Ressursbank for å hjelpe eldre med teknologi og helsetjenester
Søknadssammendrag
Bakgrunn for prosjektet/tiltaket
Digitalt utenforskap blant eldre er en stor utfordring i dagens samfunn. Over 600.000 nordmenn, hovedsakelig eldre, sliter med å delta i det digitaliserte samfunnet, noe som påvirker både helse og livskvalitet negativt. Teknologi kan imidlertid bidra til økt selvstendighet og mestring for eldre, dersom de får tilpasset opplæring. Prosjektet bygger på erfaringer fra et forprosjekt ved Levanger videregående skole, hvor elever har hjulpet eldre med teknologi ved hjelp av en ressursbank utviklet i samarbeid med skolen, bygd opp i web-løsningen Factsplat. Skolen har opplevd det som svært nyttig å samle all informasjon på ett sted, noe som har gjort det enklere for både lærere og elever å følge opp de eldre. Innholdet har blitt kontinuerlig oppdatert i samarbeid med LFE, noe som sikrer at materialet er kvalitetssikret og tilpasset målgruppen. Forprosjektet har tydelig bidratt til bedre opplæring og støtte for både elever og eldre. Vi ønsker nå å utvide dette til flere skoler nasjonalt, med en digital ressursbank som kan brukes av både elever og lærere for å veilede eldre. Dette vil gi eldre bedre tilgang til helsetjenester og digitale verktøy, samtidig som det knytter bånd mellom generasjoner. Elevene får verdifull erfaring i teknologisk veiledning og sosial omsorg.
Aktivitet/tiltak/metode
LFE Skal gjennomføre følgende tiltak, i samarbeid med Metaito AS: – Ressursbank: LFE vil utvikle en felles ressursbank som oppdateres kontinuerlig for å sikre kvalitet. Hver skole lager en tilpasset ressursbank for bruk av digitale helsetjenester og digital hverdagsteknologi, basert på en mal fra LFE. – Opplæring: LFE gir opplæring til lærere og elever i bruk av Factsplat og ressursbanken. Metaito AS bistår med teknisk støtte og ekstra funksjoner for å sikre at prosjektets behov dekkes. – Veiledning: Elevene vil bruke ressursbanken til å veilede eldre i digitale tjenester, med spesielt fokus på helserelaterte apper. Metaito deltar på samlinger for å sikre implementeringen. – Målgruppe: Videregående elever som får praksis i kommunikasjon og samhandling, og eldre som trenger hjelp med å mestre den digitale hverdagen, spesielt apper og tjenester for digitale helsetjenester og enshomhetsforebygging. Hvordan prosjektet skal evalueres (måloppnåelse): – Måling av digital mestring: Spørreundersøkelser og intervjuer med eldre og elever for å måle økt mestring. – Kontinuerlig dialog: Løpende dialog med deltakerne sikrer at deres behov blir ivaretatt. – Intervju: Analyse av tilbakemeldinger og erfaringer fra lærere, elever og eldre. Sikkerhet og personvern: Sikkerhet og personvern er prioritert. Deltakerne informeres om hvordan deres data brukes og lagres i henhold til GDPR. Forventede utfordringer og tiltak: – Motstand mot endring: Eldre kan være skeptiske til ny teknologi. Involvering i prosjektet skaper eierskap og tillit. – Varierte ferdighetsnivåer: Opplæring tilpasses individuelt. – Begrenset kapasitet: For å lette oppfølgingen av eldre vil vi følge opp skolene og lærerne underveis i prosessen, for å sørge for at de har et opplegg som passer for dem. Overordnet vil prosjektet sørge for brukerinvolvering og kontinuerlig dialog for å få til en så god ressursbank som mulig. Erfaringene vil også syrke ressursbanken på tvers av skolene.
Antall deltakere
950
Forventet virkning av aktiviteten/tiltaket
Prosjektet vil ha en direkte positiv virkning på både eldre og elever. Eldre som deltar vil oppleve økt digital mestring, særlig innen bruk av digitale helsetjenester, noe som reduserer stress og usikkerhet i møte med digitale verktøy. Dette vil gi dem økt selvstendighet og trygghet i hverdagen, samt bedre tilgang til nødvendige helsetjenester og sosiale forbindelser. Bedre digital kompetanse kan også bidra til å redusere følelsen av ensomhet ved å forbedre deres evne til å kommunisere med familie og venner gjennom digitale kanaler. For elevene gir prosjektet verdifull erfaring innen veiledning, teknologi og sosial interaksjon. De får praktisk erfaring i å bruke teknologi til å hjelpe andre, noe som kan inspirere til videre utdanning eller frivillig arbeid innen helse- og omsorgssektoren. Elevene vil også utvikle ferdigheter i kommunikasjon og samhandling som er verdifulle for deres fremtidige yrkesliv. På samfunnsnivå vil prosjektet bidra til en bedre tilkobling mellom generasjoner, der elevene fungerer som digitale mentorer for eldre. Ressursbanken, utviklet og standardisert av LFE, vil sikre kvalitetsheving og kontinuitet i opplæringen, noe som gjør det enkelt å overføre og skalere prosjektet til andre skoler og regioner. Etter prosjektet vil ressursbanken kunne videreutvikles og benyttes av flere skoler, og andre som jobber med å hjelpe eldre digitalt.
Plan for gjennomføring
Utvikling av ressursbankmal (Fase 1): LFE vil utvikle en mal for ressursbanken som skal brukes på skolene. Denne fasen inkluderer tilpasning for digitale helsetjenester og andre relevante verktøy. Metaito vil bidra med teknisk støtte og utvikling gjennom Factsplat-plattformen. Rekruttering av skoler og elever (Fase 2): LFE vil bruke sitt nettverk av 160 skoler for å rekruttere deltagende skoler. Opplæring av lærere vil foregå parallelt, slik at de kan gi elevene nødvendig veiledning. Elevene vil bli involvert i bruk av ressursbanken. Opplæring og oppstart med eldre (Fase 3): Etter opplæring av lærerne, vil elevene begynne å bruke ressursbanken for å veilede eldre i bruk av digitale tjenester. LFE vil sikre at innholdet er tilpasset behovene til de eldre gjennom kontinuerlig evaluering. Metaito vil delta på samlinger og kick-offs for å bistå med implementering. Kontinuerlig forbedring og oppfølging: Ressursbanken vil bli kontinuerlig utviklet og oppdatert basert på tilbakemeldinger fra lærere, elever og eldre. LFE vil følge opp prosjektet gjennom dialog og evaluering, mens Metaito vil sikre stabil drift av plattformen. Avsluttende rapportskriving: Sluttrapporten ferdigstilles mot slutten av prosjektperioden for å oppsummere resultater og erfaringer.