Søknadssammendrag
Bakgrunn for prosjektet
Marthe Valle utviklet i utgangspunktet RO/URO som et kunstnerisk bestillingsverk, før det ble utviklet til et ungdomsprosjekt i samarbeid med Bergen sanitetsforening (BSF). Kjernen i prosjektet er god formidling, både faglig og kulturelt, da prosjektet er fundamentert på idéen om både faglig og musikalsk innhold. Prosjektet har blitt til gjennom et tre måneders langt pilotprosjekt på Kleppestø Ungdomsskole i 2018-2019.
Målsetting for prosjektet
Overordnet mål er å tilby RO/URO UNG til ungdomsskoler i Vestland Fylke. Prosjektet har som hovedmål å styrke psykisk helse hos ungdom.
Målgruppe
Primærmålgruppen er ungdom på ungdomstrinnet i Vestland Fylke.
Antall personer i målgruppen som prosjektet planlegger å nå
5000
Beskrivelse av tiltak/aktivitet samt gjennomføring av prosjektet
Prosjektet er grovt sett delt inn i to deler; å videreutvikle innholdet slik at det kan gjøres av flere formidlere/musikkterapeuter, og å utvide det geografiske området hvor vi tilbyr prosjektet til Vestland fylke. Første del av prosjektet er å tilrettelegge det faglige innholdet i RO/URO UNG slik at ulike utøvere kan formidle det på en tilfredsstillende måte, dette gjøres samlingsbasert. Så skal lokale sanitetsforeninger i Vestland kobles på for å tilby prosjektet til et større antall ungdomsskoler i fylket.
Fremdriftsplan for prosjektet
– Etablere prosjektorganisasjon – Videreutvikling av RO/URO UNG – Etablere kontakt med lokale N.K.S. foreninger – Rekruttering Musikkterapeuter – Seminarvirksomhet RO/URO UNG til nye formidler (jan 2021 og jan 2022) – Etablere kontakt med aktuelle skoler regionalt – Gjennomføring av RO/URO UNG i Vestland Fylke og utdanning av flere formidlere – Prosjektkoordinering: Innsalg, oppfølging og evaluering av opplegget inkl. midtveisevaluering.
Sluttrapport
Målsetting, målgruppe og bakgrunn for prosjektet
Overordnet mål er å tilby RO/URO UNG til ungdomsskoler i Vestland Fylke. Prosjektet har som hovedmål å styrke psykisk helse hos ungdom. Delmål: Elever: Gi elevene konkrete verktøy for å ivareta god psykisk helse og livsmestring i samarbeid med skolen Lærere: Gi lærere et opplegg som bidrar til at de får bedre kompetanse og forutsetning til å arbeide med livsmestring og psykisk helse i klasserommet. Foresatte: Kompetansepåfyll og refleksjoner om egen livsmestring og hva de kan føre videre til de unge. Felles kommunikasjonsplattform for skole og foreldre Fagfolk/musikkterapeuter/formidlere: Videreutvikle opplegget rundt pilotprosjektet N.K.S. UNG RO/URO slik at det kan utføres av ulike formidlere, fortrinnsvis musikkterapeuter.
Beskriv i hvilken grad oppsatte effektmål ble nådd (ref søknadsskjemaet)
Til tross for at Covid – 19 gjorde prosessen med prosjektet annerledes og litt mer komplisert enn vi hadde sett for oss, så kan vi absolutt si at vi er fornøyde med resultatene. Kontakten med skolene har vært utfordrende, og vi vurderer at mye av utfordringene handler om at mange av skoler er presset på både tid og ressurser, men alle kvalitative tilbakemeldinger vi har fått tyder på at skolene som har fått prosjektet sitter igjen med flere konkrete verktøy for mestring av psykisk helse.
Antall personer i målgruppen nådd av prosjektet
3240
Prosjektgjennomføring/Metode
Coronapandemien satte en brems for aktivitet i dette prosjektet, og vi har brukt uforholdsmessig mye tid på å prøve å nå inn til skoler. Pandemien hang fremdeles igjen etter en siste nedstengning som varte frem til midten av januar og det var fremdeles mange skoler som slet med fravær i undervisningsstaben. Det viste seg også svært vanskelig for skolene å binde seg til et program/prosjekt da de får mange forespørsler fra organisasjoner og enkeltindivider som vil inn i skolen med ulike opplegg. Det ble utarbeidet et prosjekthefte som ble sendt til skolekontakter for å opprette den første kontakten med skolene. Gjennom hele prosjektperioden har det vært utfordrende å holde kontakten med skolene og det har vært en stor prosentandel frafall av skoler som i begynnelsen viste interesse for prosjektet, men av ulike grunner sluttet å svare på telefoner og eposter eller besluttet at de ikke hadde kapasitet likevel. Denne kommunikasjonen utgjorde ganske mange arbeidstimer som dessverre ikke nådde frem til ønskede resultater som var synd. Arbeidsmengden for Bergen sanitetsforening har vært større enn regnskapstallene viser da administrative kostnader ikke er prosjektført fullt ut.
Resultater og resultatvurdering
Til tross for at Covid – 19 gjorde prosessen med prosjektet annerledes og mer komplisert enn forutsett, kan vi absolutt si at vi er fornøyde med oppnådde resultater. Vi laget standardiserte svarskjemaer til skolene for at vi skulle sikre oss kvalitativ evaluering underveis, men dette viste seg å være vanskelig å innhente. Eksempel på besvart skjema er vist nedenfor. Ettersom kommunikasjonen med mange av skolene har vært krevende, var det også veldig vanskelig å få dem til å sende evalueringsskjemaene i retur. Alle skolene de første to årene fikk tilsendt evalueringsskjemaer som hver enkelt elev, lærer og foresatte skulle svare på. Ut fra tilbakemeldinger fra foresatte er det denne målgruppen som gav de beste tilbakemeldingene. De står som regel i første linje når det kommer til barnas adferd og hverdag. De opplever det som svært vanskelig å snakke med barna sine i denne alderen og ga tilbakemelding på at det var svært givende med foredraget.
Oppsummering og videre planer
Jeg vil si at vi har gjennomført prosjektet både grundig og godt med tanke på utfordringene som covid 19 medførte, vi har vært nødt til å tilpasse oss så mye som mulig. Det viktigste er at vi har nådd ut til 3240 elever og mest sannsynlig like mange foreldre og lærere. Vi har satt økt fokus på psykisk helse i skolen og fått mange tilbakemeldinger på at prosjektet har gitt nyttige verktøy til både ansatte i skolen, foreldre og elever. Planen videre er å skrive ferdig bok, tilby prosjektet til norske folkehøyskoler samt å diskutere med Bergen Sanitetsforening om vi skal tilby kurs til foreldre.