Musikk på fritida. Et lavterskeltilbud.

Søknadssammendrag

Bakgrunn for prosjektet/tiltaket

Krafttak for inkluderende musikk er et frittstående musikktiltak som startet opp i 2015. Vår hovedmålgruppe i dette prosjektet er deltakere med multihandikap. Vi planlegger å starte et forprosjekt med tittelen «Musikk på fritida. Et lavterskeltilbud.» 1.1 Bakgrunn for prosjektet. Vi viser også til Rettighetsutvalget NOU 2016:17: På lik linje. Her blir det konstatert at personer med nedsatt funksjonsevne «diskrimineres på en rekke samfunnsområder, både gjennom direkte forskjellsbehandling og gjennom manglende tilpasning og tilrettelegging.» Utvalget viser til FN kommisjonens CRPD artikkel 5 og 24 om rettigheter til mennesker med nedsatt funksjonsevne. Vårt forprosjekt er nyskapende fordi vi vil utvikle et lavterskeltilbud som vil fremme samspill og livsnødvendig kontakt for mennesker som har lite tilgang til regelmessig stimulering på fritiden. Vår målgruppe deltakere i Sandes har ikke et dagsentertilbud. Vårt forprosjekt er et konkret tiltak for at målgruppen skal få et likeverdige kultur og fritidstilbud som andre borgere i Norge. Prosjektet blir til i samarbeid med primærkontakter som kjenner deltakerne godt. Musikkmaterialet som vi utvikler, skal være enkelt og gjennomførbart for personer uten musikkfaglig bakgrunn.

Aktivitet/tiltak/metode

Forprosjektet bygger på kvalitativ metode med bruk av observasjons-skjema. Innhold i tiltakene: A.1) Favorittsanger. Vi finner fram til et felles sangrepertoar ut fra deltakernes bakgrunn. A.2) Individuell tilrettelegging for deltakerne i samspill med musikkpedagog. A.3) Musikkpedagog lager materiale med audiofiler for nedlastning av musikk, Cd med sanger og teksthefte for personalet. 1.2.2: Målgruppen: Vår målgruppe for lavterskeltilbudet i musikk, er voksne rullestolbrukere med multihandikap og omfattende funksjonsnedsettelser. 1.2.3 Etikk og personvern. -Vi følger vedtatte yrkesetiske retningslinjer for musikkterapeuter. Viser til Musikernes fellesorgaisasjon:12.06.2017/ Yrkesetetiske retningslinjer. -«Musikkterapeuten skal respektere taushetsplikten og klientens rett til konfidensialitet i henhold til forvaltningslov §§ 13 flg.» På forhånd innhenter vi tillatelse fra verge/pårørende til de berørte deltakere. Samtykkeskjema blir oppbevart i arkiv på kontor til administrasjonen. – 1.2.4 Data innsamling og evaluering. – Vi bruker video-opptak fra den individuelle undervisningen. I utprøvingsfasen av musikkmaterialet justerer vi tilretteleggingen underveis. Evaluering: -Løpende evaluering med tilbakemelding, observasjoner og loggskriving. – Spørreskjema til personalet ved prosjektslutt. – Video-opptak fra undervisning. En musikkterapeut vil veilede prosjektet og kan dermed være med å evaluere og kvalitetssikre prosjektet. Utfordringer med forprosjektet: – Finne personale som er motivert for musikk som tiltak. – Noen ansatte sier de er umusikalske og kan ikke synge. -Skape holdningsendring til musikk for kommunikasjon. – Turnusordning krever avtaler i god tid for møter og veiledning. 1.2.5: Fordeling av oppgaver for fremdrift undervis. Vi viser her til Gant-diagram

Antall deltakere

5

Forventet virkning av aktiviteten/tiltaket

Virkning av prosjekt: 1. Vårt prosjekt vil bidra med viktig stimulering på fritiden. Deltakerne oppnår flere tansaksjoner som gir økt erfaring med mellom-mennesklig samspill .Dette vil fremme grunnleggende utvikling, læring, selvfølelse, fremme gode relasjoner, glede og aktivitet med økt livskvalitet. 2.Tiltake vil utvikle kunnskap om hvordan tilrettelegge et musikk-tilbud som er gjennomførbart for personalet i Sandnes og Rogaland. Våre erfaringer kan være til inspirasjon for andre helse og kulturarbeidere på andre institusjoner i landet. 3. Vi lager et musikkmateriale som er gjennomførbart i en hektisk hverdag for personalet . Musikkpedagog lager en innspilling med «favoritt-sanger», og teksthefte med forslag til musikkaktivitet. Vi lager lydfiler for nedlastning og en Cd for lytting og sang. Dette materialet vi være en praktisk for personalet for å gjennomføre programmet. 4. Vi planlegger kompetanse-spredning med kurs for personale og kultur og helse-arbeidere. Vi deler erfaringer fra prosjektet med andre institusjoner, barnehager og skoler og kan tilby et musikkmateriale som fungerer og er utprøvd i praksis. 5. På sikt kan vi utvikle et konkret musikktiltak som institusjoner i hele Norge kan bruke. Dette musikktiltaket kan fungere i tråd med konkret oppfølging av gode intensjoner i St. meldinger. Viser også til NOU 2001:22. «Fra bruker til borger»,- og FN-resolusjon( 2006) om mennesker med nedsatt funksjonsevne sin rett til kultur og fritidstilbud.

Plan for gjennomføring

1. September 24:Vi starter allsang-gruppe med personalet. Mål 1a.) Finne favorittsanger. Mål 1.b) Ta i bruk observasjons-skjema for lytting i musikktimene. Oktober-24: Videoveiledning med musikkterapeut. Musikkprogram med Cd og tekstheftet ferdigstilles. November/ desember-24: Utprøving av musikkprogrammet i boligen. Møter og veiledning med personalet. Januar-24: Evaluering av prosjektprosessen med spørreskjema.

Prosjektleder

Halvdan Presthus

Detaljer
Program
Helse
Prosjektnavn
Musikk på fritida. Et lavterskeltilbud.
Organisasjon
Dissimilis Norge
Beløp Bevilget
2024: kr 60 000, 2025: kr 10 000
Startdato
26.09.2024
Sluttdato
23.01.2025
Status
Under gjennomføring