Psykologistudentenes Opplysningsarbeid

I samarbeid med

Søknadssammendrag

Bakgrunn for prosjektet

Undersøkelser viser at psykisk helse blant ungdom har blitt dårligere. I følge Folkerapporten fra 2014 har 15-20 % av ungdom nedsatt funksjon på grunn av plager som angst, depresjon og atferdsproblemer. Årsakene til at ungdom sliter et utvilsomt mange og sammensatte. Et problem er at de ikke får hjelp tidlig nok, som igjen kan skyldes blant annet at de ikke gjenkjenner tidlige symptomer, ikke tør å snakke om vanskene, og ikke vet hvor de skal henvende seg dersom de ønsker hjelp. Vi ønsker derfor å fremme psykisk helse blant ungdom gjennom undervisning og dialog med sikte på disse faktorene.

Målsetting for prosjektet

At elevene skal lære – å gjenkjenne/snakke om følelser og psykiske tilstander – å gjenkjenne signaler på vansker hos seg selv og andre – hvor å søke hjelp ved psykiske problemer eller lidelser – hva som kan påvirke selvbildet og hvordan å forbedre synet av en selv. Samt mål knyttet til lærerne.

Målgruppe

Målgruppen er 9.-klassinger og deres klasseforstandere i Oslo og omegn.

Antall personer i målgruppen som prosjektet planlegger å nå

2100

Beskrivelse av gjennomføring og metode for prosjektet

Prosjektet vil koordineres av en prosjektkoordinator og en prosjektmedarbeider, ansatt i MHU. Selve undervisningen belager seg på frivillighet, der de frivillige er psykologistudenter. Nye psykologistudenter vil rekrutteres ved oppstarten av hvert semester. De frivillige vil læres opp i undervisningsopplegget, og motta en undervisningsmanual. Undervisningsopplegget er vi godt i gang med å utarbeide, og vi får innspill og hjelp fra dyktige fagpersoner, deriblandt arbeidsgruppen bak VIP. Fokuset vil være på psykisk helse, fremfor uhelse. Skolene vil rekrutteres ved at koordinatorene for prosjektet kontakter skolenes rektorer for forespørsel. Etter at studentene har gjennomgått kursing, vil de tildeles skoler, hvor to og to (én gutt og én jente) skal undervise én 9.klasse. Undervisningen vil vare i tre skoletimer, og lærer vil være tilstede. Vi ønsker også å være i dialog med helsesøstrene på ungdomsskolene. Undervisningen vil foregå på ungdomsskoler i Oslo og Akershus. For å sikre varig drift vil vi i prosjektperioden jobbe sammen med de frivillige med å stifte en medlemsorganisasjon som skal overta driften etter prosjektperiodens slutt.

Fremdriftsplan for prosjektet

Vår 2017 -Rekruttere og lære opp frivillige undervisere. (Gjøres alle semestre). -Utvikle spørreskjema for evaluering fra elevene. -Gjennomføre 15 klassebesøk. -Underveisevaluering og justeringer. Høst -Gjennomføring av 15 klassebesøk. Vår 2018 -Gjennomføring av 20 klassebesøk. -Innsamling og strukturering av evalueringsdata. Høst: -Første generalforsamling PPO. -Gjennomføring av 20 klassebesøk. -Prosjektevaluering og presentasjon av resultater.

Sluttrapport

Målsetting, målgruppe og bakgrunn for prosjektet

15-20% av ungdommer har til enhver tid nedsatt funksjon på grunn av psykiske plager som angst, depresjon og atferdsproblemer. Årsakene til at ungdom sliter er mange og sammensatte, blant dem at mange ikke for hjelp tidlig nok, noe som kan skyldes at de ikke gjenkjenner tidlige symptomer, ikke tør snakke om vanskene sine og ikke vet hvor de skal henvende seg. MHU har lenge jobbet for at psykisk helse skal få plass på timeplan i skolen, blant annet fordi ungdom som viser tegn til psykiske plager bør fanges opp på et tidlig tidspunkt. Skolen fremstår som en sentral arena hvor universelle, grupperettede og individuelle tiltak kan tas i bruk. Prosjektet har hatt som mål å forebygge psykiske helseplager og å fremme psykisk helse gjennom at frivillige psykologistudenter underviser på skoler. Målgruppen i prosjektet har vært elever i 9. klasse og deres kontaktlærere. Sekundærmålgruppe har vært psykologistudenter som gjennom prosjektet får viktig erfaring med forebyggende arbeid.

Beskriv i hvilken grad oppsatte effektmål ble nådd (ref søknadsskjemaet)

Prosjektets overordnede mål har vært å å øke kunnskap og bevissthet rundt psykisk helse blant ungdom slik at de settes i bedre stand til å ivareta sin egen psykiske helse, og vite hva de kan gjøre dersom de selv eller venner/nære opplever psykiske vansker. Dette målet gjenspeiles i innholdet i undervisningsopplegget, og effekten av dette gjenspeiles i elevenes evaluering av undervisningen. Elevenes tilbakemeldinger på evalueringsskjemaene, hvor det blant annet spørres om hva det viktigste de sitter igjen med etter POFUs undervisning, viser at undervisningen bidrar til at elevene vet mer om at det ikke er uvanlig å oppleve psykiske plager i løpet av livet, at de vet hva som kjennetegner vansker hos seg selv og andre og at de vet hvor de kan søke hjelp. Undervisningsopplegget er revidert til sammen 4 ganger på bakgrunn av elevenes, lærernes og de frivilliges evaluering.

Antall personer i målgruppen nådd av prosjektet

5100

Prosjektgjennomføring/Metode

I prosjektets forarbeid ble arbeidet med å utvikle undervisningsprogrammet startet, med innspill og informasjon fra psykologer og andre på feltet som enten hadde erfaring med å undervise i psykisk helse for ungdom, eller faglig kompetanse på temaene undervisningsprogrammet skulle ta for seg. I forarbeidet ble det også nedsatt en referansegruppe bestående av ungdom i målgruppens alder for å høre hva de tenkte var viktig at det ble snakket om i undervisningen, samt hvordan det burde snakkes om. Undervisningsopplegget ble testet for pilotklasse ved Skullerud ungdomsskole i oktober 2016 og revidert på bakgrunn av tilbakemeldingene. Frivillige psykologistudenter ble rekruttert gjennom besøk i forelesninger, arrangering av fagkveld, informasjon på Facebook og på nettside. Studenter som ville være med som frivillige søkte gjennom et søknadsskjema på nettsiden. For å bli med som frivillig underviser måtte man være psykologistudent og gjennomføre POFUs opplæringsworkshop. Skoler ble kontaktet direkte med tilbud om undervisning. POFUs undervisere representerer både POFU og psykologifeltet og alle frivillige følger POFUs retningslinjer, som blir presentert på opplæringen.

Resultater og resultatvurdering

Prosjektet har gjennom midlene fra Extrastiftelsen utviklet et standardisert undervisningsopplegg som varer i tre timer. Undervisningsopplegget er testet, evaluert og revidert til sammen fire ganger. Undervisningsopplegget består av en fysisk manual og en tilhørende Power Point-presentasjon. I tillegg er det utviklet et program for opplæring av frivillige psykologistudenter, som innebærer grundig innføring i selve undervisningsopplegget, faglige innslag rundt temaene i undervisningsopplegget, samt innføring i POFUs retningslinjer for undervisere. Prosjektets positive resultater har bidratt til at POFU ble bevilget midler på Statsbudsjettet for 2018 og 2019, som har gjort det mulig å utvide prosjektet til Bergen, Trondheim og Tromsø. Per januar 2019 består POFU av omtrent 110 frivillige undervisere som hittil har undervist for over 5000 elever på landsbasis. Summen av dette viser at de forhåndsdefinerte målene er oppnådd.

Oppsummering og videre planer

I prosjektet har over 5000 ungdommer fått undervisning i psykisk helse, som har bidratt til at de vet mer om hva som er normalt, hvordan snakke om tanker og følelser, samt hvor hjelpen finnes. Prosjektet har opparbeidet seg en solid frivilligmasse bestående av engasjerte frivillige psykologistudenter. I prosjektet har vi samarbeidet tett med skoler som har gjort plass til undervisningen vår i sine timeplaner, som viser at temaene og formen som undervisningen har er viktig for skolene. Prosjektet er bevilget midler på statsbudsjettet og forankres videre som egen organisasjon.

Prosjektleder

Maja Granli Jensen

Detaljer
Program
Helse høst (2016)
Prosjektnavn
Psykologistudentenes Opplysningsarbeid
Organisasjon
Mental Helse Ungdom
Beløp Bevilget
2017: kr 590 000, 2018: kr 590 000
Startdato
14.01.2017
Sluttdato
15.01.2019
Status
Avsluttet