Vil skape en bevegelse for hverdagsgodhet

Ylva er en av 37.000 som har registrert seg på Goodify.

Ylva Ø. Lindahl er aleneforelder og kjenner på behovet for noen ekstra hender i hverdagen. Hun er godt fornøyd med å bruke Goodify-appen. Foto: Jo Lindahl

– Jeg er alene med barn i hverdagen, så jeg vet veldig godt hvordan det er å kjenne på at man kunne trengt et par ekstra hender, sier Ylva Ø. Lindahl.

Hun er en av 37.000 registrerte brukere på Goodify – en app som skal gjøre det enklere å koble mennesker med behov for hjelp og mennesker som kan tilby hjelp.

Vil få gode gjerninger til å skje

Gjennom et samarbeid med Aleneforeldreforeningen skal Goodify nå bistå flere aleneforeldre.

– Samfunnet vårt er fullt av mennesker som trenger hjelp på grunn av utenforskap, men heldigvis er samfunnet også fullt av mennesker som ønsker å bety en forskjell for andre. Gjennom Goodify-appen prøver vi å senke terskelen for å gi og motta hjelp, slik at flere gode gjerninger kan skje, sier gründer og daglig leder i Goodify, Kristian David Elgen.

37.000 brukere

Siden lansering høsten 2019 har Goodify-appen nådd 37.000 brukere, og hver dag skjer det gode gjerninger.

Gjennom Goodify-appen kan brukerne registrere sine behov for hjelp, samtidig som andre brukere kan tilby hjelp. Tilbudet er gratis enten du trenger eller tilbyr hjelp. Illustrasjon: Goodify

Goodify startet med en gjeng med ildsjeler, som ønsket å bidra til mer «hverdagsgodhet», som de kaller det. Selv om appen har fått en solid start er de langt fra målet, og gründerne jobber kontinuerlig med å forbedre og videreutvikle appen.

Vanskelig å be om hjelp

Samarbeidet med Aleneforeldreforeningen kom i stand som følge av at de raskt så at aleneforeldre utgjør en svært viktig målgruppe. Målet med Goodify er å senke terskelen for å både spørre og tilby hjelp.

– Jeg er overbevist om at godhet gjør noe med mennesker, og vi hører både fra dem som har fått motta hjelp og fra dem som opplever at det er meningsfullt å få lov til å bety en forskjell for andre. Det er mange rørende historier. Så vet vi også at det for mange er vanskelig å spørre om hjelp, og for mange er hverdagen travel og det kan være vanskelig å finne tid til å hjelpe. Her har vi fortsatt mye arbeid som gjenstår slik at enda flere gode gjerninger kan skje, sier Elgen.

Bevegelse for hverdagsgodhet

Han forteller at samarbeidet med Aleneforeldreforeningen, med støtte fra Stiftelsen Dam, bidrar til å nå flere.

– I prosjektet sammen med Aleneforeldreforeningen, som Dam støtter, får vi fantastisk hjelp til å både videreutvikle Goodify-appen og til å spre Goodify til enda flere mennesker, sier han, og fortsetter:

– Vår visjon er å skape en bevegelse for hverdagsgodhet.

Glad for hjelp

Og at hverdagsgodheten har kommet mange til gode allerede er det liten tvil om.

– Enten det er at man skal bære noe eller om det er logistikk fra a til b, der noen skal være hjemme med det ene barnet, mens man selv skal noe med det andre, så er det godt å vite at det er hjelp å få i Goodify-appen, sier aleneforelder Ylva Ø. Lindahl.

Goodify er for øvrig gratis å bruke, og alle som ønsker det kan registrere seg. Under kan du se hvordan det fungerer.

Så enkelt er det å bruke Goodify – enten du trenger eller tilbyr hjelp. Illustrasjon: Goodify

Se video om Goodify her:

Møt Goodify-bruker Ylva Lindahl:

goodify har37.000registrerte brukere
målet med prosjektet er at 10.000aleneforeldre skal få hjelp

Søknadssammendrag

Bakgrunn

Samfunnet vårt trenger mer hverdagsgodhet – at vi frimodig tør å spørre om hjelp og at vi ser hverandre og stiller opp for den som trenger det. Vi vet at terskelen for å spørre om hjelp er høy. Samtidig er det også høy terskel for å bidra (man må ofte binde seg til fast og tidkrevende aktivitet). Gjennom Goodify-piloten ser vi at det er mulig å senke tersklene. Vi har et sterkt ønske om å gjøre det enda enklere og enda mer engasjerende å bruke Goodify slik at alle aleneforeldre i Norge får oppleve å ha gode hjelpere rundt seg (mange har lite nettverk). Vi vet hvor viktig det er å bli sett.

Målsetting

Å sikre at Goodify kan videreutvikles slik at vår største målgruppe (aleneforeldre) lettere kan motta hjelp fra gode hjelpere rundt seg. Konkrete mål: (1) 10 000 aleneforeldre (50 000 totalt) i Norge tar i bruk Goodify-appen og (2) Aleneforeldre mottar 10 000 gode gjerninger i prosjektperioden.

Målgruppe

Goodify brukes av mennesker nasjonalt i mange målgrupper og den største er aleneforeldre. Prosjektets primærmålgruppe er aleneforeldre på tvers av landet.

Antall personer i målgruppen

10000

Beskrivelse av gjennomføring

Prosjektet vil bli gjennomført i tett samarbeid mellom AFFO (prosjektleder Katrine Blindheimsvik) og Goodify (gjennomføringsansvarlig Kristian D. Elgen). Overordnede styringen av prosjektet vil håndteres av AFFO og løpende gjennomføringen av prosjektet vil håndteres av Goodify. Konkret vil alle de tre ansatte i Goodify jobbe inn i prosjektet. AFFO bidrar med en dedikert prosjektressurs. Begge parter har en rekke frivillige knyttet til sitt arbeid som vil bidra inn i prosjektet. Prosjektet gjennomføres med utgangspunkt i Goodify sitt kontor i Oslo sentrum. AFFO vil involvere styret og frivillige i alle lokallag. Prosjektet vil involvere både nye og eksisterende brukere av Goodify på tvers av landet, både innenfor og utenfor målgruppen. Det er seks hovedaktiviteter i prosjektet: (1) Gjennomføring av brukerundersøkelser (videre kartlegging av behov, utfordringer, muligheter – for både appen og kommunikasjon rundt tjenesten) (2) Konseptualisering av konkrete løsninger, prototyping og brukertesting (for både appen og kommunikasjon) (3) Teknisk utvikling av nye funksjoner i Goodify-appen (4) Utvikling av kommunikasjon (5) Utvikling av effektmåling (6) Engasjering og oppfølging av brukere

Fremdriftsplan

– Des20: God kjennskap til Goodify i AFFO-nettverket, noen forbedringer i tjenesten utviklet – Des21: Brukerundersøkelser utført, løsninger delvis utviklet, bred kom. rundt Goodify for aleneforeldre utført, effektmåling utviklet – Des22: Videre testing / utvikling, bred kom. utført, effektmåling utført, 10 000 aleneforeldre engasjert – Jul23: Goodify kjent blant alle aleneforeldre nasjonalt, mottatt hjelp 10 000 ganger, effekt dokumentert

Søknadssammendrag

Bakgrunn for prosjektet

Samfunnet vårt trenger mer hverdagsgodhet – at vi frimodig tør å spørre om hjelp og at vi ser hverandre og stiller opp for den som trenger det. Vi vet at terskelen for å spørre om hjelp er høy. Samtidig er det også høy terskel for å bidra (man må ofte binde seg til fast og tidkrevende aktivitet). Gjennom Goodify-piloten ser vi at det er mulig å senke tersklene. Vi har et sterkt ønske om å gjøre det enda enklere og enda mer engasjerende å bruke Goodify slik at alle aleneforeldre i Norge får oppleve å ha gode hjelpere rundt seg (mange har lite nettverk). Vi vet hvor viktig det er å bli sett.

Målsetting for prosjektet

Å sikre at Goodify kan videreutvikles slik at vår største målgruppe (aleneforeldre) lettere kan motta hjelp fra gode hjelpere rundt seg. Konkrete mål: (1) 10 000 aleneforeldre (50 000 totalt) i Norge tar i bruk Goodify-appen og (2) Aleneforeldre mottar 10 000 gode gjerninger i prosjektperioden.

Målgruppe

Goodify brukes av mennesker nasjonalt i mange målgrupper og den største er aleneforeldre. Prosjektets primærmålgruppe er aleneforeldre på tvers av landet.

Antall personer i målgruppen som prosjektet planlegger å nå

10000

Beskrivelse av tiltak/aktivitet samt gjennomføring av prosjektet

Prosjektet vil bli gjennomført i tett samarbeid mellom AFFO (prosjektleder Katrine Blindheimsvik) og Goodify (gjennomføringsansvarlig Kristian D. Elgen). Overordnede styringen av prosjektet vil håndteres av AFFO og løpende gjennomføringen av prosjektet vil håndteres av Goodify. Konkret vil alle de tre ansatte i Goodify jobbe inn i prosjektet. AFFO bidrar med en dedikert prosjektressurs. Begge parter har en rekke frivillige knyttet til sitt arbeid som vil bidra inn i prosjektet. Prosjektet gjennomføres med utgangspunkt i Goodify sitt kontor i Oslo sentrum. AFFO vil involvere styret og frivillige i alle lokallag. Prosjektet vil involvere både nye og eksisterende brukere av Goodify på tvers av landet, både innenfor og utenfor målgruppen. Det er seks hovedaktiviteter i prosjektet: (1) Gjennomføring av brukerundersøkelser (videre kartlegging av behov, utfordringer, muligheter – for både appen og kommunikasjon rundt tjenesten) (2) Konseptualisering av konkrete løsninger, prototyping og brukertesting (for både appen og kommunikasjon) (3) Teknisk utvikling av nye funksjoner i Goodify-appen (4) Utvikling av kommunikasjon (5) Utvikling av effektmåling (6) Engasjering og oppfølging av brukere

Fremdriftsplan for prosjektet

– Des20: God kjennskap til Goodify i AFFO-nettverket, noen forbedringer i tjenesten utviklet – Des21: Brukerundersøkelser utført, løsninger delvis utviklet, bred kom. rundt Goodify for aleneforeldre utført, effektmåling utviklet – Des22: Videre testing / utvikling, bred kom. utført, effektmåling utført, 10 000 aleneforeldre engasjert – Jul23: Goodify kjent blant alle aleneforeldre nasjonalt, mottatt hjelp 10 000 ganger, effekt dokumentert

Sluttrapport

Målsetting, målgruppe og bakgrunn for prosjektet

Samfunnet er fullt av mennesker som trenger hjelp – og mennesker som ønsker å hjelpe. Ofte er en god hjelper ikke langt unna, men man vet ikke om hverandre. Gjennom å senke terskelen for å be om hjelp – og for å stille opp, skal Goodify bidra til at flere gode gjerninger kan skje. Den største målgruppen for tilbudet er aleneforeldre. Målsettingen for prosjektet, som har vært gjennomført sammen med Aleneforeldreforeningen, har vært å videreutvikle Goodify slik at det blir enda enklere å gi og motta hjelp (for alle, og særlig aleneforeldre, som vår største målgruppe), og å sikre en spredning av tjenesten.

Beskriv i hvilken grad oppsatte effektmål ble nådd (ref søknadsskjemaet)

Den overordnede målsettingen for prosjektet er oppnådd; Goodify har blitt videreutviklet og terskelen for å gi og motta hjelp har gjennom dette blitt senket. Videre har Goodify blitt spredt til et stort antall mennesker. Goodify har bidratt til 60 000 gode gjerninger – det er mye hverdagsgodhet!

Antall personer i målgruppen nådd av prosjektet

15000

Prosjektgjennomføring/Metode

Prosjektet har blitt utført av medarbeidere i Goodify og Aleneforeldreforeningen, i godt samarbeid med en rekke frivillige. Brukerdialog har stått sentralt. Goodify-tjenesten i seg selv har bidratt til mobilisering av et stort antall frivillige.

Resultater og resultatvurdering

15 000 aleneforeldre har tatt i bruk Goodify-appen og minst 12 000 gode gjerninger har blitt utført for aleneforeldre. Goodify-appen nådde 45 000 brukere i Norge.

Oppsummering og videre planer

Prosjektet har i det aller vesentligste blitt gjennomført i tråd med søknaden og i godt samarbeid med Aleneforeldreforeningen og i tett dialog med brukere. Videre har prosjektet engasjert et stort antall frivillige og bidratt til at Goodify totalt har nådd 60 000 gode gjerninger. Prosjektet har åpenbart betydd en forskjell for mange mennesker. Det har videre vært demonstrert hvordan teknologi kan benyttes på nye måter.

Prosjektleder

Kristian David Elgen

Detaljer
Program
Helse vår (2020)
Prosjektnavn
AFFO og Goodify: Godhets-appen
Organisasjon
Aleneforeldreforeningen
Org.ledd
Goodify (et ideelt foretak)
Beløp Bevilget
2020: kr 1 000 000, 2021: kr 1 000 000, 2022: kr 1 000 000
Startdato
01.07.2020
Sluttdato
31.12.2023
Status
Avsluttet