Ofte stilte spørsmål

Her finner du svar på ofte stilte spørsmål til Stiftelsen Dam.

Om Stiftelsen Dam

Hva er Stiftelsen Dam?

Stiftelsen Dam er en av Norges største pengeutdelende stiftelser. Stiftelsen ble opprettet i 1993 av Kreftforeningen, Norges Blindeforbund og Nasjonalforeningen for folkehelsen. Stiftelsen Dam støtter helseprosjekter og -forskning gjennom frivillige organisasjoner.

Hvor kommer pengene til Stiftelsen Dam fra?

Stiftelsen Dam er en av Norsk Tippings overskuddsmottakere, og mottar hvert år 6,4 prosent av overskuddet til utdeling til helse- og rehabiliteringsformål.

Hva står Dam for?

Dam er et akronym, som står for deltakelse, aktivitet og mestring. Det reflekterer stiftelsens forståelse av helsebegrepet.

Hvem kan søke midler fra Stiftelsen Dam?

Alle søknader til Stiftelsen Dam må sendes gjennom en frivillig organisasjon som har søkerett i stiftelsen. Per 2024 er det drøyt 200 organisasjoner med søkerett i stiftelsen. Du finner alle søkerorganisasjoner her.

Dersom man ikke selv er frivillig, medlem eller ansatt i en søkerorganisasjon er det mulig å inngå samarbeid med en organisasjon.

Hva heter søknadssystemet?

Stiftelsen Dams søknadssystem heter Damnett.

I brukerveiledningen kan du lese mer om hvordan du oppretter bruker i Damnett, sender inn søknader, og rapporterer på prosjektet ditt.

Hvordan kan jeg få støtte til mitt prosjekt?

Vi har laget en egen side for deg som er usikker på om du kan søke prosjektmidler. Den finner du her.

Dersom ditt prosjekt er innenfor våre kriterier er neste skritt å finne ut hvilket program du skal søke gjennom.

Stiftelsen Dam har fire ulike programmer man kan søke midler gjennom. Formålet er det samme i alle programmer. Forskjellen er søknadssum og søknadsprosess. Vi anbefaler alle som skal søke midler å gjøre seg godt kjent med utlysningene i de ulike programmene, som du finner på denne siden.

Når er det søknadsfrist?

Stiftelsen Dam har fire ulike programmer, Helse og Ekspress har løpende søknadsbehandling, mens Forskning og Utvikling har én søknadsfrist i året.

Mer informasjon om søknadsfrister og søknadsprosess finner du på siden for hvert enkelt program.

Hvordan kan min organisasjon få søkerett?

Alle organisasjoner med demokratisk styringsstruktur og helse som hovedvirksomhet kan søke om å bli godkjent som søkerorganisasjon.

Finn ut hvordan man søker om godkjenning her.


Om programmene

Stiftelsen Dam har fire ulike programmer man kan søke støtte gjennom. Ved å klikke på de ulike programmene under kommer du rett til siden for det enkelte program, der du også finner en egen «ofte stilte spørsmål» om hvert enkelt program.

Søknadssum avgjør i stor grad hvilket program du kan søke støtte gjennom.

Ekspress

I programmet Ekspress kan du søke om mellom 5.000 og 40.000 kroner.

Programmet har løpende søknadsbehandling, som betyr at du kan sende søknader når som helst i løpet av året.

Ekspress er kun for våre medlemsorganisasjoner.

Helse

I programmet Helse kan du søke om mellom 40.000 og 400.000 kroner.

Programmet har løpende søknadsbehandling, som betyr at du kan sende søknader når som helst i løpet av året.

Utvikling

I programmet Utvikling kan du søke om mellom 400.000 og 1,5 millioner kroner.

Programmet har en totrinns søknadsprosess med én søknadsfrist i året.

Forskning

I programmet Forskning kan du søke om mellom 1,5 og 3 millioner kroner.

Programmet har en totrinns søknadsprosess med én søknadsfrist i året.


Om søknadsbehandling

Hvordan behandles søknadene?

Alle søknader i Stiftelsen Dam behandles av eksterne fagutvalg. Cirka hundre fagpersoner er tilknyttet de ulike utvalgene.

Du kan lese mer om hvordan søknadsbehandlingen foregår i de ulike programmene ved å klikke deg inn på programsidene.

Stiftelsen Dam har lagt ned mye arbeid i å evaluere og utvikle søknadsprosessene, for å sikre en god og etterrettelig søknadsbehandling. Det kan du lese mer om i rapporten Bedre søknadsbehandling.

Hvem behandler søknadene?

Stiftelsen Dam har fire ulike fagutvalg som behandler søknadene – et utvalg for hvert program.

Alle fagutvalgsmedlemmene består av eksterne fagpersoner, som skal sikre at søknadene får en god og etterrettelig søknadsbehahndling.

Her kan du se hvem som sitter i de ulike fagutvalgene.

Kan jeg klage på avslag?

Vi har ingen klagemulighet i Stiftelsen Dam, men dersom du mener det er gjort en dårlig vurdering av din søknad bør du aller først ta en grundig titt på karakterene og kommentarene søknaden din har fått. 

Det er også mulig å sende inn søknaden på nytt, men vi anbefaler at man da gjør endringer i henhold til kommentarene søknaden fikk av fagutvalget.

Vi har også laget en egen side om feilvurderinger og uenighet i søknadsbehandlingen. Der kan du blant annet lese om hvordan karaktergrensen for innvilgelse beregnes, og hvorfor det ikke nødvendigvis har stor betydning om det er stort sprik mellom de ulike karakterene søknaden din har fått.


Hjelp og support

Hvem kan hjelpe meg med søknaden min?

Dersom du har spørsmål om innholdet i søknaden din eller vil diskutere prosjektideen er det søkerorganisasjonen (prosjektkoordinator) du må kontakte.

Dersom du har spørsmål om søknadsprosessen eller søknadsskjemaene kan du ta kontakt med programdrift hos Stiftelsen Dam.