Søknadssammendrag
Prosjektsammendrag
Forskning viser at det er mange barn og unge som er utsatt for ulike former for vold og seksuelle overgrep. Barn og unge som er, eller har vært utsatt for vold og/eller overgrep mottar ofte tjenester fra ulike etater og profesjoner. Samhandlingsproblemer mellom ulike tjenester vektlegges som mulig årsak til at barn som har vært og er utsatt for vold og overgrep ikke får tilstrekkelig hjelp Det foregår mye tverrfaglig og tverretatlig samarbeid i kommuner og fylkeskommuner. Tverrprofesjonelt samarbeid er utfordrende og det skyldes blant annet svikt i samarbeid mellom tjenester. Det er manglende kjennskap til tjenestenes arbeid, rolle og lovverk som medfører at utsatte barn ikke får den hjelpen de trenger. Studenter sier at de gjennom studiet ikke har tilegnet seg nok kunnskap og kompetanse på dette feltet. Studenter påpeker at det er mye fokus på teori, og de savner kunnskap om hvordan de skal handle. Som i et ledd i dette ønskes mer praktisk og metodisk undervisning, spesielt i forhold til samtale med barn. Studentene oppgir også et ønske om mer kunnskap om samarbeid og tverrfaglighet. For å imøtekomme studentenes behov for kunnskaper og ferdigheter om fenomenet vold og overgrep, samt tverrprofesjonelt samarbeid, arrangerer SAMOT en tverrprofesjonell fagdag for studenter hvert år, samt at vi har utarbeidet en nettside med læringsressurser til bruk for faglærer og studenter. SAMOT har gjennomført en pilot der studenter på ulike profesjonsutdanningene møtes og i samarbeid løser oppgaver på tvers av profesjonene. Hensikten med dette prosjektet er å utvide piloten. For at studentene skal tilegne seg kunnskap og ferdigheter om vold og seksuelle overgrep, samt tverprofesjonelt samarbeid, etablererer vi «verksted for tverprofesjonell samarbeidslæring». Der skal studentene jobbe med praktiske oppgaver, rollespill og ulike case, som i samarbeid med studenter fra flere profesjonsutdanninger, skal drøftes og løses til det beste for barna. Det spesifikke ved prosjektet er at studenter fra ulike profesjonsutdanninger tilegner seg felles kjernekunnskap, forståelse og fagspråk. Dette er kompetanse som anses som nødvendig for å løse egne profesjonsspesifikke oppgaver og samarbeid på tvers av profesjoner. Når studentene samhandler og knytter relasjoner på tvers av profesjonene, kan det gjøre terskelen lavere for å ta kontakt med andre profesjoner senere i yrkeslivet. Felles kjernekunnskap kan bidra til at studentene utvikler felles profesjonsspråk og økt handlingskompetanse. Tverrprofesjonelt samarbeid læres best ved at studentene på de ulike profesjonsutdanningene løser oppgaver, lærer om hverandres profesjoner og i samarbeid løser oppgaver på tvers av profesjonene. I SAMOT dreier det seg om samarbeid om barn som har vært, eller er utsatt for vold og/eller overgrep. Studentene skal bli trygg på egen profesjon, rolle og ansvar, samt få god kjennskap til de andre profesjonene og hvordan de utfyller hverandre Kildehenvisn. se utfyllende prosjektbeskrivelse