Søknadssammendrag
Bakgrunn
I Norge er ca. 100.000 diagnostisert m/ hjerteflimmer, og man anslår at så mange som ca. 40 – 50.000 er udiagnostiserte. Forekomsten øker med alder og omlag en tredjedel av hjerneslagene, opp mot 5000, kan være forårsaket av hjerteflimmer. LHL ønsker derfor å gjennomføre en digital landsdekkende kampanje i oktober 2017 hvor formålet er å fortelle hvordan du selv kan oppdage hjerteflimmer for å redusere risikoen for slag. Annonsering på facebook vil bidra til å skape høy oppmerksomhet om at hjerteflimmer øker risikoen for å få slag og at man kan gjøre noe selv for å forebygge slag.
Målsetting
Gjennomføre en kampanje for å skape høy oppmerksomhet rundt hjerteflimmer i befolkningen, og særlig personer 65+ og deres pårørende, for å fortelle den enkelte hva de kan gjøre selv for å oppdage hjerteflimmer for å redusere risikoen for slag. De kan bl.a. ta i bruk en tommel EKG.
Målgruppe
Målgruppen for «Kjenn pulsen» er personer 65+ og deres pårørende.
Antall personer i målgruppen
50000
Beskrivelse av gjennomføring
I kampanjeperioden vil vi jobbe for å få oppslag i riksdekkende media og inn en kronikk i et fagblad. For å skape blest om kampanjen og den nye applikasjonen tommel EKG vil vi satse på følgende markedsføringstiltak for å skape interesse hos den enkelte og hva vedkommende kan gjøre for å oppdage hjerteflimmer og slik redusere risikoen for slag: 1.Gjennomføre en omnibus med fokus på hjerteflimmer som gir oss grunnlag for medieutspill i kampanjeperioden. 2. Investere i Facebook annonser, Google Adwords og annonsere kampanjen i egne kanaler (sosiale medier, elektroniske nyhetsbrev, medlemsbladet Det nytter, omtale på hjemmesiden). I tillegg vil LHL arbeide for god spredning av «Kjenn pulsen» gjennom å få støttespillere til å dele kampanjen, noe LHL har god erfaring med fra tidligere. På lhl.no vil målgruppen finne en film som forteller hvordan du skal kjenne pulsen, fakta om hjerteflimmer og muligheten til å laste ned LHLs «Kjenn pulsen» brosjyre.
Fremdriftsplan
Juli – september: Kjøpe annonseplass. Dialog med samarbeidspartnere. Informere om kampanjen. Oktober: Gjennomføre omnibuss. Skape medieoppslag. Desember: Evaluering