AstmaPodden

I samarbeid med

Søknadssammendrag

Bakgrunn for prosjektet

For en organisasjon med begrensede ressurser er det stadig utfordrende å finne måter å kommunisere med og formidle informasjon til målgruppen og brukere. Samtidig opplever vi en enorm etterspørsel, og et nærmest ubegrenset behov for informasjon, både når det gjelder forebygging av astma og allergi, men også hvordan leve med disse sykdommene. Det er dessverre en økende forekomst av astma og allergisykdommer. NAAF har på denne bakgrunn lyst til å lage en podkastserie på 5 episoder. 18-20 % prosent av nordmenn hører nå på podkast minst én gang i måneden, og veksten forventes å fortsette.

Målsetting for prosjektet

Lage en podkastserie om astma og allergi, og på den måten teste ut en ny metode for å nå ut med informasjon som målgruppen selv sier de ønsker.

Målgruppe

Voksne og unge voksne som enten har astma, allergi eller eksem, eller som er pårørende til noen med sykdommene.

Antall personer i målgruppen som prosjektet planlegger å nå

20000

Beskrivelse av gjennomføring og metode for prosjektet

Vi ønsker å lage en serie med 5 episoder på podkast, som vil bidra til økt kunnskap om ulike aspekter ved det å ha astma og allergi. Hver episode legges opp som en samtale mellom helsefaglig rådgiver i NAAF og en ekspert på temaet som tas opp. NAAF har et godt og bredt nettverk av fagfolk, og flere har gitt uttrykk for at de kan tenke seg å stille opp i et prosjekt som dette. Selve produksjonen vil foregå i et studio. Dette for å sikre god kvalitet, og ikke minst god lyd på innspillingen. Hver episode vil være ca. 30 minutter lang. Mp3-filen med podkasten lastes opp til en distribusjonsside, som SoundCloud. Derfra «sendes» RSS-feeden til Itunes, hvor målgruppen kan abonnere og laste opp. NAAF vil markedsføre prosjektet hovedsakelig gjennom sosiale medier. Målgruppen i dette prosjektet er aktive i sosiale medier som Facebook og Instagram, og det er der vi som organisasjon i all hovedsak kommuniserer med dem. Episodene vil publiseres med jevne intervaller gjennom året. Den enkelte episode vil markedsføres på bl.a. Facebook, og målgruppen vil få anledning til å stille spørsmål der som helsefaglig rådgiver og eksperten kan ta opp og besvare i podkasten

Fremdriftsplan for prosjektet

Januar: oppstartsmøte Februar: temaer for episodene ferdigstilles. Detaljert fremdriftsplan for hver episode lages (forberedelser, innspilling, maredsføring, lansering) Februar – November: forberedelse og innspilling av episoder Desember: evaluering og rapportering

Sluttrapport

Målsetting, målgruppe og bakgrunn for prosjektet

Målsetting, målgruppe og bakgrunn for prosjektet For en organisasjon med begrensede ressurser er det stadig utfordrende å finne måter å kommunisere med og formidle informasjon til målgruppen og brukere. Samtidig opplever vi en enorm etterspørsel, og et nærmest ubegrenset behov for informasjon, både når det gjelder forebygging av astma og allergi, men også hvordan leve med disse sykdommene. Det er dessverre en økende forekomst av astma og allergisykdommer. Antallet barn med astma og allergi er mangedoblet i løpet av noen få tiår. Alvorlig barneastma er assosiert med KOLS senere i livet, og ubehandlet pollenallergi kan føre til astma. Vi ønsket derfor å bruke et nytt media for å nå ut til målgruppen unge og voksne. Vi valgte derfor å bruke podkast hvor vi kunne snakke om astma og allergi. Målgruppen er voksne og unge voksne som enten har astma, allergi eller eksem, eller som er pårørende til noen med sykdommene.

Beskriv i hvilken grad oppsatte effektmål ble nådd (ref søknadsskjemaet)

Alle episodene ble spilt av 1926 ganger(28/2-19) – og episoden Tabubelagte Allergier var den som absolutt ble hørt av flest 2100. Poddkasten er levende slik at vi kan fremdeles markedsføre den og få flere lyttere. Vi vet ikke om vi traff eksakt på definerte målgruppe, men når så mange har lastet disse ned har vi møtt mange som har hatt interesse for å høre mer om tema. Vi har fått satt fokus på flere ulike tema, Og vi har oppdaget av det som er tabubelagt må fram i lyset.

Antall personer i målgruppen nådd av prosjektet

1926

Prosjektgjennomføring/Metode

Vi laget 5 episoder hvor vi tok for oss ulike tema. Vi gikk ut å FB og spurte hva folk ville vite mer om. Vi så raskt at dette var ting vi allerede visste via rådgivning og tidligere spørsmål sosiale medier. Vi bestemte oss for å jobbe med de tema vi så kunne være egnet for podkast – og som vi visste mange lurte på. I noen episoder brukte vi våre egne fageksperter som «gjester» – og i andre hadde vi fått inn ekstern ekspertise. Prosjektgruppen har bestått av: – Hanne Dyran, Key Account Manager, NAAF – Anna Bistrup, helsefaglig rådgiver NAAF – Lene Gunvaldsen/Ingrid Rise Fry, media- og kommunikasjonsrådgiver, NAAF – Guro Waage, ernæringsrådgiver, NAAF Tidlig i prosjektet sluttet vår kommunikasjonsrådgiver og vi måtte i en lenger periode kjøpe hjelp i fra byrået Moderne Media, som også hadde det tekniske ansvaret for innspilling før vi fikk ny konsulent, Ingrid Rise Fry. Dette var også et helt nytt medium for vår nye kommunikasjonsrådgiver. Alle innspillinger og kjøp av markedsføringsplasser ble gjort av Moderne Media. Prosjektregnskapet ble ført av økonomiavdelingen i NAAF. Prosjektet ble startet i februar 2018 og alle episodene ble sendt i januar og februar 2019.

Resultater og resultatvurdering

Alle episodene ble spilt av 1926 ganger – og episoden Tabubelagte Allergier var den som absolutt ble hørt av flest. Vi har ikke jobbet mye med tabubelagte allergier tidligere, men dette er helt klart noe vi bør ha et større prosjekt på senere. Vi vet ikke om vi traff eksakt på definerte målgruppe, men de som har lastet ned podden er interessert i tema. Det er viktig at vi fremover bruker episodene og markedsfører disse slik at vi kan treffe mange flere.

Oppsummering og videre planer

Det er helt klart viktig å være i alle kanaler for å møte målgruppen der de er, men vi ser at det er kan være vanskelig med veldig snevre tema. At episoden Tabubelagte Allergier ble hørt mest viser at man må være folkelig og tørre å bryte noen barrierer inkludert humor. Planen er at vi skal gjøre et eget prosjekt på dette tema senere. Vi ser at det å kombinere flere medier er bra markedsføring. Podkast gjør seg veldig bra sammen med sosiale medier. Hver enkelt episode vil også bli tatt fram igjen og kan brukes enten som en serie eller også hver for seg i forhold til de ulike tema.

Prosjektleder

Hanne Dyran

Detaljer
Program
Helse høst (2017)
Prosjektnavn
AstmaPodden
Organisasjon
Norges Astma- og Allergiforbund
Beløp Bevilget
2018: kr 236 250
Startdato
31.12.2017
Sluttdato
31.12.2018
Status
Avsluttet