RecoVRy: Virtuel Reality innen aldring og mestring

I samarbeid med

Søknadssammendrag

Bakgrunn for prosjektet/tiltaket

Stortingsmeldingen «Leve hele livet» fra 2018 beskriver en norsk kvalitetsreform for livsmestring, aktiv og trygg aldring. Bakteppet er den forventede doblingen av eldre over 70 år frem mot 2060. For å imøtekomme de store samfunnsutfordringene med en aldrende befolkning hvor flere lever med demenssykdom, ser både staten og kommunene på hvordan storstilt bruk av teknologi kan understøtte de offentlige helse- og omsorgstjenestene. Det handler i bunn og grunn om å bruke ressursene vi har på en bedre måte, slik at vi kan møte den kommende eldrebølgen som vi vet kommer. Virtuell og utvidet virkelighet (VR og AR) er en teknologi som kombinerer datagenererte media som bilder og lyd på en slik måte at de skaper en opplevelse av nye omgivelser for brukeren, eksempelvis ved hjelp av et hodesett med briller, høyttalere og håndkontrollere. Slik teknologi har blitt foreslått brukt i demensomsorg fordi den har potensial til å stimulere kognitive prosesser, fremme reminisens og dermed bidra til økt livskvalitet. VR har eksistert siden 1960 tallet, men har i senere tid blitt brukt innen helsefeltet. Eksisterende forskningsgrunnlag peker på at bruk av teknologien har potensiale og brukere rapporterer at de er fornøyde.

Aktivitet/tiltak/metode

Prosjektet innebærer flere elementer. Første tiltak er å benytte VR og AR for å legge til rette for personlige brukerforløp for eldre som mottar helsetjenester innen eldreomsorgen i kommunen. Vi har igangsatt samarbeid med pårørende og brukere om å filme familiære omgivelser, aktiviter og steder som har vært og er viktig for dem. Videomateriale gjøres tilgjengelig gjennom AR skjermer eller VR briller etter behov. På denne måten vil brukerne kunne oppleve steder de muligens ikke lenger får reist til. Videre etterfølger tilstrekkelig opplæring av bruk av utstyret for både brukerne, pårørende og personale ved aktuell institusjon. Neste tiltak, i tråd med god bærekraft, innebærer å bygge om, fornye og vedlikeholde eksisterende velferdsteknologi som ikke blir brukt i slik det i utgangspunktet var tenkt. Prosjektgruppa vil lage og administrere musikkspillelister på Mp3 radioer, oppgradere ulike teknologiske spill hvor hensikten er kognitiv stimulering, samt å lage tilpassede sansevideoer med lokale innslag. De siste årene har det blitt brukt store ressurser til investering av velferdsteknologi. En rekke tilbakemeldinger har tydeliggjort at helsefagansatte i eldreomsorgen i Bærum ikke har tilstrekkelig kompetanse for å bruke innkjøpt materiale, og det har ikke fulgt med midler eller serviceavtaler for å ivareta utstyret. Måloppnåelse vil evalueres gjennom tilbakemeldinger fra brukerne selv, pårørende og helsepersonell der det er hensiktsmessig. Prosjektdeltakerne er ansatte i kommunen, og følger derfor lover og regler for personvern og vurderer forløpende om prosjektplanen tar tilstrekkelig etiske hensyn. Målgruppen er eldre som bor på eldresenter eller omsorgsboliger, samt de som besøker dagsentere. Vi har inngått avtaler med blant annet demenslandsbyen Karpe Diem, Stabekktunet, Lindelia mfl som ønsker å ta i bruk tilbudet.

Antall deltakere

50

Forventet virkning av aktiviteten/tiltaket

De brukerorienterte målene innebærer økt fysisk, kognitiv og sosial fungering for brukerne gjennom motiverende og engasjerende utfoldelse i ulike VR- og AR univers. Tiltaket sikter på å aktivere eldre som har lite respons på eksisterende tilbud, samt bidra til å videre stimulere eldre som kan ha behov for mer aktivitet. I tillegg til å stimulere eksisterende ferdigheter hos målgruppen, kan også tiltaket bidra til å stimulere utvikling av ferdigheter enkelte kan ha mistet over tid. Vi samarbeider med bruker, pårørende og helsepersonell om å kartlegge og filme aktuelle steder slik at brukeren kan gjenoppleve minner de eller har problemer med å huske. Prosjektet sikter særlig på å involvere pårørende som en ressurs ved å involvere deres perspektiv på hva brukeren ønsker å oppleve. Prosjektet har et sosialt og økonomisk bærekraftsperspektiv gjennom valg av prosjektgruppe. Gruppen består av personer med egenerfaring fra psykisk helse og rus som nå er ansatt som brukere med egenerfaring, internt omtalt som erfaringseksperter. Denne gruppen har høy teknisk kompetanse innen film, lyd og design og er ansatt i avdelingen Aktivitetsbasert Helsehjelp i kommunen. Dette prosjektet vil ha en positiv innvirkning også for prosjektgruppa, ettersom arbeidet bidrar til en meningsfull arbeidsplass for prosjektgruppa. Kommunen stiller med eget støtteapparat med jobbspesialister som bidrar med oppfølging og veiledning av prosjektgruppa.

Plan for gjennomføring

Steg 1 er å rekruttere deltakere i prosjektet. Dette vil vi gjøre ved å reise rundt til eldresentre og aldershjem, og ta kontakt med helsepersonell der. Vi vil fortelle om prosjektet og dele ut informasjonsbrosjyrer som de kan dele ut til aktuelle deltakere. Vi har allerede rekruttert og har kontakt med flere institusjoner. Videre behøver vi å gjøre nødvendige innkjøp. Steg 2 er å avtale møter med brukere og deres pårørende for å kartlegge hva de ønsker. Her inngår også å samle inn MP3 radioer og kartlegge individuelle spillelister for brukerne. Steg 3 er å reise til aktuelle lokasjoner hvor det skal filmes og lage en filmingsplan. Steg 4 er å filme det vi har planlagt. Steg 5 er å klippe til filmmaterialet og laste dette inn i VR briller eller gjøre det tilgjengelig for avspilling på skjerm. Steg 6 er å presentere dette for bruker og pårørende. Her inngår også opplæring av teknologien for helsepersonell, bruker og pårørende. Steg 7 handler om å gjøre nødvendige endringer ut fra tilbakemeldinger vi får. Gjennomgående i prosjektperioden vil prosjektgruppen være disponibel for ukentlige møter for å reflektere rundt og bli enige om veien videre.

Prosjektleder

Richard Bjørnådal

Detaljer
Program
Helse
Prosjektnavn
RecoVRy: Virtuel Reality innen aldring og mestring
Organisasjon
Mental Helse
Beløp Bevilget
2024: kr 150 000, 2025: kr 50 000, 2026: kr 50 000
Startdato
01.08.2024
Sluttdato
01.08.2026
Status
Under gjennomføring