Søknadssammendrag
Bakgrunn for prosjektet
Det er av avgjørende betydning at unge med nedsatt hørsel får et reflektert forhold til sitt hørselstap. Dette vil styrke livsmestring på ulike områder, blant annet når det gjelder deres egen psykisk helse og videre konkret i møte med arbeidsliv eller studieliv. Å kunne sette ord på egne utfordringer og behov i slike sammenhenger vil, etter vår erfaring og oppfatning, øke grad av mestring og sette dem bedre i stand til å ta grep om egen tilværelse. Vi trenger å teste ut en metode som er tilpasset unges behov og uttrykksmåter.
Målsetting for prosjektet
Gi målgruppen tilgang til en tilpasset og styrt refleksjonsprosess med mål om å øke livsmestring. Delmål: tilpasse metode, øke forståelsen blant nær- og fagpersoner, lære deltakerne ferdigheter innen film/videoteknologi, få bidrag til folkeopplysning, publisering til fremme av hørselssaken.
Målgruppe
Målgruppe for prosjektet er ungdom i alderen 15-20 år som har nedsatt hørsel.
Antall personer i målgruppen som prosjektet planlegger å nå
18
Beskrivelse av tiltak/aktivitet samt gjennomføring av prosjektet
Vi skal utvikle et kurskonsept med bruk av metoden Digitale historier til målgruppen hørselshemmede unge. Metoden er anerkjent som et godt redskap for refleksjon og bevisstgjøring omkring egen historie. Vi skal i prosjektet tilpasse metoden for hørselshemmede og planlegger en kursrekke á 5 kurskvelder. Deltakere skal rekrutteres fra Briskeby videregående skole. Gjennom deres medvirkning skal kurset tilpasset unge med nedsatt hørsel. Kurskveldene skal foregå i skolens lokaler på kveldstid og ledes av prosjektleder og prosjektmedarbeider. Deltakerne skal veiledes til å finne frem til og å sette ord på egen historie for deretter å produsere en kortfilm ved hjelp av digitale verktøy der bilder, film og lyd benyttes. Kursrekken vil innebære en refleksjonsprosess der innsikt står sentralt og visualisering blir et virkemiddel for å sette ord og bilder på historien.
Fremdriftsplan for prosjektet
Start mnd/år Slutt mnd/år Milepæl/aktivitet 15.08.19 – 15.10.19 Planlegging av kurs 15.10.19 – 1.12.19 Gjennomføring kurs 1 01.02.20- 15.03.20 Gjennomføring kurs 2 1.10.20 – 15.11.20 Gjennomføring kurs 3 15.11.20- 31.12.20 Prosjektrapport/artikkel
Sluttrapport
Målsetting, målgruppe og bakgrunn for prosjektet
Gjennom årenes løp har vi erfart at unge hørselshemmede ofte opplever stigma og skam knyttet til sitt hørselstap, noe som kan føre til at den unge ønsker å skjule sitt hørselstap. Gjennom å reflektere over sitt hørselstap sammen med andre, basert på kunnskap og innsikt, sette ord på erfaringer, følelser og strategier, kan mestring av hverdagen og livet som hørselshemmet fremmes. Målet med prosjektet har vært å gi ungdom med hørselstap tilgang til en styrt refleksjonsprosess. Dette gjennom å fortelle sin historie om eget hørselstap ved hjelp av en digital metode. Prosjektets overordnede mål har vært å øke selvinnsikt, styrke selvtillit og fremme livsmestring hos ungdom med nedsatt hørsel. Målgruppen har vært ungdom i alderen 15-20 år med nedsatt hørsel. Disse ungdommene har blitt rekruttert ved Briskeby videregående skole der alle elever har nedsatt hørsel.
Beskriv i hvilken grad oppsatte effektmål ble nådd (ref søknadsskjemaet)
Det har vært vanskelig å måle om grad av oppsatte effektmål ble nådd, men gjennom tilbakemeldinger fra deltakerne, både gjennom samtaler og evalueringsskjemaer viser det at de har hatt stort utbytte av kurset. Det å se hverandres historier gjorde sterkt inntrykk på ungdommen. For mange virket det som de fikk en aha-opplevelse, kommentarer som «takk for at du delte, nå føler jeg meg ikke så alene» var noe som gikk igjen. Vi opplevde at ungdommene fikk en større selvinnsikt gjennom refleksjonsprosessen. Vi var opptatt av å hjelpe ungdommene til å finne det som er positivt, som gir de glede og balanse i livet. Kjernen i kortfilmen ligger i å reflektere over ulike opplevelser de har hatt rundt hørselstap og/eller andre store hendelser i livet. Vi merket at de som har hatt det lett i livet i forhold til sitt hørselstap trakk det inn på en humoristisk måte i sine filmer. Om dette prosjektet har fremmet livsmestring er for tidlig å si, men de har opplevd å ikke være alene.
Antall personer i målgruppen nådd av prosjektet
15
Prosjektgjennomføring/Metode
Vi arrangerte 3 kurs á 5 kurskvelder der deltakerne lagde hver sin kortfilm om egen hørselshistorie. En digital fortelling er en kort multimediafortelling som tar utgangspunkt i elevens personlige livshistorie. Det er elevens erfaringer og opplevelser som formidles gjennom ett eller flere områder som er viktige for eleven selv. Lengden på en slik digital film er ca 2-3 minutter. Som oftest er resultatet en film som kombinerer bilder med fortellerstemme og noe tekst. Gjennom den enkeltes tematisering av filmens innhold, samtale og refleksjon med øvrige kursdeltakere og kursledere, gjennomgikk ungdommene en naturlig refleksjons- og bevisstgjøringsprosess. Kursledere justerte og tilpasset underveis, var sensitive i forhold til ungdommens reaksjoner. Vi skulle ikke innta rollen som psykolog eller ekspert på hørsel, men være en veileder og støttespiller. For de elever som trengte ytterligere emosjonell støtte bisto skolens elevtjeneste på kveldstid.
Resultater og resultatvurdering
Alle tre kurs har vært gjennomført i henhold til prosjektplan. I prosjektplanen var det forespeilet at vi ønsket å publisere eller kunne benytte en eller flere av filmene til synlighetsarbeid, dette har vi valgt å ikke gjøre. En forutsetning for å benytte film var at det ikke skulle få uheldige konsekvenser for deltakeren. Etter en streng etisk vurdering valgte vi å ikke publisere noen av filmene selv om noen av deltakerne gav sitt samtykke til det. Vi var opptatt av at deltakerne ikke delte mer enn de selv ønsket. Om de ville vise filmen for gruppen var det helt opp til den enkelte. Kursledere sørget for å slette alle filmer fra Ipad etter endt kurs. Minnepinnen med hver film ble gitt til den enkelte deltaker og muligheter og risiko ved deling av filmen ble tematisert og bevisstgjort for deltakerne.
Oppsummering og videre planer
Vi er svært fornøyd med både praktisk gjennomføring og erfaring med metode. Vi vurderer at deltakerne har hatt god opplevelse med prosjektet og metoden har medført gode refleksjonsprosesser som har gitt gevinst for å fremme livsmestring. Vi vil presentere prosjekt og metode for samling på knutepunktskoler der også representanter fra Statped deltar og for Briskeby videregående skole og elevtjenesten. Vi tror prosjektets metode kan være en gode metode for å oppnå fagfornyelsens mål om å styrke folkehelse og livsmestring, enten i skoletiden eller som fritidstilbud.