Selvbetjent fremtid: digital hjelpemiddelformidling

Søknadssammendrag

Bakgrunn for prosjektet/tiltaket

Tekniske hjelpemidler er viktig for å sikre at eldre kan bo lengst mulig hjemme. I formidlingen av hjelpemidler er kommunen en viktig aktør, med ansvar for vurdering, behandling av søknader og utlevering av hjelpemidler på korttidsutlån. Et økende antall eldre og en begrenset tilgang på fagpersoner, utfordrer tjenestens bærekraft. I Indre Østfold kommune kan opp imot 100 personer stå på venteliste for hjelpemidler, enkelte over flere måneder. På sikt lar ikke ventetiden og volumet av brukere seg håndtere med mer personell, og vi må se på hvordan tjenesten kan leveres raskere og på en personell-besparende måte. I dette prosjektet ønsker vi å undersøke om brukere og pårørende kan håndtere mer av formidlingsprosessen selv. Vi vil undersøke brukere og pårørendes perspektiver på en omstilling til at de søker om og henter ut hjelpemidler selv fra kommunens korttidslager. I dette inngår det en utforskning av brukere, pårørende og ansattes behov, krav og forventninger til utforming og design av en digital selvbetjeningsløsning. Hovedmålet med prosjektet er å innhente kunnskap fra involverte parter om dere syn på en foreslått endret tjenestelevering med digital selvbetjeningsløsning, som kan sikre innbyggerne like gode tjenester, med kortere ventetid og bruk av færre ressurser.

Aktivitet/tiltak/metode

Målgruppe er eldre med hjelpemiddelbehov fra kommunalt korttidslager, uten krav om individuell tilpasning av hjelpemiddelet. Prosjektet baserer seg på samskapningsmetodikk, hvor forskere og tjenestemottakere og -utøvere sammen definerer utfordringer, behov og mulige løsninger. Gjennom innsiktsarbeid og samskapning samles, analyseres og slås perspektiver fra tjenestemottakere og tjenesteutøvere sammen. Dette gir grunnlag for beskrivelse av en ny prosess for hjelpemiddelformidling for brukere som kan mestre en selvbetjent løsning. Prosjektet vil benytte seg av forskjellige metoder: 1) fokusgruppeintervjuer med tjenestemottakere (eldre med nåværende og fremtidig hjelpemiddelbehov, deres pårørende) og -utøvere (fysio-/ergoterapeuter, hjemmesykepleie, ansatte ved kommunalt korttidslager) 2) spørreundersøkelse til innbyggere om erfaring med og forventning til fremtidig hjelpemiddelformidling 3) samskapningsverksted med aktuelle interessenter (NAV Hjelpemiddelsentral, kommunal enhet for innovasjon og kommunikasjon, IKT-leverandører av mulig digital løsning), tjenestemottakere og -utøvere Måloppnåelse er definert som et identifisert og rapportert kunnskapsgrunnlag som beskriver muligheter og utfordringer med en digital brukerstyrt hjelpemiddelformidling, og forslag til teknisk og administrativ løsning. Rapporten skal beskrive krav til utforming av en selvbetjent tjeneste, type hjelpemidler løsning er egnet for, og plan for pilotering og implementering. Forslaget skal beskrive tilrettelagte løsninger og involvering av frivillige for en tilpasset levering av hjelpemidler til personer med lav digital kompetanse. Risiko for deltagere anses som liten. Informert samtykke, og godkjenning fra personvernombud i Indre Østfold kommune og SIKT, vil innhentes. Det er risiko knyttet til manglende finansiering av utvikling og implementering av løsningen etter prosjektet. Dette vil imøtegås med senere søknad om finansiering av en eventuell utvikling og pilotering av løsningen.

Antall deltakere

35

Forventet virkning av aktiviteten/tiltaket

Samskapning øker sannsynligheten for å utvikle tjenester som er relevante for tjenestemottakere, og som enklere lar seg implementere. På kort sikt vil fordelen for deltagerne være at de får bidra med relevant kunnskap i utviklingen av en ny tjenestemodell. For målgruppen sikrer man økt treffsikkerhet på tjenesten som tilbys. For befolkning/samfunn sikrer man mer bærekraftige kommunale helsetjenester, og mer effektiv ressursutnyttelse. Involvering av både tjenestemottakere og tjenesteutøvere i kunnskapsinnhentingen øker sannsynligheten for at løsningen som beskrives kan ha overføringsverdi til andre kommuner i Norge.

Plan for gjennomføring

Nødvendige godkjenninger innhentes før oppstart av rekruttering. Ansvarlig for dette er Lars Martinsen. Rekruttering av deltagere vil ferdigstilles til april 2024. Ansvarlige for rekruttering er Lars Martinsen, Lill Margrethe Eiken Hanssen og Per Gathen. Rekruttering av eldre brukere til fokusgruppeintervjuer vil foregå gjennom Pensjonistforbundets lokallag og annonsering i lokalavis. Pårørende som skal rekrutteres vil være pårørende til overnevnte eldre deltagere. Rekruttering av tjenesteutøvere vil foregå via avdelingslederne Inge Søpler og Carina Kolnes. Intervjuguide til fokusgruppeintervjuer og spørreundersøkelse ferdigstilles innen april 2024, ansvarlige er Lars Martinsen og Sinan Tanilkan. Intervjuer, spørreundersøkelse og samskapningsverksted arrangeres og gjennomføres i mai og juni 2024. Her vil hele prosjektgruppen være involvert. Analyser av resultater vil fortløpende starte etter datainnsamling, og gjennomføres frem til publisering av prosjektrapport med plan for pilotering og implementering i oktober 2024. Arbeidet knyttet til analyser vil involvere hele prosjektgruppen, mens rapport primært vil forfattes av Lars Martinsen og Lill Margrethe Eiken Hanssen. Prosjektets sluttfase vil bestå i å skrive og submittere en vitenskapelig artikkel innen utgangen av 2024. Prosjektet vil tilby masterstudenter fra OsloMet, fakultet for helsevitenskap, å delta i datainnsamling, analyse og publisering, hvis dette passer i utdanningens tidsplan.

Prosjektleder

Lars Martinsen

Detaljer
Program
Helse
Prosjektnavn
Selvbetjent fremtid: digital hjelpemiddelformidling
Organisasjon
Pensjonistforbundet
Beløp Bevilget
2024: kr 370 000, 2025: kr 30 000
Startdato
01.03.2024
Sluttdato
31.01.2025
Status
Under gjennomføring