helhet. 5. Spre filmen via egne nettsider og egne medlemsorganisasjoner for å bidra til engasjement for å arbeide med feltet (…). Det er utfordrende å vurdere konkret hvordan de ulike delmålene er oppnådd, da de i stor grad går ut på opplysningsarbeid i ulike grupper. Dette arbeidet er kontinuerlig, og filmene blir brukt og delt på relevante tidspunkter i tråd med politiske diskusjoner på dagsorden. Likevel kan vi gjennom visningstallene se at mål 4 og 5 er nådd. Mål 1-3 vurderer vi også å være oppnådd blant annet gjennom kampanjen «Likestilling begynner i skolen» med et arrangement på Arendalsuka.

Antall personer i målgruppen nådd av prosjektet

100000

Prosjektgjennomføring/Metode

Prosjektet startet opp i mars 2018 med et møte mellom prosjektleder og produksjonsselskapet for å klargjøre fokusområder i filmen. I denne fasen ble det gjennomført interne møter for å planlegge budskap. En referansegruppe har bistått med innspill for å sikre et mestringsfokus, samtidig som den belyser barrierer unge ofte møter. De har gitt innspill til manus, utkast og utvelgelse av deltakere. Det ble utlyst i våre kanaler etter medvirkere til filmen. Det ble valgt ut deltakere med erfaring fra ungdomsskole, VGS og høyere utdanning. De hadde erfaring med ulike fag og faglig og sosial inkludering/barrierer. Dette kunne vi knytte til konkrete utfordringer som oppsummeres i tekstplakatene i filmen. På den måten har vi laget en film som kan brukes i interessepolitisk arbeid, og som gir konkrete løsninger. Det ble laget en kortversjon og en langversjon med norsk tekst, og en kortversjon med engelsk tekst. Tekstplakatene leses opp og er tekstet. Av utenforliggende årsaker har det vært flere prosjektledere i løpet av perioden. Dette har ikke hatt negativ innvirkning på resultatet, men har fremdrift i prosjektet. Det ble derfor besluttet å sette sluttdatoen for prosjektet ett år frem.

Resultater og resultatvurdering

Som nevnt er det utfordrende å vurdere konkrete resultater da filmen i størst grad skal brukes i opplysningsarbeid. Vi har brukt filmen konkret i kampanjen “Likestilling begynner i skolen”, som også var tema for et arrangement på Arendalsuka 2019. Temaet for arrangementet tiltrakk en god kombinasjon av paneldeltagere, inkl. to representanter fra Utdannings- og forskningskomiteen, Likestillings- og diskrimineringsombudet samt et medlem av et ungdomsparti. Vi fikk også tak i ungdommer fra fem medlemsorganisasjoner. Arrangementet ble tilfredsstillende besøkt. Filmene ble lansert 24.-25. mars 2019. Lanseringsdatoene ble valgt fordi CRPD-konvensjonen (der Unge funksjonshemmede er med) var i Genève på samme tidspunkt for å delta i den aller første høringen av norske myndigheter om CRPD. Unge funksjonshemmede har hatt ansvar for det som handler om utdanning i sivilsamfunnets rapport til FN om CRPD.

Oppsummering og videre planer

Prosjektet har i stor grad blitt gjennomført i tråd med søknad og intensjoner. De ulike delmålene har også blitt nådd så langt det er mulig å se, og versjonene av filmen har hatt god rekkevidde i visninger. De har også blitt brukt i flere kampanjer og er blitt delt i sosiale medier i forbindelse med relevante saker og hendelser. Filmen er den femte i rekken av «Unge tanker»-filmer, og vil inngå som en naturlig del av Unge funksjonshemmedes utadrettede opplysningsarbeid i et utdanningsperspektiv. Mulighetene for videreføring er svært gode, og filmen antas å være aktuell i overskuelig fremtid.

Detaljer
Program
Helse høst (2017)
Prosjektnavn
Unge tanker om utdanning
Organisasjon
Unge funksjonshemmede
Org.ledd
Snøball Film AS
Beløp Bevilget
2018: kr 641 384
Startdato
01.01.2018
Sluttdato
30.12.2019
Status
Under gjennomføring