Pomp og prakt

I samarbeid med

Søknadssammendrag

1. Bakgrunn for prosjektet
Vi ønsker å vise at det er mulig å lage både bryllup og selskap selv om du har allergi og astma.
Det ser ut til å være en misforstått oppfatning at et selskap for allergikere blir grått og kjedelig, med smakløs mat og plastblomster.
Alt for mange har opplevd å få grå og lite spennende mat når de gir beskjed om at de må ha allergivennlig mat uten?
Alt for mange har opplevd et selskapsbord uten pynt, når de gir beskjed om at de har allergi.
Alt for mange har opplevd negative opplevelser rundt felleskap, selskap og arrangementer.
Nå vil vi vise at det umulige er mulig. Det går an å lage show og selskap som er både smakfullt, fargerikt og spennende.
Vi vil være med å skape noe som fremmer både glede, felleskap og helse.

2. Prosjektets målsetting
?Å vise borddekking og pynting med blomster som er allergivennlig
?Å vise menyer, kaker og gi mattips og smakspørver på mat som er allergivennlig
?Å skape en dag fylt av fest, musikk, sang, dans og glede
?Å vise at det umulige er mulig også for en allergiker
?Å skape et show med et kvalitetsstempel som er tilgjengelig for miljøhemmede
?Å bevisstgjøre selskapsarrangører at det går an å skape en flott ramme, selv om den skal være allergivennlig

3. Prosjektets målgruppe
Alle medlemmer i NAAF, arrangører av selskaper, og alle andre som skal delta i bryllup, selskap eller fest. Målgruppen er også arrangører/ bedrifter for selskap.

4. Prosjektets betydning
Gjennom prosjektet har vi overført god kunnskap om tilgjengelighet for miljøhemmede til alle involverte i POMP og PRAKT.
Gjennom showet har vi formidlet ny kunnskap til publikum.
Alle bekker små ? skaper ringvirkninger og økt tilgjengelighet for miljøhemmede.

5. Framdriftsplan
Arbeidet begynner umiddelbart i januar 2009.
Det er unike Erkebispegården i Trondheim som vil være rammen for arrangementet. ?Bare det beste er godt nok?, når vi skal formidle budskapet vårt.
Alle medspillere, kunstnere, modeller og medhjelpere kontaktes.
En arbeidsplan og en tidsplan settes opp for å gjennomføre showet en søndag i november.
Markedsføringen begynner og billetter og plakater trykkes.
Kjøreplanen utarbeides i oktober.
Showet gjennomføres en søndag i november.
Et evalueringsmøte gjennomføres i desember og prosjektet avsluttes.

Sluttrapport

Sluttrapport/artikler (pdf)

Sluttrapport_2008_3_0216.pdf

Sluttrapportsammendrag

Bakgrunnen for prosjektet var at vi ønsket å vise at det er mulig å lage både bryllup og selskap selv om man har allergi eller astma. Det er dessverre mange som tror at det ikke går an å lage god allergivennlig mat, det er mange som tror at alle blomster må bort dersom det kommer en allergiker, men det finnes alternativer. Vårt mål var derfor å vise borddekking og pynt med allergivennlige blomster, vise menyer, kaker og gi mattips og smaksprøver på mat som er allergivennlig samt å skape en dag fylt av fest, musikk, sang, dans og glede. Det var også et mål å bevisstgjøre selskapsarrangører at det går an å skape en flott ramme, selv om det skal være allergivennlig.

Arbeidet ble først startet opp i januar 2009 og gikk fram til august samme år. På grunn av svineinfluensaen måtte showet utsettes til 2010. Da var plakater hengt opp, flyers delt ut og billetter solgt. På nyåret i 2010 startet arbeidet opp igjen, nye plakater, flyers og billetter ble trykket opp, og vi fortsatte arbeidet mot utstillere, modeller, brudesalonger, frisører og medhjelpere. Showet gikk av stabelen 14. november. I dette prosjektet har vi hatt fokus på at alt skal være allergivennlig, og vi føler at publikum hadde utbytte av showet. Det ble servert nydelig mat i pausen, det var flotte bord med allergivennlige blomster og dekorasjoner, det ble delt ut prøver på allergivennlige produkter, og det var mange henvendelser til oss fra folk som ville ha flere gode råd.

Tilbakemeldinger vi har fått både fra utstillere, modeller, kunstnere og medhjelpere er at dette er noe som må fortsette. Dette er et annerledes selskapsshow som er tilrettelagt for miljøhemmede samtidig som det sprer budskap om at det umulige er mulig. Videre planer er at showet skal fortsette, og at det skal kunne finansieres ved standleie, billettsalg og sponsorer.

Prosjektleder/forsker

Marianne Bjerke

Detaljer
Program
Rehabilitering (2008)
Prosjektnavn
Pomp og prakt
Organisasjon
Norges Astma- og Allergiforbund
Beløp Bevilget
2009: kr 60 000
Startdato
01.01.2009
Sluttdato
31.12.2010
Status
Avsluttet