Intensivdager – fra livet med barn på nyfødtintensiv
Søknadssammendrag
Bakgrunn for prosjektet/tiltaket
I 2023 slapp vi sesong 1 av Intensivdager – en podkast med fortellinger fra tiden på nyfødtintensiv, med støtte fra Stiftelsen Dam. Formålet var å skape et verk som er til støtte for dem som har hatt barn på nyfødtintensivavdeling. Vi ser behovet og ønsket fra publikum om å fortelle flere slike historier. Et svangerskap skal gå ni mnd fram til termin. Noen føder imidlertid mye tidligere. Omkring 3097 fødsler skjer fra fullgått uke 22+0 fram til fullgått uke 36, og defineres som prematur fødsel (tall fra NHI, forekomsten er relativt stabil). Premature barn tas hånd om på nyfødtintensivavdelinger rundt om i landet. Denne starten på tilværelsen som foreldre preges av sjokk, sorg og usikkerhet. Disse nyfødte tilbringer uker og måneder på sykehus. Bearbeidelsen av opplevelsen kan ta tid, og håpet er at Intensivdager skal bistå i en situasjon der mange føler seg alene. For hvordan skape seg en hverdag når du bor på et sykehus? Hvordan deler man seg med barn hjemme og på sykehus? Hva slags følelser sitter i etter å ha sett sitt barn kjempe for livet? Hvordan håndtere opp- og nedturer? Hvordan bearbeide traumet fra en akutt prematur fødsel? Hvordan håndtere senskader i barnet ditt? Dette er blant spørsmålene vi stiller, og fortellingene er der til trøst og håp for lytterne.
Aktivitet/tiltak/metode
8 podcast-episoder der foreldre deler fra tiden barnet deres tilbrakte på nyfødtintensiv. Vi inkluderer eksperter, som sykepleier, lege. Programleder har hatt barn på nyfødtintensiv, og bruker sine erfaringer i møtet med foreldrene. Episoder på ca 30 minutter. Vi bruker fortellerform/manus, slik kan vi sikre at personvern og andre ønsker ivaretas. Vi søker varierte og ulike perspektiv, for å bidra til å forebygge erfaringsensomhet. Det må i sesong 2 være et tydelig skille i historiene som fortelles fra sesong 1. Konkret ønsker vi feks slike caser: foreldre til et prematurt barn som nå er voksent, foreldre som mistet sitt barn etter en tid på nyfødtintensiv, spontan prematur fødsel og traumet det kan skape, truende prematur fødsel. Målgruppen er foreldre i lignende situasjon, pårørende, venner, medisinsk helsepersonell, men tematikken kan favne bredt: hos de som venter barn, har barn eller har opplevd sykdom hos barn i nære relasjoner. Evaluering: tilbakemeldinger i etterkant av episodene (vi mottok en rekke tilbakemeldinger da sesong en ble sluppet), konkrete lyttertall (flere episoder i sesong 1 har over 1000 lyttere), forespørsler i Prematurforeningens kanaler, grupper på sosiale medier og direkte kontakt/engasjement til Prematurforeningen og programleder. Mål om at prosjektet fortsetter å øke i lyttertall etter den nærstående publisering er en god evaluering i etterkant. Personvern og etiske vurderinger tas på største alvor. Vi er bevisst at det snakkes om barn. Vi unngår for spesifikke detaljer om hendelsesforløp, lar foreldrene være så anonyme de vil (kun fornavn deles), foreldre og Prematurforeningen hører episoder før publisering og får komme med tilbakemeldinger. Vi er åpne for endringer, og foreldrene har rett til å ombestemme seg. Manusformen gjør endringer enkle å imøtekomme. Utfordringer som kan oppstå er gjerne i rekrutteringsfasen, og vi vil jobbe metodisk med grundige researchsamtaler for å finne deltakere med god formidlingsevne.
Antall deltakere
16
Forventet virkning av aktiviteten/tiltaket
Håpet er at deltakerne skal føle det trygt å dele, og at det føles som en lettelse. Tilbakemeldinger fra første sesong er blant annet at det føltes som en positiv bearbeiding av opplevelsen. Deltakerne kan dessuten finne andre å dele sine erfaringer med, enten de andre deltakerne eller ved å nå bredere ut når deres episoder publiseres. Øvrige virkninger for målgruppe er først og fremst å føle seg mindre alene, at de som hører kjenner på likhetstrekk og del av en felles opplevelse, bearbeidelse av egen opplevelse og situasjon, og forebyggende – siden dette er en måte å ta tak i opplevelsen, for både deltakere, målgruppe og befolkning/samfunn. Dette er også en måte å sette fokus på og øke innsikt i en lukket verden, for samfunnet som helhet. Innsikt i dette medisinske feltet håper vi gir befolking/samfunn bredere perspektiv på helt spesielle sider av den såkalte barselperioden, og hvor altoppslukende og kritisk det å få barn kan være, og hvor avhengig vi er av et funksjonelt og kompetent helsevesen. Prosjektet står seg over tid. Vi ser at episodene fremdeles lyttes til, og dette er målet og ønsket fra start, et prosjekt med disse virkningene, og dessuten fått promotert og informert om prosjektet slik at folk finner fram til det. Vi vet at sykepleiere rundt om i landet har fått kjennskap til prosjektet, noe vi håper kan gi dem ytterligere innsikt i foreldrenes situasjon, og prosjektet er også blitt diskutert i utdanningsinstitusjoner.
Plan for gjennomføring
Prosjektleder innleder med rekruttering av deltakere. Casene skal være varierte, gjerne inneholde andre forløp enn de vi har dekket i sesong 1, og deltakerne bør ha en viss form for formidlingsevne. Grundige research-samtaler foretas underveis av prosjektleder. Å spikre deltagere er første milepæl og gjøres av prosjektleder med bistand av Prematurforeningen. Innspilling gjennomføres i studio med deltakere, programleder/prosjektleder og produsent, deretter skriver prosjektleder manus før produsent klipper/bearbeider, voice spilles inn med prosjektleder og produsent og musikk legges på av produsent. Deltakerne får lytte og gi tilbakemelding. Vi sammenstiller episoder underveis, og ferdigstilling av første episode er en milepæl. Der er det prosjektleder og produsent som er ansvarlig. Prematurforeningen lytter, og så er det fornuftig å ta en dialog på hva som funker/ikke funker, og hva som kan optimaliseres i arbeidet videre. Ferdigstilling av alle episoder er en stor milepæl. Da setter vi publiseringsplan for episodene. I forkant av at første episode publiseres igangsetter vi promoteringsfasen. Prosjektleder utarbeider pitcher til media og benytter eget nettverk for å få spredt ordet om prosjektet. Vi benytter også sosiale medier og dedikerte prematurgrupper for å dele info om episodene.