– De aller fleste jenter jeg har snakket med sier at de synes det er vanskelig og flaut å snakke om menstruasjon. Faktisk så viser undersøkelser at over femti prosent av norske jenter skammer seg over det å ha mensen i dag, forteller programleder for «Min M» Silje Sirnes Winje.
«Min M» er en Youtube-serie laget av Nordic Screens i samarbeid med Norske Kvinners Sanitetsforening. Hensikten med serien er å gi forskningsbasert kunnskap og informasjon om menstruasjon for både jenter og gutter.
– Og ikke minst bygge ned tabuene rundt dette med menstruasjon, forteller Winje engasjert.
– Det snakkes alt for lite om mensen. Så jeg er så utrolig glad for at vi fikk lov til å være med på dette. Og at det ble så bra! Silje er jo helt fantastisk flink. Og hun fikk med seg så mange fantastiske, modige, flotte unge damer som forteller sin mensenhistorie, sier seniorrådgiver i Norske Kvinners Sanitetsforening, Ingvild Aardalsbakke.
Se video om prosjektet her:
Stort behov
I Min M deler ti kjente jenter og damer rått og ærlig sin opplevelse av mensen. I tillegg får du tips og fakta servert på en morsom og underholdende måte.
– Grunnen til at jeg hadde lyst til å lage Min M var at jeg ble oppmerksom på at jenter i dag får mensen mye, mye tidligere, forteller Winje.
I arbeidet med serien har hun snakket med jenter helt ned i niårsalderen som har fått mensen, og som synes det er flaut og pinlig og snakke om.
Foreldre forteller om lite materiell som er rettet mot de yngste.
– Og da tenkte jeg at her er det et behov. Vi må snakke om mensen på en forståelig måte til denne målgruppa. Som både i form og innhold er tilpasset dem, sier Winje.
Smerte eller sykdom?
I arbeidet med serien har Winje intervjuet både unge og eldre kvinner. Hun forteller om store kunnskapshull hos både de yngste og de eldste.
– De kan lite om eggløsning, syklus og også om ulike sykdommer knyttet til menstruasjon, forteller hun.
Hun får støtte av Norske Kvinners Sanitetsforening, som forteller at mange kvinner har sterke smerter og plager knyttet til menstruasjon, uten å vite at de faktisk kan få hjelp.
– Det kan være ubehagelig å ha mensen, men det skal ikke gjøre vondt. Da er det grunn for å oppsøke lege. Det er det så viktig at jenter får vite, så man ikke går rundt og lider i åresvis, sier Aardalsbakke.
Kan gå utover livskvaliteten
Hun viser til diagnoser som adenomyose og endometriose, som det i snitt tar syv år før blir diagnostisert.
– Adenomyose gir veldig sterke blødninger, der man blør seg rett og slett tom for energi og får jernmangel. Det kan gå ut over livskvaliteten til mange jenter. Man tror at det er normalt fordi noen blør mye og noen blør lite, og så går man rundt uten å bli diagnostisert, sier Aardalsbakke, og legger til:
– Men hvis du enten blør veldig mye eller har store smerter som går ut over livskvaliteten din, så må du oppsøke lege.
– Mer mensenprat til folket
For Winje har prosjektet blitt en øyeåpner – både hva angår kunnskap, men også hvordan man snakker om menstruasjon i det offentlige rom.
– Jeg tenker at vi som voksne damer har et særlig ansvar ovenfor unge jenter å snakke høyt og tydelig om mensen på en måte som ikke er flau, men en hverdagslig måte. Har du mensen så ikke gjem bindet inne i genseren når du skal på do, men la det være en naturlig ting, sier hun, og legger til:
– Jeg har gått fra å være litt sånn moderat, greit opptatt av mensen til å bli sånn skikkelig forkjemper for mer mensenprat til folket. Fordi det er så viktig!
Søknadssammendrag
Bakgrunn for prosjektet
Menstruasjon er fremdeles tabu i samfunnet. Hvert år får 30 000 norske jenter mensen for første gang. I gjennomsnitt er de 12,5 år gamle når det skjer. Mange opplever at mensen er vanskelig å snakke om både privat og på skolen, og er lite omtalt i mediene. Dette prosjektet skal bidra til å bryte ned tabuene, redusere frykt og skam, skape selvtillit og gi unge jenter faglig sikret kunnskap om forskjell mellom normalt og sykt, og når det er best å kontakte helsesøster eller fastlegen. N.K.S. vil spre kunnskap om hva som skjer rent fysisk, den store variasjonen og hvordan følelsene påvirkes.
Målsetting for prosjektet
Gi norske jenter fra 10-15 år trygghet og kunnskap om sin egen menstruasjon, enten den har begynt eller ikke kommer ennå. Det skal skje ved å skape minst 200 000 videovisninger i løpet av en periode på to år, og ialt 800 000 minutter med positiv og potensielt livsforandrende påvirkning.
Målgruppe
Jenter i Norge mellom 10 og 15 år.
Antall personer i målgruppen som prosjektet planlegger å nå
180000
Beskrivelse av tiltak/aktivitet samt gjennomføring av prosjektet
12 kjente norske kvinnelige forbilder fra sosiale medier, kultur, sport og samfunnsliv skal fortelle sin mensenhistorie i en videoserie (månedlig publisering i ett år). Distribusjon på N.K.S.`s egne plattformer, åpent på YouTube og som pedagogisk satsing i TV 2s skoleportal «Elevkanalen». Programleder Silje Winje (Kjent fra NRK Super) planlegger intervjuer med de kjente profilene Aurora Aksnes, Emilie Lein, Selma Ibrahim, Nellie Krokstad, Ulrikke Falch, Helsesista (Tale Maria Engvik), Birgit Skarstein, Sara Cecilie Leite, Ezienne Okparaebo, Penelope Lea, Ella Marie Hætta Isaksen og Zelda Ekiz. Før opptakene skal det gjennomføres fokusgruppe med jenter i målgruppen for å sikre at deres spørsmål og perspektiver ivaretas. Frivillige gruppeledere i Sisterhood satsingen i N.K.S. får også mulighet til å spille inn. Redaksjonen forbereder intervjuserien i samarbeid med leger og helsesøster, og sørger også for å hente inn kompetanse på skeiv seksualitet, migrasjonshelse osv før opptakene blir gjort. Spørsmål som kommer inn i kommentarfelt under videoene kommer til å bli samlet og besvart i en egen Q&A video der programleder Silje har medisinsk ekspertise med seg i studio.
Fremdriftsplan for prosjektet
Prosjektstart i januar 2021. Researchfase jan-feb 21. Opptak og redigering av første videoer i mars 21. Første video publiseres i april 21, siste i mars 22. Opptak og redigering av serien gjennom resten av 2021.
Sluttrapport
Målsetting, målgruppe og bakgrunn for prosjektet
Hvert år får 30 000 norske jenter mensen for første gang. I gjennomsnitt er de 12,5 år gamle når det skjer. Mange opplever at mensen er vanskelig å snakke om både privat og på skolen, og er lite omtalt i mediene. Hvor er rollemodellene som deler av sine erfaringer? Hvor er stemmene som gir unge jenter trygghet for at det som skjer er normalt? Derfor ønsket vi å lage «Min M». Primærmålgruppen for “Min M” er jenter mellom 10-15 år. YouTube ble valgt som kommunikasjonskanal, og kjente profiler brukt som intervjuobjekter. Vi ønsket å nå frem til jentene med god informasjon om hva som skjer med deres egen kropp, hva som er normalt, hva som skjer fysisk og hvordan følelsene påvirkes. Målet var å produsere 10 episoder med “Min M” “på YouTube med intervjuer der kjente, unge, kvinner forteller sin mensenhistorie. Det ble gjort. Hvert intervju er forskjellig, akkurat som ingen mensen-historie er lik. I tillegg er programmene spekket med spennende, nyttig og underhoidende informasjon.
Beskriv i hvilken grad oppsatte effektmål ble nådd (ref søknadsskjemaet)
Min M-videoene er etter fire måneder sett 115 000 ganger og tallet stiger hver dag. Målet var å nå 200 000 videovisninger i løpet av to år etter publisering. Det er sannsynlig at dette målet blir nådd. Gjennomsnitt seertid per videovisning viser seg å være ca 4 min 30 sek. Det er 30 sekunder lengre pr. video enn forutsatt. I sum har norske jenter (og noen gutter) så langt sett drøyt 8300 timer med innhold i serien “Min M” og de har sett dette helt frivillig. Etter to år regner vi med å nå 13300 timer seertid slik målet var i søknaden. Oppsummeringen er at dette er vellykket folkeopplysning om et viktig tema til en viktig målgruppe, helt i tråd med søknaden. Hvis vi forutsetter at hver seer i gjennomsnitt har sett to videoer i, så har vi så langt nådd frem til nesten 60 000 seere. Det er ikke mulig å hente ut aldersfordelingen på seingen, men gitt at formen på videoene er sprek og ung anslår vi at ⅔ av seerne er jenter i målgruppen 10-15 år, det vil si 40 000 personer.
Antall personer i målgruppen nådd av prosjektet
40000
Prosjektgjennomføring/Metode
«Min M» er et redaksjonelt programprosjekt. Vi har hatt en grundig researchfase, opplæring av redaksjonen, konsultering underveis og redaksjonell kvalitetskontroll før publisering. 12 kvinnelige forbilder for målgruppen ble invitert til å delta der de forteller sin mensenhistorie. En del av disse er populære påvirkere med mange følgere på sosiale medier. Først tok programleder kontakt med de kjente profilene på mail/telefon. Deretter gjorde programleder Silje Winje et dybdeintervjuer på telefon før opptak i Nordic Screens’ studio i Nydalen. Det ble laget et eget Min M-studio med rekvisitter og interiør ved scenograf Hilde Aaseth. Underveis i publiseringen promoterte profilene sin egen episode på egne plattformer. Lege Line Jansrud hadde opplæring av redaksjonen. Hun kvalitetssikret også alle manus. Redaksjonen leste i tillegg flere fagbøker, deriblant “Jenteboka, Ellen og Ninas guide til puberteten” av Nina Brochmann og Ellen Støkken Dahl. I oppstarten av prosjektet engasjerte vi Opinion til å gjennomføre en undersøkelse blant jenter i alderen 10-15 år for å avdekke hvilken kunnskap og informasjonsbehov målgruppen har knyttet til mensen.
Resultater og resultatvurdering
Det store engasjementet på TikTok, visningstallene hittil på youtube og resultatet fra undersøkelsen gjort av Opinion viser at temaet er svært aktuelt og noe målgruppen bør sette seg mer inn i. Kommentarene særlig på TikTok viser at målgruppen mangler kunnskap. Prosjektet er nyttig for målgruppen da serien har belyst temaer og problemstillinger som ikke snakkes mye om. Serien og dens undervisningsopplegg vil bli brukt i skolen via Elevkanalen.no i flere år fremover, og gir dermed Min M lang levetid. Serien vil også løftes frem videre av Norske Kvinners Sanitetsforening ved relevante datoer, som kvinnedagen 8.mars og bli brukt som et verktøy for Sisterhood og i samtalegrupper.
Oppsummering og videre planer
“Min M” fremstår som et vellykket folkeopplysningsprosjekt, der vi har kan være stolte av å formidle viktig informasjon om kvinnehelse til den kanskje viktigste målgruppen – de unge. Mensen gjelder halvparten av befolkningen direkte og den andre halvparten indirekte, og “Min M” bidrar til større åpenhet og mindre tabu om menstruasjon. “Min M” var det første samarbeidsprosjektet mellom Nordic Screens og N.K.S. Dette prosjektet i seg selv er nå avsluttet, men to andre kommunikasjonsprosjekter har sett dagens lys som følge av dette samarbeidet.