SommerSjø Camp i Ålesund for alle
Søknadssammendrag
Bakgrunn for prosjektet/tiltaket
SommerSjø Camp 2024 retter seg mot barn i alderen 9-16 år. Prosjektet gjennomføres i sommerferien i ukene 26-32. Mange foreldre har ikke ferie mer enn 4-5 uker og sliter med å aktivere sine barn i sommerferien mens de er på jobb. Samtidig er det veldig mange familier som sliter økonomisk, og dette prosjektet er helt gratis for alle deltakere. AASLK vil også jobbe målrettet for å nå barn med fysisk og psykiske problemer og legge til rette for at disse kan delta på lik linje med alle andre barn. Antall barn med spesielle behov vil være mellom 20-30 barn av de totale 210 deltakerne. Dette antallet kan også bli større, da det tidligere også har vært barn som har deltatt som har hatt spesielle behov, men de har da ikke hatt store behov, slik at de har fungert uten ledsager. Vi vil gjennom dialog med den lokale NFU avdelingen og avdelingen for autisme legge til rette for at de av barna og ungdommene som har behov for det kan ha med ledsager evt..Prosjektet målsetting er å aktivere og lære barn om livredning på land og i vann. At barna får en unik mulighet til å sosialisere seg gjennom en hel uke og muligheter for å bli kjent med nye venner i trygge omgivelser.
Aktivitet/tiltak/metode
SommerSjø Camp 2024 tilbyr aktiviteter som opplæring i Livrednings på Land og i vann. Svømmeopplæring og svømming, brettseiling/SUP, seiling, opplæring i kjøring av liten motorbåt, kajakk padling og vann leker. Målgruppen er barn og ungdom i alderen 11-16 år. AASLK vil jobbe ekstra og målrettet for at barn og ungdom med psykiske og fysiske utfordringer kan få delta på denne aktiviteten. AASLK vil samarbeide med Ålesund Kommune, Røde Kors, Blå Kors, den lokale NFU og autisme foreningen for å sette av plasser til deltakere i fra disse gruppene. Etter aktiviteten er avsluttet har vi et evaluerings møte sammen med alle som har bidratt ift planlegging og gjennomføring. AASLk har allerede gjennomført denne aktiviteten de siste to sommerene med stor suksess. Vi har gjort oss erfaringer ift gjennomføring som vi vil bruke også denne sommeren. Vi har en Hovedansvarlig (voksen) som har hovedansvaret for at alt blir gjennomført etter planen. Vi har også to lag med instruktører. Hvert lag består av 3 instruktører som har ansvaret for hver sin gruppe med 15 deltakere. Deltakere skal alltid ha på seg vest når de er ute sjøen. Aktivtetene er for det meste i og ved sjøen, slik at dette er et krav til alle deltakerne. AASLk har også alltid instruktørene med seg når de er ute. Vi vil også sende ut en samtykkeerklæring til alle deltakere ift om at det er greit at vi tar bilder av deltakerne som vi kan bruke som både informasjon til foreldre og profilering av aktiviteten. Aktivitetene er for det meste utendørs og vi håper alle på fint vær. Den første sommeren var veldig dårlig, men gjennomføringen gikk veldig fint likevel. Vi har lagt inn rutiner ift hvis det skulle skje en ulykke. Vi har tidligere hatt hendelser med små kutt og en tann som har blitt slå ut, men dette har gått veldig bra til slutt med god oppfølging av både deltaker og foreldre. Alle deltakere har hver sin våtdrakt som gjør at de kan være lengre i vanneet og holder varmen lengre.
Antall deltakere
210
Forventet virkning av aktiviteten/tiltaket
Barna som deltar får opplæring og kursing i livredning på land og i vann. Mange av deltakerne får også en mulighet til å prøve og gjennomføre aktivteter de tidligere ikke har hatt muligheter til. Deltakerne får en mulighet til å få nye venner. Aktiviteten er gratis for alle deltakere. Gjennom sommeren har foreldre utfordringer ift jobb og få barna og ungdommen i aktivitet. Denne aktivteten vil hjelpe dem med dette. Foreldre har som oftes 4-5 uker ferie. Mye av sommerferien har barna og ungdommen fremdeles ferie, men s foreldrene er på jobb. Denne aktiviteten vil også hjelpe foreldrene med at de kan levere barna før jobb og hente dem etter jobb, samtidig som de har fått en menignsfylt dag med læring og ute aktivtet.
Plan for gjennomføring
I mai starter våre hovedinstruktører med planlegging av aktivteter og gjennom av prosjektet. Samtidig starter prosjektleder opp med å få ut informasjon om prosjektet i media og andre nevnte kanaler. Prosjektleder og hovedinstruktører samler alle instruktører fra AASLK og Rednings Selskapet for å gjennomgå aktivtetene og plan for alle ukene. Deretter legger prosjektleder ut påmeldinger for å delta på prosjektet. Påmeldinger skjer via eget system i AASLK. Vi vil på forhånd avsette plasser til barn og ungdom med spesielle behov. Dette gjøres i samarbeid med Røde Kors, Blå Kors, NFU lokalt og autisme organisasjonen lokalt. AASLK vil legge tilrette så godt det lar seg gjøre, slik at så mange som mulig med spesielle behov kan få delta. hovedsinstruktører i fra AASLK vil sammen med rednings Selskapet opprette nødvendige tiltak for å ivareta sikkerhet og oppfølging av deltakerne. Oppstart av prosjektet vil være i slutten av juni (uke 26) og vil vare hele sommeren til uke 32. Uke 33 vil det bli en samling for alle involverte for en evaluering av gjennomføringen av prosjektet. Se på hva som har vært bra og hva som kan forbedres. Uke 35 vil prosjektleder ha ferdigstilt en rapport om prosjektet.
Sluttrapport
Bakgrunn, målsetting og metode
AASLK har gjennomført dette prosjektet de siste tre årene i samarbeid med Redningsselskapet. Prosjektet er rettet inn mot barn og ungdom i aldersgruppen 9-16 år. Prosjektets idè kom i gang på bakgrunn av at alle svømmebassengene i Ålesund regionen er stengt på sommeren. AASLK tok derfor kontakt med Rednings Selskapet som har lokaler ved sjøen. Rednings Selskapet har masse forskjellige utstyr for aktiviteter ved sjøen. Dette gjorde at vi kunne drive svømmeopplæring og livredning i og ved sjøen, kajakk og roing, livredning på land og i vann (livredningssetninger, HLR, kameratredning, drukningsscenarioer) og båtkjøring, seiling med båt og brett. Med alt dette blitt så har prosjektet blitt en veldig populær sommeraktivitet for mange hundre barn i Ålesund regionen. Et av hovedmålene med aktiviteten var at dette skulle være gratis for alle barn som deltar. Dette har vi klart å gjennomføre. I år ville vi øke fokuset på barn med spesielle utfordringer, som normalt ikke kan delta på slike arrangement pga. Dette kan være pga av både psykiske og fysiske utfordringer. AASLK har i forkant av årets SommerSjø Camp vært i god dialog med både kommune og forskjellige foreninger ift å nå bredt ut mot forskjellige grupper av barn som når da ville være i målgruppen. Dette har vært foreningen for autisme/ADHD, skoler med oversikt på barn i målgruppen, NFU og kommunen. Vi har også brukt sosiale- og lokale medier for å informere og komme i kontakt med barn i målgruppen.
Gjennomføring
I år holdt vi også av ekstra plasser for barn med spesielle utfordringer eller behov. I løpet av sommeren hadde vi barn på autismespekteret, barn som var blinde eller døve, og barn med ulike funksjonsnedsettelser. Det var totalt 19 barn med spesielle utfordringer som deltok. Endringer: En av de største justeringene var å legge enda mer fokus på praktisk livredning. Vi introduserte en ny aktivitet kalt «scenario,» der barna fikk øve på en realistisk redningssituasjon. Denne øvelsen ble holdt hemmelig for barna, og i grupper måtte de håndtere ulike «ulykker» der en instruktør plutselig falt i vannet, veltet med en kajakk, eller lå bevisstløs i sjøen, og de måtte hjelpe/redde instruktøren. Det var ikke slik at barna faktisk trodde instruktøren trengte hjelp, men situasjonen ble lagt opp slik at de ikke var forberedt, for å gi dem en mest mulig realistisk øvelse. Vi introduserte også en ny aktivitet med å sette ut krabbeteiner, noe som ga ukene litt ekstra variasjon. Dette er en aktivitet mange barn ikke har opplevd før. På fredagen, da vi hadde grilldag, kokte vi krabbene vi hadde fanget, noe som ble et spennende og lærerikt høydepunkt for barna.
Resultater og virkninger
Resultater og virkninger Årets Sjøcamp har gitt tydelige positive resultater både i form av ferdigheter, læring og sosialt samhold blant barna, særlig hos dem med spesielle utfordringer eller behov. Med en god tilrettelagt uke kunne alle barn delta ut fra egne forutsetninger, noe som bidro til en trygg og inkluderende atmosfære. Flere barn fikk nye venner og opplevde en sterkere sosial tilhørighet, noe som var særlig verdifullt for de med ekstra utfordringer. Barna viste også stor entusiasme og engasjement i det de lærte, og ved ukens slutt, under en quiz om de nye ferdighetene, stilte de sterkt og imponerte med det de hadde fått med seg. Dette året også var de mye flinkere på å få med seg det de har lært, dette tror jeg kommer fra å knytte det teoretiske til det praktiske. I de praktiske scenarioene om ulykker ved sjøen, var barna utrolig dyktige, og de fleste reddet instruktøren på den beste måten. Selv som ansvarlig på Sjøcampen hadde jeg ofte ansvaret for barn med spesielle behov og jobbet for å tilrettelegge uken best mulig ut fra de utfordringene som kunne oppstå. For eksempel hadde vi en gutt i første uke som var blind, og han delte med meg at dette var det gøyeste han noe