Fordommer og rasisme i barneskolen

I samarbeid med

Søknadssammendrag

Bakgrunn for prosjektet

Redd Barna lanserte i august 2020 rapporten «Det viktigste er å bli norsk…?», som er en rapport om barn og unges tanker om å være ny i Norge. Flere av ungdommene vi møtte, fortalte at de har opplevd diskriminering, rasisme og fordommer. I rapporten «Vi vil ikke leke med deg fordi du er brun» (2018) fra Anti-rasistisk senter, ble det avdekket at det er mange lærere som er usikre på hvordan de skal håndtere urettferdig behandling og rasisme, eller at de forstår ikke helt alvoret. Elever ønsker mer undervisning om temaet rasisme, og det tidlig i opplæringsløpet.

Målsetting for prosjektet

Redd Barna har definert følgende hovedmålsetning for prosjektet: Alle elever skal få god kunnskap om hva fordommer og rasisme er, og de skal oppleve et trygt og godt skolemiljø, der de ikke utsettes for fordommer eller rasistiske ord og handlinger i skolehverdagen, på fritiden eller på nett.

Målgruppe

Målgruppen er elever på 4.-7. trinn i barneskolen. Prosjektets resultat vil gjøres gratis tilgjengelig nasjonalt, så ressursene kan nå ut til alle barn.

Antall personer i målgruppen som prosjektet planlegger å nå

100000

Beskrivelse av tiltak/aktivitet samt gjennomføring av prosjektet

· Skolebesøk på barneskoler i hele landet for å innhente barns stemmer om og hvordan de opplever fordommer og rasisme både i klassen, på skolen, i hverdagen og på nett. Elever skal selv få komme med forslag til gode strategier på hvordan jobbe imot fordommer og rasisme i skolen. Vi ønsker også å innhente læreres erfaringer med tiltak og strategier, som de har opplevd har fungert og er med på å forebygge eller bekjempe fordommer og rasisme. · Metodehefte til lærere til bruk på 4.-7. trinn: Fordommer og rasisme i barneskolen. Etter rapportdelen med funnene fra skolebesøkene, skal metodeheftet gi verktøy, tips om undervisningsmetoder og aktiviteter til hvordan jobbe forebyggende mot fordommer og rasisme i barneskolen. Som alt annet undervisningsmateriell som Redd Barna utvikler, skal metodedelen både være sterkt faglig forankret, men også legge til rette for elevaktive øvelser, der elever får reflektere, medvirke selv og utøve øvelser som bidrar til holdningsendringer i klasserommet. · Informasjonsfilm om fordommer og rasisme til målgruppen: elever på 4.-7. trinn. Filmen skal gi barn informasjon om hva fordommer, diskriminering og rasisme er på en måte som gjør at barna forstår og knytter det til sin skolehverdag.

Fremdriftsplan for prosjektet

Prosjektet vil gjennomføres i løpet av skoleåret 2021-2022 med lansering høsten 2022. Vi vil i oppstarten planlegge skolebesøkene, lage en mal til skolebesøkene og ta kontakt med barneskoler over hele landet. Skolebesøkene skal vi gjennomføre i perioden september til februar/mars. Metodeheftets undervisningsopplegg med elevaktive oppgaver vil utvikles på bakgrunn av kunnskapen fra skolebesøkene og med fagpersoner.

Sluttrapport

Målsetting, målgruppe og bakgrunn for prosjektet

Hovedmålsetningen for midlene vi fikk innvilget til dette prosjektet, var: Alle elever skal få god kunnskap om hva fordommer og rasisme er, og de skal oppleve et trygt og godt skolemiljø, der de ikke utsettes for fordommer eller rasistiske ord og handlinger i skolehverdagen, på fritiden eller på nett. Innhentingen av elevstemmen avdekket at majoriteten av elevene opplevde at rasisme ikke ble tatt tak i og at det var vanskelig å si ifra om opplevd rasisme. I tillegg til rapporten, har vi utviklet undervisningsopplegg om fordommer og rasisme, og en opplæringsfilm til lærere og skoleledere, som vi håper vil være gode verktøy for lærere og vil bidra til endring så skoler i større grad forebygger fordommer og rasisme med elever og foreldre på laget. Dette mener vi kan ha stor helsemessig gevinst for elevene. Opprinnelig rette vi oss mot målgruppen elever på 4.-7. trinn i barneskolen. Underveis i prosjektet har vi utvidet målgruppe til hele grunnskolen, nemlig 1.-10. trinn.

Beskriv i hvilken grad oppsatte effektmål ble nådd (ref søknadsskjemaet)

Redd Barna mener vi har oppnådd følgende effektmål: • Flere barn opplever livsmestring og god psykisk helse gjennom et tryggere skolemiljø. • Flere barn opplever at de får styrket sin egenverdi og selvfølelse, og at de har en verdifull plass i fellesskapet. • Flere barn får økt kunnskap om handlingsalternativer for hvordan de kan reagere hvis de opplever fordommer og rasisme imot seg eller noen de kjenner. • Færre barn vil oppleve psykiske plager på grunn av opplevd rasisme. • Økt kunnskap hos barn om hva fordommer og rasisme er og hvordan det kan påvirke hva som skjer i klasserommet, i skolegården, på fritida og på nett. • Økt kompetanse hos lærere og skoleledelse for hvordan forebygge og håndtere rasisme i skolen. • Både elever og voksne i laget rundt elevene får begreper og analytisk apparat for å forstå, gripe inn og kunne håndtere rasisme i større grad.

Antall personer i målgruppen nådd av prosjektet

10000

Prosjektgjennomføring/Metode

Rapporten «Rasisme er overalt» er basert på bidrag fra ulike medvirkningsprosesser med barn og ungdom. Vi har snakket med barn på 5. og 7. trinn på femten barneskoler med god geografisk spredning, med ulikt elevantall, by og bygd, og i alle landsdeler i Norge. I tillegg har vi hatt gruppesamtaler med noen elevråd og gjennomført tolv innspillsmøter med ungdommer fra ungdomsskoler og videregående skoler. Undervisningsopplegget «Knus rasismen» – et undervisningsopplegg om og mot rasisme, rettet mot elever på 5.-10. trinn. Det er skrevet i samarbeid med Guro Sibeko og Kristin Gregers Eriksen. Det består av lesetekster, refleksjonsoppgaver og samarbeidsaktiviteter. Lærere kan bruke innholdet på en variert måte med en blanding av høytlesning, stillelesning, selvstendig arbeid med oppgaver og oppgaveløsning med læringspartner eller i hel klasse. Vi har utviklet en opplæringsfilm til målgruppen lærere og skoleansatte. I opprinnelig søknad søkte vi om midler til å lage en film til elever, men ettersom det behovet ble dekt i samarbeid med NRK Super om temadagene deres, ba vi Stiftelsen Dam om å endre målgruppe til voksne i skolen og vi fikk klarsignal til å gjennomføre det.

Resultater og resultatvurdering

Redd Barna lanserte i mars 2024 selve rapporten «Rasisme er overalt.» Barn og unges stemmer om fordommer og rasisme. Selve lanseringen kan dere se her. Dette ble et vellykket arrangement, med mange oppmøtte, og mange som har sett det på stream både live og i etterkant. I mai 2024 sendte vi ut nyhetsbrev til alle landets skoler og relevante samarbeidspartnere med alle resultatene fra prosjektet: – Rapporten «Rasisme er overalt» – Undervisningsopplegget «Knus rasismen. Et undervisningsopplegg om og mot rasisme. – Film til lærere om hvor viktig det er å innlemme arbeidet mot rasisme som en del av det systematiske arbeidet for å skape trygge og inkluderende klassemiljøer, og med tips om hvordan undervisning om rasisme kan integreres i undervisningen og det daglige på skolen. Redd Barna har så langt fått god respons og gode tilbakemeldinger på resultatene. Redd Barna håper at prosjektets resultater vil ha lang levetid, og vi jobber videre med å spre resultatene.

Oppsummering og videre planer

Redd Barna er fornøyde med de tre resultatene som vi har fått til med dette prosjektet, og vi er glade for at vi har utvidet målgruppen til å gjelde elever og skoleansatte på hele grunnskolen (1.-10. trinn), slik at resultatene fra prosjektet får stor spredning, og vil ha en stor effekt og mulighet til endringer for barn og ungdom. Vi vil jobbe både ut mot skoler, men også nasjonale myndigheter for at resultatene skal tas opp i og bli en del av skolenes systematiske arbeid for å skape trygge skolemiljøer, og forebygge alle former for krenkelser mellom elever, inkludert rasisme.

Prosjektleder

Christine Rackwitz

Detaljer
Program
Helse vår (2021)
Prosjektnavn
Fordommer og rasisme i barneskolen
Organisasjon
Redd Barna
Beløp Bevilget
2021: kr 380 000, 2022: kr 395 000
Startdato
01.08.2021
Sluttdato
31.05.2024
Status
Avsluttet