Mentorordning for brukermedvirkere i Mental Helse

I samarbeid med

Søknadssammendrag

Bakgrunn for prosjektet/tiltaket

Brukermedvirkning er en viktig faktor i utviklingen av psykiske helsetjenester for å sikre at disse er tilpasset brukernes behov. Mental Helse har flere hundre brukerrepresentanter som bidrar til dette. Forskning og erfaring at brukermedvirkere ofte møter utfordringer som kan hindre deres effektivitet og trivsel i rollen. Disse utfordringene inkluderer: – Manglende opplæring og støtte: Mange brukermedvirkere rapporterer om utilstrekkelig opplæring og støtte i rollen sin. Dette kan føre til usikkerhet og redusert effektivitet. – Psykisk belastning: Brukermedvirkere, som ofte har egne erfaringer med psykiske helseutfordringer, kan oppleve økt psykisk belastning dersom oppgaven er krevende. Uten tilstrekkelig støtte kan dette føre til frafall. – Isolasjon: Brukermedvirkere kan føle seg isolert i rollen. Dersom det ikke finnes gode arenaer for samhandling internt i organisasjonen, reduseres deres mulighet til å dele erfaringer og få støtte fra andre brukermedvirkere. Formålet med prosjektet er å adressere disse utfordringene ved å tilby strukturert støtte og veiledning til brukermedvirkere gjennom å utvikle en mentorordning. Mentorene skal være erfarne brukerrepresentanter, som i tillegg innehar noen personlige egenskaper som gjør dem egnet til å ivareta rollen som mentor.

Aktivitet/tiltak/metode

Mentorene vil få opplæring i: – Tilby veiledning: Mentorer med erfaring innen Mental Helse og brukermedvirkning vil gi veiledning og støtte til brukermedvirkere. Brukerrepresentantene kan ta kontakt med mentorene når de opplever at de har behov for veiledning og innspill. Slik individuell veiledning vil foregå enten via e-post, telefon eller andre relevante kommunikasjonskanaler. – Fremme faglig utvikling: Gjennom opplæring og deling av beste praksis vil mentorordningen bidra til å styrke brukermedvirkernes kompetanse og selvtillit. Samlinger med faglige spørsmål og / eller personlig utvikling i rollen som brukermedvirkning. Dele relevant litteratur, nyheter og aktuelt fagstoff i CRM / frivillighåndteringssystemet. – Redusere psykisk belastning: Ved å tilby emosjonell støtte og praktiske råd vil mentorene bidra til å redusere den psykiske belastningen brukermedvirkere kan oppleve. -Nettverksbygging blant brukermedvirkere, noe som kan redusere følelsen av isolasjon og fremme samarbeid. Deltagere, rekruttering og opplæring Mentorene må være medlem i Mental Helse, ha bred erfaring som brukerrepresentanter og inneha noen egenskaper som gjør dem egnet som mentorer. Vi vil rekruttere 10-15 mentorer i egen organisasjon. Vi har god kontakt med og tilgang til aktuelle kandidater gjennom organisasjonsstrukturen vår. Mentorene vil gjennomgå en innledende opplæring. Opplæringen av mentorene vil i all hovedsak være samlingsbasert, og bestå av en blanding av faglig innspill, rollespill og erfaringsutveksling. Etter den innledende opplæringen vil kandidatene gjennomgå en screening hvor både vurdering av personlig egnethet og en test må bestås for å kunne bli godkjent som mentor i Mental Helse. Vi vil utvikle et eget opplæringsløp for godkjente mentorer. Sammen med de første mentorene ønsker vi å utvikle en enkel håndbok, slik at vi har et verktøy som kan bidra til at alle mentorene har en felles forståelse av oppgaven, og rammene de skal operere innenfor.

Antall deltakere

15

Forventet virkning av aktiviteten/tiltaket

Hypotesen vår er at brukermedvirkere som mottar tilstrekkelig støtte og veiledning er tryggere i sine roller, og opplever mindre psykisk belastning. De vil da kunne levere høyere kvalitet i medvirkningsprosessene de er en del av, og gjennom det bidra til mer treffsikre tjenester. Tilbakemeldinger fra brukermedvirkere i Mental Helse indikerer et sterkt behov for mer strukturert støtte og veiledning. Mentorordninger fra andre sektorer og land har vist seg å ha god effekt, i det at de bidrar til at enkeltindivider opplever at de har støtte i situasjoner som kan oppleves krevende, man har noen man kan hendende seg til, som har god kunnskap om området. Da blir man tryggere i rollen og kan levere bedre kvalitet. Innenfor arbeidslivet viser forskning på effekten av å ha en mentor at mennesker med mentorer presterer bedre, avanserer i karriere og har mer jobbtilfredshet. Det er ingen grunn til å tro at det skal være annerledes for en mentorordning innen brukermedvirkning. Det kan også være givende for mentoren, og kunne bidra med egne erfaringer og inspirasjon, samtidig som det kan stimulere mentorens engasjement I en meta-analyse av Rajashi Ghosh og Thomas G. Reio (2013) har de sett på fordeler for mentoren i egen karriere. De så en sammenheng mellom mentorskapet og karriereutvikling og vekst. Funn fra analysen viste at mentorer var mer fornøyde med jobb og forpliktet til selskapet enn de som ikke var mentorer. Hvis vi klarer å bygge en organisasjon hvor medlemmer og frivillige opplever faglig og personlig vekst og utvikling, vil vi bli en attraktiv og robust organisasjon, som ivaretar samfunnsoppdraget vårt på en enda bedre måte enn i dag.

Plan for gjennomføring

Vi vil starte med å rekruttere 15-20 kandidater til mentorordningen gjennom lagene våre: De foreslår kandidater, så vil et panel bestående av en representant fra sentralstyret og to representanter fra fylkeslagene våre, samt to ansatte i administrasjonen vurdere kandidatene. Kandidatene gis en innledende opplæring (8 timer samling). Etter den innledende opplæringen screenes og testes kandidatene, og de som tilfredsstiller kravene blir godkjente mentorer. Opplæring av godkjente mentorer foregår gjennom 2 fysiske samlinger à 8 timer hver med fokus på personlig egnethet og utvikling, grensesetting og rammer, veiledningskompetanse og Mental Helses interessepolitikk. Når mentorene har gjennomført opplæringsprogrammet får de tildelt sine mentees. Vi lager en plan for innrullering for de brukermedvirkerne som ønsker en mentor, hvor vi kobler dem sammen med mentorene. Innrulleringen har som mål å gjøre ordningen kjent og deltagerne trygge på hvordan ordningen skal fungere. Mentorene samles til erfaringsutveksling og evaluering en gang i året. Vi vil også sende ut en årlig spørreundersøkelse til brukermedvirkerne våre for å få tilbakemelding på hvordan de opplever at ordningen fungerer. Prosjektet er et ledd i Mental Helses tiårs strategi og er således forankret i landsmøtevedtak. Rekruttering av deltagere vil foregå gjennom egne kanaler i organisasjonen. GDPR er ivaretatt gjennom at vi bruker CRM og frivillighåndtering i kontakt og kommunikasjon med deltagere og aktuelle kandidater. Utfordringer i prosjektet kan bla være frafall og konflikter. Vi har allerede et apparat gjennom organisasjonsavdelingen vår som gjør at vi kan være tett på, og fange opp utfordringer tidlig. Organisasjonsrådgiverne vil kunne være en støtte dersom det oppstår krevende situasjoner.

Prosjektleder

Siri Bråtane

Detaljer
Program
Helse
Prosjektnavn
Mentorordning for brukermedvirkere i Mental Helse
Organisasjon
Mental Helse
Beløp Bevilget
2025: kr 250 000, 2026: kr 150 000
Startdato
01.01.2025
Sluttdato
30.11.2026
Status
Under gjennomføring