Søknadssammendrag
Bakgrunn for prosjektet
Barn og ungdom, som har opplevd vold eller høyt konfliktnivå, er en særlig utsatt gruppe i samfunnet, som gjerne blir omtalt som “de usynlige barna”. Barna har vokst opp med mye redsel og hemmeligholdelse, og gjentakende er at de opplever seg alene. Barna har ofte mange erfaringer av at mennesker, er farlige. Tillit og åpenhet til andre, er ofte svært vanskelig for disse barna. Hesteassistert terapi, både individuelt og i gruppe kan oppleves mindre truende enn tradisjonell «snakketerapi». Gruppetilbud vil i tillegg bidra til at de føler seg mindre alene og annerledes.
Målsetting for prosjektet
Gjennom tearapiprosessen er målet å skape en setting som gir deltakerne trygghetsfølelse og tillit, slik at de i samspill med hesten kan få økt selvforståelse og samspillstrening. Videre at de i gruppesetting får opplevelsen av å ikke være alene eller annerledes, samt kan kjenne på tilhørighet.
Målgruppe
Barn og ungdom som har vært utsatt for vold eller høyt konfliktnivå, i den grad at det har medført psykiske vansker av funksjonsnedsettende grad.
Antall personer i målgruppen som prosjektet planlegger å nå
25
Beskrivelse av tiltak/aktivitet samt gjennomføring av prosjektet
Metoden som brukes, heter hesteassistert psykoterapi (Equine assisted psychoterapy, EAP), som er en spennende og svært effektiv tilnærming, med hester som medarbeidere i terapeutisk arbeid. Hestene fungerer som et effektivt redskap i en følelsesmessig prosess; som kan hjelpe mange med psykiske eller relasjonelle vansker. Hestene og deres adferd er i fokus i denne formen av terapi, og mye av kommunikasjonen skjer gjennom kroppspråk. I EAGALA sesjoner er hester rett og slett det de er, hester, og deres måte å reagere på menneskenes sinnestemning er den viktigste redskapen. Terapiteamet skal ha en løsningsorientert tilnærming og følge de etiske retningslinjer som følger for modellen. Et av kriteriene er at det alltid skal være et terapeutteam bestående av en godkjent psykolog e.l., én hestekyndig, og én eller flere hester. Terapien foregår på bakken hvor hestene går løse, og innebærer ikke ridning – noe som skaper andre muligheter til samspill med hesten. Terapien beskrives videre som en relasjonell læring/terapiform, da man gjennom samspill med hesten får direkte og helt tydelige tilbakemeldinger, noe som igjen gir muligheter til å lære om seg selv – og gjøre seg nye erfaringer – der og da.
Fremdriftsplan for prosjektet
Forsamtaler gjennomføres i slutten av desember 2020 og to første uker av januar 2021, oppstart individuelle forløp midten av januar, og sannsynligvis fordeles neste 15 uker mellom 2 familier, og deretter 2 familier i gruppe neste 5 timer. Samme prosess vil gjøres til høsten, med forsamtaler i midten av juni og to første uker august, med planlagt oppstart midten av august og i 15 uker individuelle forløp, før gruppe i neste 5 uker.
Sluttrapport
Målsetting, målgruppe og bakgrunn for prosjektet
Bakgrunnen for valg av målgruppe, kom etter et felles engasjement for en særlig sårbar gruppe i samfunnet, som gjerne omtales «de usynlige barna». Dersom hjelp blir gitt, er det oftest knyttet til foreldrene, samt at barnets oppfølging ofte er for lite tilpasset barnets utvikling og muligheter til å nyttiggjøre seg hjelpen. Bodø Hest og Helse ønsket ved hjelp av hesteassistert psykoterapi, å undersøke hvilken effekt en slik, mer “fri”, lite språkavhengig, kroppsorientert terapi form, som involverer samspill med dyr, kan ha for barn og ungdom som har vært utsatt for vold/høyt konfliktnivå. Et av målene med prosjektet var å tilby en setting som gir deltakerne trygghetsfølelse og tillit, samt at mulighet også for gruppetimer, vil kunne bidra til at de føler seg mindre alene og annerledes, noe som igjen vil være svært positivt for deres psykiske helse.
Beskriv i hvilken grad oppsatte effektmål ble nådd (ref søknadsskjemaet)
Sammenligning av kartlegging før oppstart vs brukerevaluering ved avslutning, samt faglige observasjoner og vurderinger underveis i forløpet, viste at både deltakerne, inkludert foreldrene, oppga økte erfaringer og forståelse for hvordan ulike samhandlingstilnærminger kunne bidra til stressregulering og bedre samspill.
Antall personer i målgruppen nådd av prosjektet
9
Prosjektgjennomføring/Metode
Prosjekt «Hesteassistert terapi (HAT) for barn og ungdom utsatt for vold og høykonflikt», ble gjennomført februar – desember 2021.To faste hester var med i alle timene. Det ble rekruttert to barn, en ungdom, og medlemmer fra deres familier, til sammen ni deltakere var direkte involvert under timene. Deltakerne ble rekruttert fra Psykisk helsetjeneste for barn og unge i Bodø kommune. Alle deltakerne hadde hatt oppfølging over tid, fra ulike instanser og med ulikt innhold. Alle deltakerne hadde syv individuelle samtaler hver, samt at barna hadde fire fellestimer. Felles for deltakerne var at de i ulik grad har vokst opp med høy konflikt og/eller vold i oppveksthjem. Nåværende bosituasjon var vurdert som trygge/stabile. Alle deltakerne var fortsatt i noe kontakt/på samvær med relasjonene som var knyttet til foreldrekonflikt/utrygge opplevelser. Metodikk: Hesteassistert psykoterapi (HAT) Metodikken innebærer i hovedsak ikke ridning, men fokuserer på samspillet mellom klienten/mennesket og hesten. Hestens egenskaper gjør den i stand til å speile atmosfæren i rommet sammen med pasientene (Kersten & Thomas, 2003).
Resultater og resultatvurdering
Oppsummert sett, uttrykte deltakerne før oppstart i prosjektet ønske om å finne måter å hjelpe barna med store vansker med uro og stressregulering. Foreldrene ønsket også hjelp til å få til bedre samarbeid med barna. Gjennom timene i prosjektet, ble det observert, og deltakerne evaluerte selv, at både barna og foreldrene, opplevde at samhandlingen med hestene, bidro til nedregulering av stress og økt tilstedeværelse. Gjennom samspill med hestene, ble foreldrene mer bevisst på egne mønster i tilnærmingen til andre, og fikk øving der og da, på å finne tilnærminger som var mer regulerende for barnet. Det var flere situasjoner som tydeliggjorde for terapeutteamet hvilken unik betydning hestene har med tanke på sansemotorisk stimulering, både ved å være sammen på bakken og kanskje på ryggen. Det ble ved flere anledninger erfart hvordan barna oppnådde “rotilstand” og også kunne sette ord på egne opplevelser der og da, samt ta perspektiv og vise omsorg for hesten/de rundt seg.
Oppsummering og videre planer
Etter avsluttet prosjekt, sitter vi igjen med respekt for prosessen vi har fått være med på sammen med familiene og hestene. Vi har opplevd at terapien på mange måter har unike bidrag. Hestens måte å gi både trygge relasjonelle erfaringer og sansemotoriske erfaringer, er svært viktige bidrag i helingsprosessen til barn med relasjonelle sår. Særlig for foreldrenes del, tilbyr hestene en unik arena for å kunne eksperimentere med (reguleringsstøttende) samspillstilnærminger der og da.