Hvordan påvirker digital svindel og lav digital kompetanse eldres mentale helse?
Søknadssammendrag
Bakgrunn for prosjektet/tiltaket
Det er viktig å stille spørsmålet; hvordan påvirker lav digital kompetanse og egne/andres negative digitale hendelser den mentale helsen til eldre? Vi vil i dette prosjektet utrede dette spørsmålet og rapportere om eldres erfaringer. Er svindel et problem? Ifølge Nkom er ca hver fjerde nordmann har blitt utsatt for digital svindel. I tillegg er mange bekymret for å bli rammet. De som holder opplæring i Pensjonistforbundet (PF) fornemmer at for en del eldre står denne frykten og usikkerheten i veien for digital deltakelse. IIølge HK-dir regnes ca 600000 nordmenn som ikke-digitale, dvs de har lav kompetanse eller de er ikke digitale brukere. Et av de mest kjente svindelmetodene rettet mot eldre kalles Olga-svindel. Kriminelle ringer bankkunder og får dem til å oppgi personopplysninger, passord og BankIDkoder. Andre blir lurt og svindlet via Facebook, eller ved å klikke på en link som de tror kommer fra Posten eller Skatteetaten. Prosjektet vil bidra med ny kunnskap om relasjonen mellom eldres frykt for å bli svindlet og deres digitale kompetanse, og være til konkret hjelp for eldre som deltar på samlinger og opplæring i regi av PF. Kunnskapen vil brukes til å peke på hva som kan redusere ekskludering for eldre.
Aktivitet/tiltak/metode
Hovedaktiviteten er en spørreundersøkelse blant eldre. Hensikten er å få frem eldres erfaring, og hvilken betydning frykt for eller konkret erfaring med svindel har for den enkeltes helse og livskvalitet. Vår målgruppe er eldre og pensjonister på 65+, især de ikke-digitale og de med lav digital kompetanse. Den metodiske tilnærmingen er både kvalitativ og kvantitativ, med vekt på brukerdeltakelse. Vi vil rekruttere og møte eldre på samlinger til Pensjonistforbundet (PFs). I tillegg vil vi gjennom PFs hjelpetelefon rekruttere en gruppe eldre som ikke kommer på samlinger til å svare på undersøkelsen. Vi vil gjøre tematisk analyser av informantenes synspunkter og statistiske analyser av svarene på undersøkelsen. Selv om hovedtemaet er svindel, et eksempel på negative hendelser, vil vi også belyse positive sammenhenger ved mestring. Vårt utgangspunkt er at det å være digitalt aktiv kan bidra til god livskvalitet. Anbefalingene fra prosjektet skal være faktabasert – de skal dreie seg om råd og opplæring for å motvirke eventuelle negative hendelser. Resultatene fra undersøkelsene vil bli presentert i en rapport som skal formidles til PFs ledelse, til medlemmene og andre interesserte. Personopplysninger vil ikke bli lagret sammen med annen informasjon som svar på spørsmål. Det er derfor ikke et krav om å melde databehandlingen til Kunnskapsektorens tjenesteleverandør Sikt, men vi tar endelig stilling til dette før spørreundersøkelser og intervjuer gjennomføres. NR har eget personvernombud og etablerte rutiner for å sikre at krav til personvern, ansvarlig databehandling og sikker lagring etterleves. Vi skal møte eldre på samlinger i regi av PF. Vi kan ikke på forhånd vite hvor mange som kommer og det er derfor en utfordring knyttet til hvor mange fra prosjektet som skal dra for å delta på hver samling, og hvor mange samlinger vi må delta på innen prosjektperiodens rammer. For å møte denne utfordringen vil vi, ut i fra erfaringen fra 2 samlinger planlegge ekstra samlinger.
Antall deltakere
700
Forventet virkning av aktiviteten/tiltaket
Det primære målet med prosjektet er å fremskaffe relevant kunnskap om sammenhengen mellom frykt for negativ erfaring med digital svindel og digitalt utenforskap hos pensjonister og eldre. Det er også et mål å bidra med fakta og kunnskap til bruk i opplæring. Pensjonistforbundet vil ikke bare kunne bruke funnene i utformingen av sin informasjonspolitikk, men også for å utvikle opplæringsmateriale. Det er et overordnet mål at færre eldre blir lurt av digital svindel i ulike sammenhenger, eksempelvis i forbindelse med digitale bank-, forsikrings-, og pensjonstjenester, samt helse- og omsorgstjenester. Resultatene fra prosjektet vil være til nytte både på kort og lang sikt ved at de som deltar på møter i regi av Pensjonistforbundet får konkret hjelp og råd, og på lang sikt ved at forskningsbasert kunnskap brukes av interesseorganisasjoner og myndigheter. Resultatene fra prosjektet vil også være av interesse for forskningsmiljøer som forsker på digitalt utenforskap, universell utforming av teknologi, cybersikkerhet og digitalt personvern, men også for andre fagområder. Offentlige organer og myndighetene med ansvar for digitale tjenester vil ha nytte av resultatene fra prosjektet. Dette vil kunne dreie seg om utforming av lovgivning og forskrifter, informasjonsformidling og støtte til relevante tiltak. En langsiktige positiv ringvirkning vil også kunne være en høyere trygghetsfølelse og færre uønskede hendelser. Eldre skal kunne bruke digitale løsninger på en trygg måte. Resultateten fra prosjektet kan brukes i arbeidet med bedring mental helse, livskvalitet og levekår blant eldre, og mindre digitalt utenforskap.
Plan for gjennomføring
Arbeidspakke AP1 Administrasjon og prosjektledelse. Ansvarlig: NR. Milepæl M1.1: Prosjektaktivitetene er gjennomført Milepæl M1.2: Prosjektregnskapet er ferdigstilt AP2: Informasjon til potensielle deltakere på Pensjonistforbundets møter, Motivere. Dette slik at eldre vil bidra med å svare på spørsmål, og dele sine erfaringer. Se også “2.2.1 Tiltak for formidling”. Ansvarlig: NR. Pensjonistforbundet vil ha en meget sentral rolle i denne arbeidspakken. Milepæler: M2.1 Informasjon gitt til aktuelle deltakere. Foredrag for og med Pensjonistforbundet er holdt; M2.2 Meetup gjennomført. Interessenter fra offentlige aktører og andre interesserte vil delta. AP3: Datainnsamling. Undersøkelsen/undersøkelsesdesignet utarbeides og testes først i liten skala, i en pilot. Dette slik at det er tid til å gjøre justeringer. Vi vil primært rekruttere deltakere på møter i regi av Pensjonistforbundet. Ansvarlig: NR. Milepæler: MP3.1 Utkast av undersøkelsene er klar, MP3.2 Pilot er gjennomført; MP3.3 Rekrutterings strategien er klar; MP3.4 Undersøkelsen med deltakere og informanter er gjennomført. AP4: Analyser og formidling av resultater. En viktig oppgave i denne arbeidspakken er å analysere dataene. Alt av relevante data skal digitaliseres, kombineres og analyseres med statistisk metode. Det skal også gjøres en tematisk analyse av synspunkter og fritekst kommentarer der dette er relevant, f.eks. Prosjektrapport utarbeides. Ansvarlig: NR. Milepæler: MP4.1 Rapporten er ferdigstilt.