Yes – we can!

Søknadssammendrag

Bakgrunn for prosjektet

Gode levekår og livskvalitet for mennesker med utviklingshemning forutsetter at de er godt inkludert i samfunnet og kan leve mest mulig selvstendige liv. Samfunnet blir i økende grad digitalisert. Inkludering og integrering krever at målgruppen mestrer et visst nivå av IKT-kompetanse. Det er få opplæringsarenaer for IKT og digitale hverdagstjenester for målgruppen i dag. Hovedhensikten med dette prosjektet er å utvikle en tilpasset e-læringapp og stimulere til opplæring i IKT for mennesker med utviklingshemning slik at de kan greie seg bedre som fullt integrerte i det digitaliserte samfunnet.

Målsetting for prosjektet

Prosjektets overordnete målsetting er å forbedre livskvaliteten og levekårene til mennesker med utviklingshemning gjennom økt digital kompetanse og derigjennom fullverdig deltakelse i det digitaliserte samfunnet.

Målgruppe

Mennesker med utviklingshemning.

Antall personer i målgruppen som prosjektet planlegger å nå

5000

Beskrivelse av gjennomføring og metode for prosjektet

Karde gjennomfører prosjektet i tett samarbeid med NFU. Brukermedvirkning og frivillighet fra NFU både sentralt og i fylkes- og lokallag, og i samarbeidende kommuner gjennom hele prosjektet. Utvikling av e-lærinsgappen følger en vanlig utviklingsmetodikk med kartlegging av behov og ønsker, tegninger og skisser, storyboards, papirprototyper o.l. og så programvareutvikling gjennom gradvise forbedringer basert på testing i lab og så gjennom utprøving av brukere i 2 runder. Multimedia benyttes i appen som viktig virkemiddel. Brukermedvirkning gjøres metodisk gjennom spørreundersøkelser, fokusgrupper, semistrukturerte og samtalebaserte intervjuer, deltakende observasjoner, osv. I fokusgrupper benytter vi metodikker for å stimulere deltakelse, fantasi og interaksjon. Utprøving av appen skjer som fri bruk i boliger eller i familier, og i møter i NFUs lokallag i hele landet. To større utprøvingsrunder planlegges, hvorav den siste er med forbedret versjon av appen, basert på tilbakemeldinger fra først runde. Opplegget for aktivisering og oppfølging evalueres av NFU sine frivillige ledere av fylkes- og lokallag etter utprøving i samlinger og av tjenesteytere samarbeidende kommuner. Referansegruppen gir faglige råd til prosjektet.

Fremdriftsplan for prosjektet

Prosjektet gjennomføres ila. 24 mnd. Hovedfasene er: 1. Kartlegginger, eksperimenter og kravspesifikasjoner (M1-4) 2. Utvikling av innhold og e-læringstjenester (M3-8) 3. Testing og utbedring (M8-12) 4. Utprøving og utbedring (M13-18) 5. Rettet formidling (M16-24) 6. Generell spredning (M2-24) 7. Prosjektledelse, kvalitetssikring, styring, administrasjon (M1-24) Prosjektbeskrivelsen og vedlagte Gantt-graf beskriver tidsplanen i detalj.

Sluttrapport

Målsetting, målgruppe og bakgrunn for prosjektet

Det overordnede målet med Ja vi kan! er å øke livskvaliteten til mennesker med utviklingshemning ved å øke deres digitale kompetanse. Den primære målgruppen er mennesker med utviklingshemning. Den sekundære målgruppen var støtteapparatet. For å kunne ta del i det digitaliserte samfunnet på lik linje med andre er det nødvendig å inneha noe digital kompetanse. En av hensiktene med Ja, vi kan! er å stimulere til opplæring og mestring av digitale tjenester slik at mennesker med utviklingshemning skal greie seg som fullt integrerte i samfunnet. Vi har utarbeidet en e-læringsapplikasjon i form av et nettsted med ressurser for opplæring av digitale hverdagstjenester. Det kan for eksempel være å kjøpe diverse billetter på mobil eller PC/Mac. Vil man gå på kino er det kjekt å kunne bestille billett hjemmefra. Da er det også greit å kunne kjøpe en bussbillett på mobilen hvis man trenger det. Vi har også utviklet støttemateriell for aktivisering og oppfølging til personer i støtteapparatet.

Beskriv i hvilken grad oppsatte effektmål ble nådd (ref søknadsskjemaet)

Basert på tilbakemeldinger fra brukere og frivillige underveis i prosjektet, og etter at elæringsressursen ble ferdigstilt tildlig i 2021, opplever vi at Ja, vi kan!-prosjektet har nådd sine effektmål. Prosjektet har gitt verdifulle bidrag ved å produsere resultater som er nyttige for målgruppen gjennom bruk i familier, frivillige organisasjoner i sitt medlemsarbeid, samt folkehøyskoler. Vi skal legge skjul på at tilbakemeldingene på spørreundersøkelsen spriker. Noen sier f.eks at seksjonen om ‘Tjenester før og nå’ er uforståelig, mens andre sier det motsatte. Noe kan kanskje tilskrives at ferdighetsnivået i målgruppen spriker. Tilsvarende opplever vi sprik i ser vi i vurderingen av fanen ‘Til støttepersoner’. Noen sier alt er unyttig, andre sier at alt er svært nyttig. Imidlertid, alle er enige om at opplesing av tekst er en god funksjon. Samtalene har avdekket positive holdninger til nettressursen. Vi har ikke fått negative tilbakemeldinger.

Antall personer i målgruppen nådd av prosjektet

1000

Prosjektgjennomføring/Metode

“Desktop research”: Søk etter fagstoff som forelå om digitale tjenester for vår målgruppe. Funnene er dokumentert under menyvalget ‘Til støttepersoner/Kilder og fagstoff’. “On-line spørreundersøkelser”: Bruke SurveyMonkey-verktøyet. I start av prosjektet I starten av prosjektet, kartlegge behovene for økt kompetanse om digital kompetanse hos mennesker med utviklingshemning. I slutten av prosjektet undersøkte vi erfaringer. “Papirprototyping”: Tegninger og modeller på papir og powerpoint. “Evolusjonær utvikling”: Iterativ utvikling på WordPress-plattformen. “Film-storyboards og -manuskripter”: For produksjon av filmene. “Fokusgrupper”: Mennesker med utviklingshemning sammen med støttepersoner. “Testbruk”: Både av prosjektdeltakerne og målgruppene. “Fri bruk”: Utprøving over tid på folkehøyskoler og privat. “Ekspertgruppe”: Ekspertsamtalene i grupper og individuelle samtaler dekket både selve e-læringsløsningen og typen og utformingen av støttemateriellet. Individuelle samtaler ble gjennomført over telefon, Skype og Teams i 2020.

Resultater og resultatvurdering

Prosjektet har produsert en omfattende elæringsressurs for mennesker med utviklingshemning og deres støttepersoner. Ressursen har ca 30 filmer, både av mennesker med utviklingshemning, skjermopptak og gjennomgang av bildeserier. Filmene for primærgruppen har ganske langsom tale og tempo. All tekst i nettressursen er også lest inn med naturlig stemme og kan spilles av samtidig som brukeren leser. Quizer fins i to varianter, ‘dra og slipp’ og avkryssing. Tilbakemeldinger sier at begge fungerer godt. Tilbakemeldingene fra brukerne har stort sett vært positive. Det kom imidlertid også tilbakemelding på at nettressursen ikke passer for alle med utviklingshemning fordi det er stor variasjon i ferdigheter i gruppen. Noen fungerer bra og kan i stor grad greie seg selv, men andre trenger mye hjelp til mange oppgaver. Det er nok slik at Ja, vi kan! egner seg best for velfungerende mennesker med utviklingshemning som enten bor i eget hjem eller er ferd med å flytte til eget hjem.

Oppsummering og videre planer

Ja, vi kan! er en del av en serie elæringsressurser Karde har laget for mennesker med utviklingshemning. Vi promoterer ressursene i alle fora hvor Karde er aktive. For Ja, vi kan! er ambisjonen å holde nettressursen oppdatert og i god forfatning. Det foreligger pr i dag ikke planer om å utvide ressursen med flere temaer. Men vi vil jobbe aktivt for at alle Kardes elæringsressurser skal bli tatt i bruk på folkehøyskoler mede elever med utviklingshemning. Dette er mennesker som står på terskelen til å flytte i egne hjem. Da vil det være nødvendig å inneha mange ferdigheter.

Prosjektleder

Terje Johan Grimstad

Detaljer
Program
Helse høst (2018)
Prosjektnavn
Yes – we can!
Organisasjon
Norsk Forbund for Utviklingshemmede
Beløp Bevilget
2019: kr 1 068 000, 2020: kr 820 000
Startdato
01.01.2019
Sluttdato
31.03.2021
Status
Avsluttet