Digivenn – forebygging mot digitalt og sosialt utenforskap blant unge og eldre
Søknadssammendrag
Bakgrunn for prosjektet/tiltaket
Over 600.000 mennesker lever i digitalt utenforskap i Norge, mange av dem sårbare eldre. Dette fører til isolasjon og hindrer tilgang til nødvendig informasjon og tjenester. I folkehelsesatsningen er utenforskap en voksende utfordring både for eldre og ungdom. Digivenn-prosjektet gir eldre persontilpasset digital opplæring av elever i videregående skole, noe som bidrar til å forebygge digitalt utenforskap, motvirke ensomhet og styrke digital kompetanse gjennom generasjonsmøter. Prosjektets målsetninger: – Gi eldre mulighet til å mestre digitale verktøy ved hjelp av elevene, redusere utenforskap og støtte sosial samhandling. – Skape faste møteplasser mellom elev og eldre, og øke deres digitale helsekompetanse. – Mobilisere lokale ressurser (bibliotek, frivilligsentraler) for å støtte opplæring og sosial inkludering. Ved å rekruttere skoler nasjonalt og følge opp med opplæring og kompetanseheving, ønsker vi å utvide Digivenn og bidra til varige løsninger mot digitalt utenforskap.
Aktivitet/tiltak/metode
Innhold: Digivenn-prosjektet tilbyr tilpasset digital opplæring til eldre ved at elever fra videregående skole lærer dem opp i bruk av digitale verktøy som smarttelefoner, nettbrett og viktige apper for hverdagen. Gjennom faste møter gir elevene individuell veiledning basert på den enkeltes behov og ferdighetsnivå. Aktivitetene gjennomføres på lokale møteplasser som biblioteker, aktivitetssentre og frivilligsentraler, der nærmiljøet inkluderes for å støtte læringsprosessen. Livsglede for Eldre (LFE) har utviklet opplæringsmateriell for elevene i form av arbeidshefter som samsvarer med læreplanmål, eksempelvis innen kommunikasjon og samhandling. Videre samarbeider LFE med Kakadu Forklarer, en plattform med standardisert og kvalitetssikret digitalt veiledningsmateriell, som gir et solid pedagogisk grunnlag for opplæringen og Factsplat som ressursbank for elevene. Målgruppe: Prosjektet retter seg primært mot eldre som opplever utfordringer med digital teknologi og ungdom som ønsker praktisk erfaring innen veiledning og omsorg. Evaluering: Måloppnåelse vurderes gjennom deltakernes utvikling i digital kompetanse og trivsel, målt via før- og etter-evalueringer samt deltakertilbakemeldinger. I tillegg kartlegger vi effekten på sosial inkludering og digital mestring. Sikkerhet og etikk: Alle involverte aktører, inkludert skoler og frivillige organisasjoner, skal gjennomføre tiltak i samsvar med personvernregler (GDPR) og retningslinjer for trygge møteplasser. Deltakernes samtykke innhentes før oppstart. Mulige utfordringer: Tidlig frafall fra deltakere eller usikkerhet rundt teknologi kan være utfordrende. Dette imøtegås gjennom tett oppfølging, fleksibel tilpasning av opplæringen og engasjement fra elever og ansatte.
Antall deltakere
3500
Forventet virkning av aktiviteten/tiltaket
Digivenn vil redusere digitalt utenforskap blant eldre ved å tilby regelmessig og tilpasset digital opplæring, noe som styrker deres evne til å håndtere daglige digitale oppgaver. På kort sikt vil eldre oppleve økt egenmestring, spesielt på områder som nettbasert sosial kommunikasjon (f.eks. Facetime og Komp), billettkjøp og generell digital samhandling. Dette fører til økt sosial aktivitet på nett og tilrettelegger for større deltagelse i lokalsamfunnet, som f.eks. ved kjøp av bussbilletter og tilgang til lokale arrangementer. Langsiktig sett vil Digivenn bidra til å redusere helseforskjeller ved å gi eldre tilgang til digitale helsetjenester som mange i dag ekskluderes fra. I tillegg vil prosjektet mobilisere nærmiljøet ved å etablere faste møteplasser som styrker både den digitale og sosiale kompetansen til eldre, noe som bidrar til å motvirke ensomhet. Ved å utvikle opplæringsmateriell med universell utforming vil prosjektet også sikre tilgjengelighet for et bredt spekter av brukere. For elevene vil Digivenn gi praktisk erfaring i digital veiledning, en prosess som krever planlegging og øving, i tråd med relevante læreplanmål. De vil utvikle ferdigheter innen kommunikasjon og samhandling, og oppnå sosial og faglig læring i samsvar med Læreplanverket for Kunnskapsløftet 2020, som fremhever sammenhengen mellom faglig og sosial læring. Dette gjør Digivenn til en konkret arena for å styrke både sosiale ferdigheter og samfunnsengasjement hos ungdom.
Plan for gjennomføring
1. Oppstart og planlegging (Måned 1-2): Prosjektleder koordinerer oppstarten med prosjektets samarbeidspartnere (Kakadu, Komp, EasyMeeting, Dataskolen, BankID, Norsk Helsenett, Friskus m.fl.) for å sikre at mål om redusert digitalt utenforskap, økt digital kompetanse og sosial inkludering oppfylles. Utvikling av opplæringsmateriell i samarbeid med partnere ferdigstilles. Milepæl: Prosjektplan og opplæringsmateriell klart. 2. Rekruttering av skoler og deltakere (Måned 1-3): LFE’s kommunikasjonsleder leder rekrutteringen gjennom Livsgledeskole-nettverket og kommunale kontakter. Samarbeidspartnere, som Norges Frivilligsentraler og lokale pensjonistforeninger, involveres for å nå eldre deltakere. Milepæl: Minst 20 skoler og tilstrekkelig antall eldre rekruttert. 3. Opplæring og forberedelser (Måned 2-4): Prosjektmedarbeidere forbereder elever som skal fungere som Digivenner. Opplæringen dekker digitale ferdigheter, kommunikasjon og samhandling, i tråd med prosjektets mål om å øke digital og sosial kompetanse. Milepæl: Alle elever og lærere opplært og klare. 4. Gjennomføring av aktiviteter (Måned 2-11): Elevene veileder eldre på faste møteplasser (biblioteker, frivilligsentraler) i digitale ferdigheter som nettbasert kommunikasjon og billettkjøp. Prosjektleder samler inn data om deltakernes opplevelser for å evaluere måloppnåelse. Milepæl: Månedlig datainnsamling og evaluering. 5. Evaluering og rapportering (Måned 11-12): Teamet analyserer data og utarbeider en rapport som grunnlag for nasjonal implementering, støttet av samarbeidspartnere som Folkehelsealliansen i Trøndelag og Folkehelseforeningen. Tidligere pilot finansiert av Helsedirektoratet (2025-tilskuddet fjernet) gir innsikt i videreutvikling av Digivenn. Milepæl: Sluttrapport distribuert.