Super-innebandyturnering på Råholt
Søknadssammendrag
Bakgrunn for prosjektet/tiltaket
Råholt Innebandyklubb er en relativt nyetablert klubb, stiftet i 2019 på Romerike i Eidsvoll kommune. Det første barnelaget ble opprettet i 2020, og siden har vi fått seks barne lag til, samt ett voksenlag som deltar i seriespill. Per i dag har klubben 160 medlemmer. I tillegg til barne- og voksenlagene har vi et eget Super-innebandylag, bestående av spillere med varierende grader av utviklingshemming. Dette laget startet høsten 2022 og består av syv spillere som har blitt en sammensveiset gjeng. De reiser på turneringer og har blitt godt kjent med flere andre super-innebandylag i Norge. I fjor deltok vi på Norgeslekene, et mesterskap for utviklingshemmede arrangert av Norges idrettsforbund. Her deltok vi sammen med 160 andre utøvere med utviklingshemming. Vi synes det er fantastisk å spille kamper mot andre lag, få muligheten til å møte andre klubber og bli kjent med nye venner. Etter å ha deltatt på flere turneringer ønsker vi nå å arrangere vår egen turnering og invitere klubber og lag til vår hjemmearena, Råholthallen. Målsetningen er å samle 8 til 10 lag og et sted mellom 50 til 60 innebandyspillere med utviklingshemming. Vi vil legge til rette for en dag med kamper, sosialt samvær og moro. Vi har aldri tidligere arrangert en turnering hos oss, så dette blir første gang.
Aktivitet/tiltak/metode
Vi ønsker å legge til rette for et heldagsarrangement i Råholthallen. Vi ser for oss at lagene ankommer rundt kl. 12, og at vi avslutter kl. 18. Da kan lagene reise og ankomme samme dag uten å måtte overnatte. Lagene fordeles i grupper basert på nivå og hvor godt vi kjenner dem, slik at kampene blir så jevne og spennende som mulig. Vi avslutter dagen med å spise pizza sammen. Alle vil få medalje, og det deles ut pokaler til første, andre og tredjeplass. I våre nærliggende regioner har vi Super-innebandy i Gjelleråsen, Nordstrand, Sagene, Ski, Sarpsborg, Toten, Drammen og Tønsberg. Vi regner med at alle kommer. I tillegg inviterer vi bofelleskap med utviklingshemmede og attføringsbedrifter, i hop at vi kan rekrutter nye lag til turneringen. Vi legger til rette for at enkeltpersoner kan melde seg på uten eget lag. Da får man muligheten til å spille på et mikslag som vi setter sammen. Enkeltpersoner får også muligheten til å teste super-innebandy for første gang. Vi håper at det kan bli en gjeng med 50 – 60 spillere med en utviklingshemming. Utfordringen er at flere av spillerne har lav inntekt, og mange er uføretrygdede. Derfor ønsker vi å holde kostnaden for deltakelse lav. Spillerne er også avhengige av personlige assistenter. Vi vil hjelpe tilreisende klubber med å dekke kostnader, også for assistentene, og vi vil derfor tilby en liten reisestøtte til, som kan dekke deler av transporten. Personopplysninger behandles i henhold til personloven i Norges idrettsforbund. Vi følger også Norges idrettsforbunds retningslinjer for publisering av bilder og film. Vi evaluerer turneringen ved å samle tilbakemeldinger fra trenere, assistenter og spillerne selv, og oppmuntrer alle til å komme med innspill på gjennomføringen og hva som kan bli bedre. Vi registrerer antall deltakere og støtteapparat.
Antall deltakere
60
Forventet virkning av aktiviteten/tiltaket
Å få delta på turneringer øker livskvaliteten for hver enkelt spiller. Det er en arena for sosialiseringen og trivsel. Det bidrar til ferdighetsutvikling, samspill, relasjoner og en følelse av tilhørighet, samtidig som det forebygger livsstilssykdommer. Super-innebandy er for personer med en stor eller liten grad av utviklingshemming. De har færre idrettsarenaer å delta på, jevnført med andre. Turneringer er også en viktig møteplass for trenere/ledere, foreldre og assistenter på tvers av klubber. Det kan veksle erfaringer med hverandre og det skaper et engasjerende miljø rundt super-innebandy.
Plan for gjennomføring
Invitasjoner skal utarbeides og sendes til klubber, bofellesskap og attføringsbedrifter i nærheten. Påmeldingene følges opp, og lagene fordeles i grupper etter nivå. Kampoppsettet vil inkludere gruppespill og finaler. Dommere skal rekrutteres og briefes; heldigvis har vi fire dommere i vår egen klubb som stiller opp denne dagen. Rigging av baner, inkludert montering av vant og merking av linjer, vil bli organisert. Det skal bestilles mat, pokaler, og medaljer til premiering. Råholthallen er allerede reservert til den 16. november for turneringen, og vi er i dialog med Råholt skole for å få tilgang til kantinen for en felles avslutning med pizza og festligheter. Tilbakemeldinger samles inn, og dokumenteres i en sluttrapport.