Søknadssammendrag
Bakgrunn for prosjektet
Det er i dag enighet om at samhandling mellom ulike tjenesteytere på rusfeltet er for dårlig, og at brukerne involveres for lite i behandlingen. Ulike verktøy i praksisfeltet, som individuell plan og ansvarsgruppemøte er innført for å lette på det, men brukes for lite. Vi tre som utformer søknaden har alle erfaringer med hva lav brukermedvirkning, dårlig koordinering og manglende samhandling kan medføre av u-helse, og ikke minst hva usikkerhet og utrygghet rundt slike situasjoner fører til for nyutdannede helse- og sosialpersonell. Vi ønsker gjennom prosjektet å gjøre noe med dette.
Målsetting for prosjektet
Hovedmålet er å skape dyktige fagpersoner i helse – og sosialfeltet som har kompetanse på å sikre individuell brukermedvirkning og samarbeide tverretatlig og tverrfaglig med andre tjenesteytere til det beste for brukerne.
Målgruppe
Primærmålgruppen er lærere og studenter innen helse og sosial –feltet, herunder studenter innen sykepleie, vernepleie, sosialt arbeid og medisin.
Antall personer i målgruppen som prosjektet planlegger å nå
1000
Beskrivelse av gjennomføring og metode for prosjektet
Vi har over flere år drevet simulering av ansvargrupper og undervisning om individuell plan inn mot medisinstudentene ved Universitetet i Oslo,Vi ønsker på bakgrunn av erfaringer vi har gjort oss nå over flere år å få en mulighet til å videreformidle metodikken. Rent praktisk ønsker vi å lage et integrert undervisningsopplegg som inkluderer a) undervisningsmateriell med tips til for- og etterarbeid b) filming med utgangspunkt i simuleringen vi har på UiO c) opplæring av brukere som kan supplere faglærer på de ulike studiestedene. Kort fortalt ønsker vi og: 1) filme simuleringen, 2) utarbeide et ledsagende undervisningsmateriale og 3) gi opplæring og veiledning til brukere som skal undervise lokalt. 4) bistå i implementerings arbeid ved lærestedene i en tidsavgrenset periode. Undervisningsopplegget kan tilpasses lokalt av brukerrepresentant og faglærer. Se ellers søknad for utfyllende opplysninger.
Fremdriftsplan for prosjektet
Dette beskrives mer omfattende i punkt 3.6 i søknaden, men en overordnet fremdriftsplan er som følger: 1. Ansettelse av prosjektleder umiddelbart etter tildeling. 2. Kontrakt med filmprodusent (Vedlagt anbud) 3. Analyse fasen, avklare behovet for møter, hvem skal være med. 4. Design 5 Utvikling 6. implementere Evaluere/justere Utvikling og implementering er fasene vi vil bruke mest tid på, evaluering og justering skjer kontinuerlig.
Sluttrapport
Målsetting, målgruppe og bakgrunn for prosjektet
Hovedmålet med prosjektet var å lage en opplæringspakke som kunne bidra til å øke kunnskap og kompetanse innen brukermedvirkning og tverretatlig og tverrfaglig samarbeid. Primærmålgruppen var lærere og studenter innen helse og sosial –feltet, herunder studenter innen sykepleie, vernepleie, sosialt arbeid og medisin. Bakgrunnen for prosjektet er at dagens tjenester til personer som strever med rus- og psykisk helse ikke gir gode nok tjenester. Rapporter og tilsyn peker på at tjenester strever med å tilrettelegge og oppfylle krav og forventninger knyttet til brukermedvirkning og samhandling. Studiesteder strever også med å tilrettelegge for læringsarenaer som belyser disse komplekse og sammensatte utfordrende temaene overfor studenter. Vi hadde imidlertid erfart en type undervisning knyttet til simulering av ansvarsgrupper ved UIO som studentene evaluerte godt.
Beskriv i hvilken grad oppsatte effektmål ble nådd (ref søknadsskjemaet)
Vårt hovedmål i dette prosjektet var å: «skape dyktige fagpersoner i helse – og sosialfeltet som har kompetanse på å sikre individuell brukermedvirkning og samarbeide tverretatlig og tverrfaglig med andre tjenesteytere til det beste for brukerne». Dette er ikke lett å måle måloppnåelse på, imidlertid hadde vi hadde satt opp noen mål knyttet til gjennomføring som kan predikere måloppnåelse: 1). Sikre at vi laget et relevant produkt: Det ble gjort gjennom involvering fra brukere, faglærere, studenter og filmprodusent gjennom hele prosjektet. 2). Vi gjennomførte questback og evaluerte studentenes erfaringer med undervisningen. 3). Vi etterspurte fag og brukerlærer tilbakemeldinger. Det beste effektmålet i prosjektet er kanskje at prosjektet er etterspurt, og at studiesteder som har vært med tilrettelegger for at opplæringspakken blir ordinær del av undervisningen fremover.
Antall personer i målgruppen nådd av prosjektet
1000
Prosjektgjennomføring/Metode
Formålet var å lage en film og et ledsagende undervisningsmateriale som skulle kunne brukes i utdanning av sykepleiere, vernepleiere, sosionomer, leger og andre som deltar i ansvarsgrupper. I innvilget søknad har vi beskrevet fremdrifts og gjennomføringsplan slik: «1). Ansette prosjektleder. 2). Avklare hvilke brukere og fagpersoner som ønsker å delta. 3). Leie inn en profesjonell filmfotograf/produsent for å filme ulike ansvarsgrupper. 4). Arrangere seminar for å sikre brukermedvirkning i valg av klipp og tematikk for å vise frem ulike utfordringer som krever samhandling mellom tjenestene. 5). Redigere dette ned til en undervisningsfilm på 45 minutter 6). Skrive en fagartikkel som kan knyttes inn mot undervisningen. 7). Lage støttemateriell som kan følge med undervisningen. 8). Utarbeide kurs for personer med brukererfaring som skal benytte undervisningsopplegget lokalt. 9). Utarbeide og gjennomføre plan for implementering og evaluering ved lokale læresteder. 10). Gi veiledning og debrifing av undervisere med brukererfaring etter lokal undervisning». Alt dette ble gjort, i tillegg ble det utformet en E-læring, og arrangert et lanseringsseminar.
Resultater og resultatvurdering
Både produksjon av opplæringspakke, og studenter og studiesteders tilbakemeldinger er resultater i prosjektet. Vi produserte film, et tipshefte, og en E-læring som vi har fått gode tilbakemeldinger på. Studentene evaluerer stort utbytte av undervisningen slik: «9 av 10 studenter var meget eller svært godt fornøyd med undervisningen. 8 av 10 vurderte at undervisningen viste et realistisk ansvarsgruppemøte. 7 av 10 vurderte at undervisningen ga kunnskap de ikke hadde fått andre steder i undervisningen. Svært mange rapporterte også økt kunnskap om etiske dilemma, og kunnskap om sammenheng mellom helse og sosial kontekst. Nesten alle studentene vurderte at undervisningen belyste samhandling og samhandlingsbehov, og mange vurderte at kunnskap fra undervisningen ville påvirke nåværende eller fremtidig praksis i meget eller svært stor grad. Se ellers sluttrapport, og fagartikkel som belyser dette mer inngående.
Oppsummering og videre planer
Vi mener prosjektet har gitt verdifull kunnskap knyttet til produksjon av film, opplæringsmateriell og pilotering. Noe av dette synligjøres i sluttrapporten, men fagartikkelen som publiseres vil utdype det. Opplæringspakken vil brukes videre hos alle involverte i prosjektgruppen. At vi også fikk mulighet til å lage E-læring gjør at vi ser at dette kan være nyttig for en bredere målgruppe på sikt. Av konkrete planer vet vi at ulike studiesteder og brukerorganisasjoner planlegger for bruk av film også i 2022.