Digital oppfølging etter rehabilitering

Søknadssammendrag

Bakgrunn for prosjektet

Hjerterehabilitering er kostnadseffektivt og har høyeste vitenskapelige anbefaling. Forskning viser at et kombinert program med institusjonsbasert rehabilitering etterfulgt av digital oppfølging kan gi vedvarende helsemessige fordeler og gjøre tiltakene mer kostnadseffektive over tid. LHL ønsker å identifisere nye metoder og verktøy som kan videreføre de gode resultatene pasientene oppnår under et rehabiliteringsopphold. Prosjektet vil også utforske nye og bedre måter å samhandle med kommunen, for å sikre en best mulig overlevering av pasienten etter rehabilitering.

Målsetting for prosjektet

Evaluere “feasibility/gjennomførbarhet” av en 3 mnd digital oppfølging etter 4 ukers hjerterehabilitering for pasienter med sykdom og deres behandlere. Vi ønsker også å se om digital oppfølging i 3 mnd gir bedre langsiktig effekt av rehabilitering enn ordinært opplegg uten systematisk oppfølging.

Målgruppe

Hjertepasienter som har vært til rehabiliteringsopphold ved LHL-sykehuset Gardermoen.

Antall personer i målgruppen som prosjektet planlegger å nå

20

Beskrivelse av tiltak/aktivitet samt gjennomføring av prosjektet

Prosjektet er en pilot som ønsker å teste ut en løsning for digital oppfølging etter hjerterehabilitering ved LHL-sykehuset Gardermoen. Oppfølgingen vil utformes som et strukturert opplegg for digital oppfølging i 3 mnd etter oppholdet. Oppfølgingen gjennomføres av pasientens behandlere ved LHL-sykehuset Gardermoen og i samarbeid med fastlege, fysioterapeut og andre aktuelle aktører i kommunen. Den digitale oppfølgingen vil være individuelt tilpasset ut i fra pasientens mål. Hensikten er å videreføre det pasienten har lært i rehabiliteringen og å tilrettelegge for at pasientene lykkes med å nå sine mål når de kommer hjem. Den digitale tjenesten skal gi pasienten mulighet til å ta ansvar for og videreføre fokus på sine individuelle mål. Pilottjenesten skal bygges opp som en sikker kommunikasjonskanal mellom pasient og behandlere ved LHL-sykehuset Gardermoen og ansatte i kommunene. Tjenesten vil utformes som en app som pasientene får installert på sin telefon under rehabiliterings-oppholdet. Behandlere vil kommunisere med pasientene gjennom appen og en web-portal. Hvilke behandlere som gjør oppfølgingen, vil variere etter pasientens individuelle behov.

Fremdriftsplan for prosjektet

01/20: Innsiktsfase: Research i samarbeid med helsepersonell og brukere, i dialog med en kommune. 02/20:Design sprint: Utarbeide prototype og teste. 02-03/20: Evaluering og iterasjoner på prototype. 03-06/20:Utvikling av funksjonell prototype. 08-11/20:Pilotprosjekt: Tjenesten brukes i et rehabiliteringsløp. 12/20: Kvalitativ og kvantitativ evaluering. Prosjektet dokumenteres. Prosjektet presenteres for og deles med aktuelle fagmiljøer.

Sluttrapport

Målsetting, målgruppe og bakgrunn for prosjektet

Hjerterehabilitering er kostnadseffektivt, og har høyeste vitenskapelige anbefaling. Det er vist at effekten av hjerterehabilitering avtar etter 6 måneder til ett år, men at denne effekten kan forlenges ved å gi digital oppfølging i etterkant av rehabiliteringsoppholdet. LHL ønsket derfor å evaluere en kommunikasjonstjeneste for digital oppfølging etter hjerterehabilitering. Målgruppen for prosjektet var pasienter inne til 4 ukers hjerterehabilitering. Målet i dette pilotprosjektet var å evaluere gjennomførbarhet av en 3 måneders digital oppfølging etter 4 ukers hjerterehabilitering for pasienter med sykdom og deres behandlere. Vi ønsket også å se om digital oppfølging i 3 måneder gav bedre langsiktig effekt av rehabilitering målt 3 måneder etter, enn for kontrollgruppen, som fikk ordinært opplegg uten oppfølging.

Beskriv i hvilken grad oppsatte effektmål ble nådd (ref søknadsskjemaet)

Prosjektet viste at digital oppfølging etter hjerterehabilitering var gjennomførbart, både for deltakerne og deres behandlere. Den digitale oppfølgingen økte livskvaliteten og helsekompetansen hos intervensjonsgruppen signifikant. Prosjektet hadde utfordringer med gjennomførbarhet av deler av intervensjonen, på grunn av koronapandemien. Det ble vanskelig å rekruttere kontaktpersoner i primærhelsetjenesten, da kommunene i stor grad måtte bruke sine ressurser til å håndtere pandemien. Det er ønskelig å utforske feltet videre, spesielt med hensyn til å få til en god samhandling mellom spesialisthelsetjenesten og primærhelsetjenesten, til det beste for pasientene og samfunnet som helhet.

Antall personer i målgruppen nådd av prosjektet

46

Prosjektgjennomføring/Metode

Prosjektet var en pilot som ønsket å teste ut en løsning for digital oppfølging etter hjerterehabilitering ved LHL-sykehuset Gardermoen. Oppfølgingen ble utformet som et strukturert opplegg for digital oppfølging i 3 måneder etter oppholdet. Oppfølgingen ble gjennomført av pasientens behandlere ved LHL-sykehuset Gardermoen. Den digitale oppfølgingen var individuelt tilpasset ut i fra pasientens mål. Vi begrenset oppfølgingen til å gjelde oppfølging på trening og kosthold. Kontrollgruppen fikk «usual care», som i dette tilfellet betyr at oppfølging avsluttes ved utreise fra hjerterehabilitering.

Resultater og resultatvurdering

Totalt 41 deltakere ble inkludert i prosjektet. For å vurdere effekten ble det foretatt både kvalitative og kvantitative undersøkelser i prosjektet. EQ5D/helsebarometeret viste en signifikant bedring i intervensjonsgruppen fra ankomst hjerterehabilitering til 3 måneder etter oppholdet. Det kunne man ikke se hos kontrollgruppen. Begge gruppene viste høy motivasjon og mestringstro både ved ankomst, avreise og 3 måneder etter rehabiliteringsoppholdet. På spørsmål om helsekompetanse viste intervensjonsgruppen noen signifikante bedringer etter 3 måneder. Dette fant vi ikke hos kontrollgruppen. Pasientene uttrykte tilfredshet ved å bli fulgt opp digitalt ved fokusgruppeintervju. De kunne tenkt seg en lenger oppfølgingsperiode. Behandlerne ved LHL-sykehuset oppgav at de hadde brukt mindre tid enn antatt i oppfølgingsperioden, men at det fortsatt var behov for dedikerte ressurser om oppfølgingen skal implementeres som en fast del av forløpet ved hjerterehabilitering.

Oppsummering og videre planer

Et delmål i prosjektet var at pasienten og behandlere tok i bruk det digitale verktøyet. Målet ble oppnådd for pasienter og behandlere ved LHL-sykehuset. Delmål om sømløs overgang til primærhelsetjenesten og å identifisere utilsiktede gap i tjenesteleveringen ble utfordrende å svare på, da prosjektet ble gjennomført i koronapandemien. Resultatene viste at det for intervensjonsgruppen betød en bedre livskvalitet å bli fulgt opp via appen Flowzone. LHL ønsker å fortsette videreutviklingen av digital rehabilitering, og ønsker sette i gang nye prosjekter i tiden framover.

Prosjektleder

Eli Anne Nyerrød Kvarme

Detaljer
Program
Helse høst (2019)
Prosjektnavn
Digital oppfølging etter rehabilitering
Organisasjon
LHL
Beløp Bevilget
2020: kr 999 000
Startdato
01.01.2020
Sluttdato
29.06.2021
Status
Avsluttet