Forandringskokkene

Søknadssammendrag

Bakgrunn for prosjektet/tiltaket

Bakgrunn: Høsten -24 har vi, i samarbeid med Lusetjern barneskolen, driftet meråpen skole på huset vårt, tirsdager og torsdager, fra 14-16. Mellom 15-25 barn benytter seg av tilbudet hver åpne dag. Meråpen skole på Forandringshuset driftes i tett samarbeid med skolen. Ansatte på skolen følger barna bort til oss, og drifter tilbudet sammen med ansatte fra Forandringshuset. Begge aktører er enig om at dette tilbudet ønsker vi å videreføre, men nå med fokus på mat, matglede og bærekraft. For å ha mulighet til dette, trenger vi finansiering. Gjennom prosjektet Forandringskokkene ønsker vi å lære barn om sunn matlaging, vegetarmat og hvordan bruke overskuddsmat kreativt og bærekraftig. Prosjektet retter seg mot barn som går i 6. og 7 klasse på Lusetjern barneskole. Dette er en viktig aldersgruppe å inkludere i en meråpen skole, da de ikke har AKS, og de er i en viktig alder for å etablere sunne vaner. Gjennom praktisk matlaging og teori får barna kunnskap som kan inspirere til endringer, også i hjemmet. Målsetninger: Fremme sunn mat og folkehelse. Redusere matsvinn. Gi barn praktiske ferdigheter og forståelse for bærekraftig matlaging. Skape matglede og mestring gjennom kreativ utfoldelse.

Aktivitet/tiltak/metode

Forandringshuset Holmlia er et kultur- og aktivitetshus. Huset drives av Kirkens Bymisjon og Kfuk-kfum, i partnerskap med bydel Søndre Nordstrand. På Forandringshuset har vi allerede en kafé, hvor vi bruker overskuddsmat fra Kiwi. Vi har en kokk ansatt, som gjennom flere år har fått spisskompetanse i hvordan foredle overskuddsmat, og hvordan engasjere og gi opplæring til barn i temaer som bærekraft, bruk av sansene for å vurdere om mat er dårlig, kreativ matlaging uten bruk av fikserte oppskrifter og generelt matglede og måltidsfellsskap. Gangen i meråpen skole vil være at barna kommer til Forandringshuset rett etter skolen, hvor vi først samles og informerer om aktivitetene den dagen, samt hører om barna har noen ønsker for hva de vil gjøre og lære. Selve aktivitetene vil være å lære og lage enkle retter, basert på overskuddsmat, smaksverksted, gjennomgang av overskuddsmat hvor barna både lærer ulike retter man kan lage av de råvarerne vi får, og får praktisk kunnskap om «best før, ofte god etter»- prinsippet. Målgruppen for tiltakene vil i første omgang være barn i 6. og 7. klasse på Lusetjern barneskole. Dette fordi vi allerede har et etablert samarbeid med dem, og at Lusetjern kan stille med miljøarbeidere fra dem. Prosjektet vil evalueres ved å kontinuerlig få tilbakemelding fra barna som kommer til meråpen skole, om hva de har lært, og hva de ønsker å lære mer om. Vi skal også ha jevnlige samarbeidsmøter hvor vi evaluerer måloppnåelsen sammen med ansatte fra Lusetjern. Vi har lang erfaring med å tilby matkurs til barn i denne aldersgruppen, og er nøye på å følge opp bruk av kniver og varme gryter etc. Vi har høy voksentetthet i prosjektet, slik at vi kan følge opp barna tett. Ved at barna kommer direkte fra skolen, er personvernhensyn ivaretatt fra skolen sin side. En utfordring kan være å få rekruttert nok barn til prosjektet. Ved at skolen hjelper oss med dette, minimerer vi risikoen ved at for få barn ønsker å være med.

Antall deltakere

60

Forventet virkning av aktiviteten/tiltaket

Forandringskokkene-prosjektet vil ha en betydelig positiv innvirkning på både de deltagende barna og samfunnet rundt. Gjennom å gi barn på 6. og 7. trinn ved Lusetjern barneskole en praktisk og engasjerende læringsarena, legger vi grunnlaget for varige, sunne vaner og en bærekraftig livsstil. Prosjektet fokuserer på matglede, kreativitet og forståelsen for viktige verdier som helse og miljø, noe som bidrar til økt livskvalitet både for barna og deres familier. Ved å introdusere barna til sunn matlaging og vegetarmat, samt måter å bruke overskuddsmat på, fremmer prosjektet kunnskap om ernæring og bevissthet rundt matsvinn. Dette er særlig viktig i denne aldersgruppen, som er i ferd med å bli mer selvstendige, og som står foran viktige valg knyttet til egne matvaner. Prosjektet gir også barna konkrete ferdigheter innen matlaging, noe som kan inspirere til sunne og bærekraftige matvalg, også i deres hjem og nærmiljø. Dermed kan barna fungere som positive ambassadører for sunn og bærekraftig livsstil, og på den måten påvirke familiene og lokalsamfunnet på en indirekte, men viktig måte. Samtidig bidrar Forandringskokkene til å redusere sosial ulikhet ved å gi alle barna, uavhengig av bakgrunn, tilgang til læring om kosthold og bærekraft. De praktiske erfaringene de får, kan gi mestringsfølelse, trygghet og økt selvtillit, noe som kan styrke deres engasjement for både mat og miljø. Kort oppsummert vil Forandringskokkene-prosjektet fremme matglede, folkehelse og bærekraft, redusere matsvinn og gi barna verdifulle ferdigheter som de kan ta med seg videre i livet. Prosjektet vil dermed ha en betydelig og positiv innvirkning både på individ- og samfunnsnivå.

Plan for gjennomføring

Etter avtale med Lusetern kommer vi til å sette i gang meråpen skole fra januar -25, enda vi da ikke vet om vi har finansiering. Hvis vi får finansiering til Forandringskokkene er barna allerede på vår arena i det tidsrommet beskrevet i prosjektet. Videre skriver jeg plan for gjennomføring med utgangspunkt i at vi får støtte. Februar 2025: Oppstart av prosjektet. Barna og foreldrene vil informeres om tilbudet. Det er valgfritt for barna å være på meråpen skole, og det vil også være valgfritt og være med Forandringskokkene. Vi vil kjøpe inn forklær, ha oppstartsmøte i prosjektgruppen og legge en plan for det første semesteret. Denne planen vil barna komme med innspill på. Mars 2025: Prosjektet er i gang. To ganger per uke får 6. og 7.klasse på Lusetjern mulighet til å være med på meråpen skole, hvor miljøarbeider fra skolen følger barna opp til Forandringshuset rett etter skolen, og er med på aktivitetene Forandringskokkene vil tilby. Juni 2025: vi feirer gjennomført semester og inviterer foreldre til middag. Her kan barna vise frem det de har lært, og kokken i prosjektet har et inspirasjonsforedrag om overskuddsmat og bærekraft. Juni 2025: prosjektgruppen evaluerer og justerer. Spørreundersøkelse gis til barna som har deltatt, og sendes hjem til foreldre. August 2025: Nytt skolesemester, og nye barn får tilbud og meråpen skole og deltagelse i Forandringskokkene. September -november 2025: prosjektgruppen jobber med finansiering 2026 og videreføring av prosjektet. Her ønsker vi også å se på mulighet til å utvide til også å involvere andre barneskoler i bydelen. Desember 2025: vi feirer gjennomført semester, se juni 2025. Desember 2025: prosjektgruppen evaluerer semesteret, se juni 2025.

Prosjektleder

Linn Evensen

Detaljer
Program
Helse
Prosjektnavn
Forandringskokkene
Organisasjon
Stiftelsen Kirkens Bymisjon
Beløp Bevilget
2025: kr 400 000
Startdato
01.02.2025
Sluttdato
31.12.2025
Status
Under gjennomføring