Inkluderende gaming i Nord

I samarbeid med

Søknadssammendrag

Bakgrunn for prosjektet/tiltaket

Redd Barna jobber for at barn skal føle seg trygge, være aktive og inkluderes i lokalsamfunnet, uavhengig av deres bakgrunn. Ifølge SSB lever 10,6 % av barn i landet i familier med vedvarende lavinntekt, noe som kan innskrenke deres muligheter til å delta i fritidsaktiviteter og påvirke deres helse, utdanning, fremtidige jobbmuligheter, og inkludering i samfunnet. Redd Barna jobber for å redusere utfordringene knyttet til familiefattigdom og sosial eksklusjon ved å tilby inkluderende gamingaktiviteter. Gaming er en av de mest populære fritidsaktivitetene blant barn og unge, og er spesielt utbredt i Nord-Norge. Spill kan bidra til læring, mestring og redusert ensomhet. Økonomi en stor barriere for deltakelse i fritidsaktiviteter. Kostnader til kontingent, utstyr og reise kan være uoverkommelige for noen familier. Gaming krever ofte dyrt utstyr, noe som kan føre til eksklusjon. Dette gjelder spesielt for jenter fra lavinntektsfamilier, som i tillegg kan møte utfordringer som nettmobbing, noe som ytterligere kan påvirke deres trivsel i digitale spillmiljøer. Redd Barnas innsats for å inkludere alle barn i gamingaktiviteter er et viktig skritt for å bygge et mer inkluderende samfunn, der barns økonomiske bakgrunn ikke setter grenser for deres deltakelse og velvære.

Aktivitet/tiltak/metode

Innhold: Prosjektet skaper gamingmøteplasser i alle størrelser. Vi arbeider på tre hovedområder: regelmessige fritidstilbud, større arrangementer og styrking av eksisterende aktører. I områder med få fritidsmuligheter og høy andel av målgruppen, jobber vi for å utvikle tilbud. For å nå ut bredt, arrangerer vi årlige eventer som engasjerer barn fra flere kommuner. Der det allerede finnes tilbud, inngår vi partnerskap for å forsterke innsatsen mot vår målgruppe. Vi har regelmessig fritidstilbud i Fauske og Hadsel og skal gjennomføre spillarrangementene Spilldagen og Bodøs Beste Unge Gamer i samarbeid med Digital Kveld, samt forbedre det regelmessige fritidstilbudet «Digital Kveld» i Bodø ved å øke kompetansen og utvide åpningstidene til å inkludere helger. Vi skal skape trygge arenaer og motvirke ekskludering og mobbing gjennom å ha gode rutiner og retningslinjer, kompetente frivillige og la barna medvirke. Målgruppe: Prosjektet har særlig fokus på å rekruttere barn fra familier med lav inntekt. Dette gjør vi gjennom kanaler som NAV, familiekontorer, voksenopplæring og skolehelsetjenesten. For å unngå stigmatisering av målgruppen, vil informasjon om møteplassene være allment tilgjengelig gjennom skoler og sosiale medier. Vi vil også benytte strategier for å engasjere flere jenter blant annet ved å involvere dem i utviklingen av tilbudet. Evaluering: Redd Barna jobber kontinuerlig med analyse, monitorering og evaluering av våre prosjekter for å sikre god kvalitet og læring gjennom hele prosjektsyklusen. Dette bidrar til at kunnskapen, resultatene og erfaringene dokumenteres og videreføres på tvers i organisasjonen og i Redd Barnas videre arbeid Sikkerhet: Frivillige og samarbeidspartnere handler i tråd med Redd Barnas prinsipper for trygt arbeid, som inkluderer opplæring, politiattest, personvern, mm. Utfordringer: De siste årene har vi opplevd en økning i utgifter i takt med prisøkningen, noe som gjør at vi har stor bevissthet rundt bruk av midler og budsjettering.

Antall deltakere

450

Forventet virkning av aktiviteten/tiltaket

Prosjektet sikter seg inn på å bedre levekår og styrke inkludering av en målgruppe i en sårbar situasjon. Gjennom møteplasser som legger til rette for deltagelse, mestring og sosialt fellesskap vil deltagere kunne føle på tilhørighet og egenverdi. På arenaer hvor barn samles om en interesse og hvor det gjennomføres aktiviteter hvor det skal samarbeides, kan det være med å danne og styrke vennskap. Disse elementene bidrar til den forventede virkningen av prosjektet; å redusere sjansen for at barn senere opplever utenforskap. Barn som opplever familiefattigdom er ellers i økt fare for å oppleve dette. Stedene vi gjennomfører prosjektet er valgt ut fra faktorene behov og mulighet for gjennomføring. Fauske og Hadsel er kommuner hvor flere barn lever i vedvarende lavinntekt enn fylkesgjennomsnittet. I tillegg er det lite eksisterende tilbud utenom de tradisjonelle fritidsaktivitetene, og nærmest ingen som er gratis. Lokalt vil tilbudet skape muligheter som ikke eksisterer ellers for målgruppen. En ønsket virkning av prosjektet er at barn får et tilbud og deltar på fritiden der de ellers ikke ville gjort dette, og opplever de positive effektene av å være i et fritidstilbud. Mange jenter spiller også, men er mindre til stede på fysiske arenaer for spilling. Vi vet at jenter opplever mer hatefulle ytringer i spill på nett, og erfarer at fokus på prestasjon i spill gjør at noen jenter ikke ønsker delta. I prosjektet vil vi gjennom innspill fra jenter skape tilbud de selv synes det er attraktivt å delta på. Målet er å se større samsvar mellom antall jenter som vi vet spiller og antallet som kommer på fritidsaktiviteter med gaming. Dette bidrar til at jenter får trygge og positive opplevelser i spill sammen med andre, og å motvirke hetsende oppførsel hos gutter som spiller.

Plan for gjennomføring

Gjennom året arrangeres det månedlige møteplasser i Fauske og Hadsel av våre frivillige, samt ukentlige aktiviteter i Bodø via samarbeidspartner Digital Kveld. Frivillige har tilgang til velutstyrte lokaler for gaming, klargjort for deltakernes bruk. Aktivitetene finner sted på Fauske bibliotek, Makerspace i Stokmarknes, og Stormen bibliotek i Bodø. I årets innledende fase legges det vekt på å øke antall frivillige for å sikre kontinuerlig aktivitet. Med tanke på barnas sikkerhet og kvaliteten på tilbudet, er det alltid 3-4 frivillige til stede. Aktivitetene ledes av frivilliggrupper med en gruppeleder som har hovedansvaret, og en økonomiansvarlig som håndterer utgiftene. Regionrådgiver gjennomfører nødvendig opplæring av frivillige og samarbeidspartnere slik at de er klare til å iverksette aktiviteter fra midten av januar til tidlig februar, og opprettholde disse gjennom året. I april arrangeres Spilldagen i Fauske, et omfattende gratisarrangement som tiltrekker barn og unge fra hele Salten for å engasjere seg i spill i Fauskehallen. Arrangementet, som fremmer lek og kreativitet, er organisert av Redd Barna i samarbeid med kommunene i Salten. Frivillige fra Fauskegruppa og ansatte fra Digital Kveld står for gjennomføringen. Omtrent 100 barn deltar, rekruttert via skoler, digitale medier og klubber i regionen. Gratis transport og varm mat tilbys til deltakerne. Bodøs Beste Unge Gamer finner sted i oktober og er, som Spilldagen, et større gratisarrangement med fokus på spill for barn og unge. Arrangementet legger vekt på mestringsfølelse, og tilbyr konkurranser og e-sport. Redd Barna er medarrangør og bidrar aktivt i både planleggingen og gjennomføringen. Ansatt rapporter til donorer og hovedkontoret, samt har ansvar for evaluering fortløpende og ved årets slutt.

Prosjektleder

Solveig Krokan Johnsen

Detaljer
Program
Helse
Prosjektnavn
Inkluderende gaming i Nord
Organisasjon
Redd Barna
Beløp Bevilget
2025: kr 400 000
Startdato
01.01.2025
Sluttdato
31.12.2025
Status
Under gjennomføring