Avlesning av nonverbal kommunikasjon-Strategier for unge med hørselsutfordringer

I samarbeid med

Søknadssammendrag

Prosjektsammendrag

HLF Utvikling as, Hørselspedagogene jobber daglig med ungdom som opplever hørselsutfordringer. Gjennom vårt arbeid ser vi hvor viktig nonverbal kommunikasjon er for ungdommen i kommunikasjonssituasjoner. For å få med seg det som blir sagt, spesielt i omgivelser med støy, tolker de kroppsspråk, mimikk og munn. Det er hensiktsmessig å se denne strategien i helhet gjennom begrepet tolkning av nonverbal kommunikasjon. En av Hørselspedagogenes arbeidsoppgaver er å benytte Eikholt-testen for å teste taleoppfattelsen til ungdommer med hørselsutfordringer. Dette er en audiovisuell taleoppfattelsestest hvor vi ser på hvor mye de oppfatter i ulike lyttemiljøer. Testen er utviklet av Rolf Mjønes ved Eikholt nasjonalt ressurssenter for døvblinde. Testen brukes for å kartlegge syns- og hørselsfunksjonen til et individ. Gjennom ulike setninger presentert på skjerm, tester man taleoppfattelse med og uten bakgrunnsstøy, og med eller uten bilde (Eikholt, u.å.). Mange opplever å munnavlese mye, men gjennom testen ser vi ofte resultater som gjenspeiler viktigheten av både munn og mimikk. Vi oppdager også mange dårlige strategier ved at ungdommen fokuserer så mye på munn at de glemmer å lytte. Dette er en strategi som i lengden blir svært energikrevende og det kan føre til muskelspenninger da de anstrenger seg for å høre det som blir sagt. I dag har teknologien kommet lang og mange får god hjelp av høreapparater, cochlea implantater [CI] og annet teknisk utstyr. På den andre siden er det mange som ikke får nytte av dette. Personer med små hørselstap eller ensidige hørselstap har ofte utfordringer med tilpassing av høreapparater. Det fører til at mange ikke har tilgang på denne teknologien. I tillegg rapporterer flere vi følger opp som har høreapparater eller CI om utfordringer i støy da det ofte blir for mye lyd med samtaleforsterkere eller høreapparater. Teknologi strekker dermed ikke til i alle situasjoner, og mennesker med hørselsutfordringer blir derfor avhengig av andre strategier. Prosjektet skal utarbeide et systematisk treningsopplegg for ungdom i alderen 16-25 år, som skal gi dem gode strategier og øke ferdighetene tilknyttet avlesning av nonverbal kommunikasjon. Det skal med andre ord undersøkes om trening kan gjøre at deltakerne blir bedre på avlesning av nonverbal kommunikasjon. Gjennom ett år skal deltakerne delta på fellessamlinger og utføre treningsopplegg hjemme. Øvelsene er praktiske og utarbeidet med formål for å øke ferdighetene for avlesning av nonverbal kommunikasjon. Før treningsopplegget starter skal de testes med Eikholt-testen. Etter treningsopplegget er ferdig skal de retestes hvor vi kan se eventuell progresjon. Tilegnelse av kunnskap, metoder og erfaringer vil lette kommunikasjon, gjøre dem rustet for utfordrende kommunikasjonssituasjoner og gi mestringsfølelse. Vi ønsker å modernisere allerede eksiterende kunnskap og tilgjengeliggjøre den for fagfeltet. På den måten vil tradisjonelle metoder og moderne teknologi utfylle hverandre.

Prosjektleder

Sara Skogli Wiik

Detaljer
Program
Utvikling (2024)
Prosjektnavn
Avlesning av nonverbal kommunikasjon-Strategier for unge med hørselsutfordringer
Organisasjon
Hørselshemmedes Landsforbund
Beløp Bevilget
2024: kr 122 000, 2025: kr 419 000, 2026: kr 117 000
Startdato
01.08.2024
Sluttdato
30.06.2026
Status
Under gjennomføring