Språkvansker og emosjonell utvikling

Barn med språkvansker har større sannsynlighet enn andre for å utvikle emosjonelle vansker som angst og depresjon, og motsatt. Det viser en ny doktorgradsavhandling ved Universitetet i Oslo.

Forsker Siri Helleland. Foto: Afasiposten

Det er forsker Siri Saugestad Helland som har undersøkt forbindelsen mellom vansker med språk og følelser i en ny doktorgradsavhandling. Informasjon fra over 100 000 mødre ble brukt i undersøkelsen. Det er første gang sammenhengen er blitt undersøkt i et såpass stort befolkningsbasert utvalg.

Denne saken er skrevet av Afasiposten

Emosjonelle vansker hos jenter

Forskeren undersøkte sammenhengen mellom språkvansker og emosjonelle vansker over tid, og fant både at barn med språkvansker har større sannsynlighet for å utvikle emosjonelle vansker og barn med emosjonelle vansker kan utvikle språkvansker.

– Spesielt fant vi at jenter med emosjonelle vansker før de begynte på skolen hadde tre ganger så stor sannsynlighet for å henge etter i språkutviklingen i tredje klasse, sammenlignet med jenter uten emosjonelle vansker før skolestart, sier Siri Saugestad Helland.

Gener og miljø

Sammenhengen mellom språkvansker før skolestart og senere emosjonelle vansker kunne til dels forklares ved at barna hadde vansker med emosjonsregulering eller deltagelse i sosiale sammenhenger. Videre viste resultatene at sammenhengen mellom vansker i disse områdene over tid i stor grad kunne forklares av gener og miljø som er felles for søsken i en familie.

– Det store datamaterialet gjorde også at vi hadde mulighet til å undersøke sammenhengene for søsken, noe som ikke er blitt gjort tidligere for disse vanskene. Dette gir oss viktig informasjon om årsaksforklaringer ligger i barnets skole-, barnehage- og vennemiljø, som til dels er ulikt for søsken, eller i barnets hjemmemiljø og genetikk, som er mer felles for søsken.

Kunnskapsdeling viktig

Pedagoger og logopeder i barnehage og skole har ofte best kunnskap om språk og språkvansker, mens psykologer og helsesøstre har mer kompetanse på emosjonelle vansker. Resultatene i avhandlingen peker mot at det kan være nyttig å bygge kunnskap om språk og emosjoner på tvers av disse fagområdene.

Disputasen var 5. oktober på Psykologisk institutt, Universitetet i Oslo, avhandlingen heter «Longitudinal associations between language difficutlies and internalizing problems»

Kilde: Psykologisk Institutt, UiO


Sluttrapport/artikler (pdf)

Kappe_SiriSHelland.pdf

Prosjektleder

Siri Saugestad Helland

Hovedveileder

Kristin Gustavson

Detaljer
Program
Forskning (2012)
Prosjektnavn
Språkvansker og emosjonell utvikling
Organisasjon
Afasiforbundet i Norge
Beløp Bevilget
2013: kr 650 000, 2014: kr 665 000, 2015: kr 680 000
Startdato
30.04.2013
Sluttdato
14.12.2017
Status
Avsluttet
Flere detaljer

Mer informasjon om søknaden og sluttrapporten til dette prosjektet kan du få ved å kontakte søkerorganisasjonen eller sekretariatet i Stiftelsen Dam.