Oppdrag: Bryte Tabu

I samarbeid med

Søknadssammendrag

Bakgrunn for prosjektet

Emilie klarte å fortelle om overgrepene hun var utsatt for som 12-åring, men forskning viser at det tar i gjennomsnitt 17 år før utsatte forteller om overgrepet til andre. At seksuelle overgrep er tabu- og skambelagt spiller på lag med overgrep. Hvis dette blir et allment tema, da tar vi bort muligheter for overgrep. Hvis vi kan hjelpe alle å snakke om overgrep og gjøre det til allment kunnskap, vil det kunne hjelpe å forhindre overgrep, eller avdekke det tidligere. Utsatte vil kunne få oppfølging og hjelp tidligere. Dette kan ha en forebyggende effekt og skape et tryggere og sunnere samfunn.

Målsetting for prosjektet

Målet for prosjektet er å bryte tausheten og øke kunnskap rundt seksuelle misbruk slik at flere kan møte de som har vært utsatt for overgrep med mot, kunnskap og handlingskompetanse. Via arrangementer for skoler, ledere og på grasrot nivå ønsker vi å skape mer åpenhet, trygghet, og bedre samarbeid.

Målgruppe

Ungdom 14-19, ledere i offentlig sektor, ansatt i førsterekka, frivillige organisasjoner, ildsjeler, utsatte for overgrep og deres pårørende.

Antall personer i målgruppen som prosjektet planlegger å nå

150000

Beskrivelse av gjennomføring og metode for prosjektet

Vi har laget en nasjonal strategi for samfunnsengasjement forankret i lokalt tilpassede tiltak. Strategien er fem-delt og er bygget rundt slagordet «Bryte tabu». I denne søknaden søker vi støtte til å gjennomføre fire deler som har sterkt fokus på ungdom, ledere, frivillige, og kunnskap. Ungdom: Målet er at 60 000 skoleungdommer mellom 14 og 19 år får se filmen i skoletiden innen slutten av 2020. Tilleggsmateriell sendes ut i forkant av visningen. I etterkant av visningen skal det være en kompetent person som kan snakke med ungdommene om temaet. Ledere bryter tabu: Målet er at minst 53 ordførere inviterer første rekke av ledere, nøkkelpersoner og beslutningstagere til en visning av filmen i arbeidstiden med påfølgende lokalt forankret dialogmøte, innen slutten av 2020. Frivillige bryter tabu: Målet er å ha 50 grasrotvisninger initiert av NKS og andre innen slutten av 2020. Vi etablerer en nettside hvor det vil være lett for organisasjoner og enkeltpersoner å organisere egne visninger på grasrotnivå. Kunnskap bryter tabu: Målet er at 5000 studenter og 100 arbeidsplasser tar i bruk BEAM, et digitalt utdanningsverktøy, innen 2020. Vi tester og evaluerer BEAM til lærere og lærerstudenter slik at BEAM kan tas i bruk fra januar 2019.

Fremdriftsplan for prosjektet

Oppdrag: Bryte Tabu er et to-års prosjekt, fra januar 2019 til desember 2020. År 1 vil hovedsakelig bestå av utvikling, planlegging og finansiering av prosjektet. År 2 vil bestå hovedsakelig av gjennomføring av visningene og evaluering av prosjektet. Vi jobber nøysomt over tid slik at vi kan få med flere på laget og ha større sjanse til å skape forandring. Planen er å gjennomføre strategien slik at samfunnsprosjektet når ut til hele Norge.

Sluttrapport

Målsetting, målgruppe og bakgrunn for prosjektet

Vold og overgrep er et stort samfunnsproblem. Prosjektet skal bidra til å bryte ned de tabu som eksisterer rundt vold og overgrep mot barn. Filmen Alt det jeg er, og Emilies stemme er et viktig verktøy i det å forstå hvordan det er å leve med traumer fra barndommen. Både hvordan det er for den som har blitt utsatt for overgrepene, men også for familien som står rundt. Ved at filmen ble vist på kino og er tilgjengelig digitalt både til privat bruk, skolefilm og for arbeidsplasser når vi direkte ut til viktige målgrupper. Prosjektet skal bidra til å gi relevant kunnskap til ansatte i offentlig sektor. Gjennom å løfte Emilies stemme inn i offentlig etat gjennom filmen og skreddersydde digitale kunnskapsreiser bidrar prosjektet til å gi kunnskap og refleksjon til voksne som jobber med barn og unge om tema vold og overgrep mot barn. Prosjektet omfatter 4 digitale kunnskapsreiser. NAV, lærere, barnehageansatte og tannhelsepersonell.

Beskriv i hvilken grad oppsatte effektmål ble nådd (ref søknadsskjemaet)

Mange av prosjektets målsetninger tok utgangspunkt i kinovisninger fra lanseringen 6.3.2020. Vi hadde en målsetning om at 15% av hver definert målgruppe skulle se filmen på kino under fanene leder visninger, profesjonsvisninger eller skolevisninger, men med kun 6 dager på kino før Covid stengte Norge ble dette en umulig oppgave. Filmen rakk uansett en sterk markeds og lanseringskampanje inkludert presse og sosiale medier og terningkast 5 blant de store nasjonale anmeldere. Under covid endret vi oss mot digitale visninger men målgruppene våre gikk også inn i en utfordrende tid med høyt arbeidspress. Likevel er det godt over 12 000 som har sett filmen digitalt fra plattformen vår Educational Storytelling. 20 000 ansatte i NAV har sett filmen og har eller skal delta i kunnskapsreisen, samt at vi har flere hundre tusen avspillinger av filmklipp fra Alt det jeg er og trailere.

Antall personer i målgruppen nådd av prosjektet

250000

Prosjektgjennomføring/Metode

Vi hadde som mål å BIDRA TIL. Det vil si at vi ønsket å spille på lag med alle de som gjennom sin profesjon og stilling til daglig jobber mot vold og overgrep mot barn. Det var viktig for oss at prosjektet vårt var et verktøy andre kunne bruke og at vi ikke laget delprosjekt som var i konkurranse med det andre laget, men at det i stedet spilte på lag med det som allerede eksisterte og kunne vise til gode resultater. Dette gjorde at vi knyttet tett bånd til fagmiljøene og kunne tilpasse vårt prosjekt deres behov. En kunnskapsreise er et digitalt verktøy som kombinerer en historie fra virkeligheten med fagkunnskap og som er spisset inn mot en spesifikk sektor eller målgruppe for å dekke deres kompetansekrav. Metoden baserer seg på unike arbeidsgrupper som er aktive i utarbeidelsen av kunnskapsreisens innhold og implementering. For hver kunnskapsreise ble det satt ned en arbeidsgruppe som består av en ansatt i sektoren, akademia, fagmiljøet, filmskaper og metoden (og i ett tilfelle direktoratet). Et viktig fokus i arbeidsgruppen er å definere kompetansemålene, hvem som skal formidle, hva som skal formidles og utarbeidelse av refleksjonsspørsmål samt implementering.

Resultater og resultatvurdering

-Kunnskapsreiser for fire sektorer; NAV, barnevern, skole, barnehage og tannhelse er produsert og implementert. – Nasjonale, lokale presseoppslag samt oppslag og kronikker i fagblad. -Filmen vinner priser på festivaler. -Filmen og endringsprosjektet blir invitert til seminarer og konferanser. mange kommuner bruker filmen til diskusjon på fagdager. 20 000 NAV ansatte ser filmen og bruker kunnskapsreisen i kompetanseheving på arbeidsplassen. 1,3 mill videoavspillinger av annonser til endringsprosjektet på facebook 850 000 avspillinger av annonser til filmlanseringen 250 delinger av trailer, 300 000 som har sett posten.

Oppsummering og videre planer

Prosjektmidlene fra DAM gav oss tid til å utvikle en modell der markedet selv, det vil si de som bruker filmen eller kunnskapsreisene våre, betaler en lisens for bruken og på den måten opprettholder en videreføringen av prosjektet og dets mulighet til å vokse. I løpet av prosjektperioden har markedet kommet inn med en solid andel og muliggjort en betydelig utvidelse av prosjektet. Vi vil derfor jobbe videre med endringsprosjektet fram til 1.1.2023. Vi fortsetter arbeidet med kunnskapsreisene til nye sektorer, vi jobber for flere filmvisninger og konferanser.

Prosjektleder

Anita Rehoff Larsen

Detaljer
Program
Helse høst (2018)
Prosjektnavn
Oppdrag: Bryte Tabu
Organisasjon
Norske Kvinners Sanitetsforening
Beløp Bevilget
2019: kr 700 000, 2020: kr 600 000
Startdato
01.01.2019
Sluttdato
01.09.2021
Status
Avsluttet