Sykt tynn! Et filmbasert læremiddel om spiseforstyrrelser.

I samarbeid med

Søknadssammendrag

Bakgrunn for prosjektet/tiltaket

Spiseforstyrrelser er alvorlige psykiske lidelser som oftest oppstår i tenårene. Nye tall signaliserer et akutt behov for forebyggende tiltak og tilrettelegging av lavterskeltilbud for ungdommer i risikogruppen. Blant jenter viser tallene at så mange som en av tre har et problematisk forhold til mat, og at en av 10 ungdommer i videregående skole har en klinisk diagnostiserbar spiseforstyrrelse ( (Dahlgren / Wisting: EDY-EPI, 2022). Skolen og lærerens posisjon, kunnskap og erfaring i forhold til elevene kan bidra til å forebygge spiseforstyrrelser. Fagpersoner understreker viktigheten av at spiseforstyrrelser blir oppdaget på et tidlig tidspunkt i sykdomsprosessen. Lærere står derfor i en særstilling i forhold til å kunne oppdage elever med spiseforstyrrelser gjennom sin daglige kontakt med ungdom i skolen (Aarebrot-Heistad: Spiseforstyrrelser i skolen, 2008). Det primære sykdomsforebyggende arbeidet i skolen handler om å hindre sykdomsutvikling hos elever som er friske. Det gjelder å rette tiltak mot hele elevgruppen. Dette innebærer kunnskap om aktuelle risikofaktorer, og strategier på hvordan man skal redusere dem (Berg: Elev og menneske, 2005). Det er behov for læremidler som som møter de nye læreplanene, og gir lærere tilstrekkelig kunnskap om forebyggende tiltak i skolen.

Aktivitet/tiltak/metode

Primærmålgruppen er lærere og elever på ungdomstrinnet. Sekundære målgrupper er skolehelstetjenesten, frivilligheten og folk flest. Sykt tynn! vil bli publisert på Fagfilmforlagets nettsider under fanen «Mestre livet» sammen med en rekke andre moduler knyttet opp mot det nye læreplanverkets overordnede, tverrfaglige tema Folkehelse og livsmestring. Modulen vil bygges opp på samme måte som modulen «Barn i sorg» som er første modul publisert i mestrelivet-portalen: 3-4 intervjuer, én novellefilm, undervisningsopplegg og utfyllende innhold (faktaark, eksterne lenker osv.). Mestrelivet-portalen skal være lett å kjenne seg igjen i for lærer og elever og skal bli en «go to» når det gjelder undervisning i temaer knyttet til psykisk helse. Det anbefales å se på denne modulen for å se hvordan læremiddelet bygges opp. Filmene har følgende overskrifter: 1) Intervju med fagperson: Hvordan snakker vi med unge om spiseforstyrrelser? 2) Intervju med fagpersom: Hvordan kjenner vi igjen spiseforstyrrelser hos unge? 3) Intervju med ungdom med egen erfaring: Jeg og mat. 4) Novellefilm: Sykt tynn! Intervjuene 1 – 3 skal gi helt konkrete verktøy til lærere i møte med elever med spiseforstyrrelser, og å gi elever og lærere innsikt og kunnskap om temaet. Innholdet baseres på klinisk erfaring, forskning og egenerfaring. Film nr. 4 er en dramatisering med skuespillere. og lages for å innlede til temaet og være trigger for samtale i grupper (klasserom) eller én til én. Alle deltagere i prosjektet vil ivaretas iht. faglige råd og etiske vurderinger, og spesielle hensyn tas if. mindreårige deltakere. Prosjektet vil evalueres i en referansegruppe, bestående av mennesker med egenerfaring, utvalgte skoler og skolehelsetjeneste. Vi har men vi har lang erfaring med denne type produksjoner, og har allerede to personer med egenerfaring som vil stille til intervju. Under betatesting vil det åpnes for innspill, og læremiddelet vil utvikles, forbedres og oppdateres i samråd med brukernes innspill.

Antall deltakere

15

Forventet virkning av aktiviteten/tiltaket

En lærer som skal forholde seg til kompetansemål og nasjonale prøver i de «tunge» fagene, skyver ofte undervisning knyttet til de tverrfaglige temaene generelt, og psykisk helse spesielt, ned på lista. Læremiddelet «Sykt tynn!» skal gjøre det enklere og mer attraktivt for lærere sette psykisk helse på timeplanen og gjennom det bidra til forebygging og bedret psykisk helse blant unge. Et dynamisk, relevant og oppdatert læremiddel som både gir læreren faglig påfyll og trygghet i møte med elever med spiseforstyrrelser, og samtidig gir elevene viktig læringsutbytte om spiseforstyrrelse, vil kunne virke forebyggende, både på kort og lang sikt. Det er også fremdeles mange tabuer knyttet til temaet spiseforstyrrelser, og læremiddelet skal bidra til å bryte ned disse og skape rom for gode samtaler – som i seg selv virker forebyggende. Forskning tyder på at atferdsutfordring, erfaring og fagfordypning i mat- og helsefaget, er viktige emner som burde blitt fokusert mer på i lærerutdanningen. Bevisstgjøring av atferdsutfordring og hvordan lærere skal bidra til varierte og praktiske undervisningsøkter trenger både tid og tilrettelegging, og i lærerrollen må de også reflektere både individuelt og i fellesskap (Marchong Eidesund: Lærernes erfaring med atferdsutfordring i mat- og helseundervisningen, HVL 2018). Denne ressursen skal i tillegg til faktakunnskap gi gode verktøy i møte med ungdom med spiseforstyrrelser. Det er med andre ord ikke bare et rent læremiddel til bruk i skolen, men en ressurs som kan benyttes av alle som trenger oppdatert, forskningsbasert kunnskap om spiseforstyrrelser, og / eller tips og verktøy i møte med unge som sliter med spising. Dette kan f.eks. være i frivilligheten, idrettslag, skolehelsetjenesten og naturligvis også pårørende, venner og familie.

Plan for gjennomføring

Utvikling av tiltaket: Innledningsvis vil prosjektgruppa jobbe med å finne egnede intervjuobjekter fra fagmiljø. Deltakere i prosjektgruppa kan også stille til intervju. Personer med egenerfaring rekrutteres gjennom ulike nettverk, og to personer er allerede rekruttert. Prosjektgruppa vil videre utarbeide en liste med temaer / spørsmål for bruk i de ulike intervjuene basert på intervjuobjektenes kompetanse eller personlige erfaringer, og utarbeide rammeverk for etiske hensyn. Intervjuer: Intervjuene utføres i studio eller på location. Intervjuene gjennomføres etter «NRK-standard», med to kameraer og ellers state of the art utstyr. Fotograf er Trond Høines, som har over 20 års erfaring fra spillefilm, fjernsynsdrama og dokumentar. Utvikling av manus for novellefilm: Basert på intervjuer med personer med egne erfaringer, vil vi utarbeide manus for novellefilmen – hente stoff fra virkeligheten og bearbeide for dramaproduksjon. Casting novellefilm: Casting til novellefilmen vil foregå blant annet på Hartvig Nissens dramalinje. Produksjon novellefilm: Forarbeid, opptak, klipp og etterarbeid. På samme måte som intervjuene vil produksjonen ha svært høy produksjonsverdi og utføres med state of the art utstyr. Teamet vil bestå av fotograf (Høines), regissør (Bjerke), lydperson, lysperson, tre produksjonsassistenter samt 2-4 skuespillere på location. Utvikling av annet innhold til nettsiden: Faktaark, forslag til undervisningsopplegg, lærerveiledning osv. Publisering: Innholdet publiseres under fanen «Mestre livet» på Fagfilmforlagets nettside, og vil lanseres gjennom ulike tiltak rettet mot lærere, skoleledere og skoleeiere. Videre vil ressursen promoteres gjennom RPH sitt nettverk. Vi vil knytte lanseringen opp mot Verdensdagen for spiseforstyrrelser.

Sluttrapport

Bakgrunn, målsetting og metode

Spiseforstyrrelser er alvorlige psykiske lidelser som oftest oppstår i tenårene. Nye tall signaliserer et akutt behov for forebyggende tiltak og tilrettelegging av lavterskeltilbud for ungdommer i risikogruppen. Blant jenter viser tallene at så mange som en av tre har et problematisk forhold til mat, og at en av 10 ungdommer i videregående skole har en klinisk diagnostiserbar spiseforstyrrelse. Skolen og lærerens posisjon, kunnskap og erfaring kan bidra til å forebygge spiseforstyrrelser hos elevene. Det primære sykdomsforebyggende arbeidet i skolen handler om å hindre sykdomsutvikling hos elever som er friske. Dette innebærer kunnskap om aktuelle risikofaktorer, og strategier på hvordan man skal redusere dem. Gjennom portalen TEMA:LIVET lager Fagfilmforlaget undervisningsinnhold knyttet til psykisk helse i møte md læreplanverkets tverrfaglige tema Folkehelse og livsmestring. Vi har laget modulen om spiseforstyrrelser i samarbeid med skoler og ledende fagfolk på feltet. Modulen inneholder videointervjuer med fagpersoner, pårørende og personer med egenerfaring. I tillegg finnes det et ferdiglaget undervisningsopplegg bygget rundt kortfilmen «Tilbake» – som startpunkt for samtalebasert undervisning i klasserommet. Målet er å gjøre lærere i stand til å identifisere spiseforstyrrelser blant elever, og samtidig gjøre det lettere for lærere å sette dette viktige temaet på timeplanen.

Gjennomføring

Vi endret prosjektets tittel fra «Sykt tynn!» til «Spiseforstyrrelser» for å tilpasse til en mer oversiktlig inndeling av modulene på www.temalivet.no. Vi gjennomførte ganske tidlig i prosjektet videointervjuer med fagpersonene Camilla Lindvall Dahlgren (Oslo Nye Høyskole) og Asle Halvorsen (Haukland Universitetssykehus). På grunn av en del uforutsette hendelser ble prosjektet noe forsinket i det videre, og kortfilmen «Tilbake» som skal brukes i undervisningsopplegget ble først ferdigstilt i februar 2025. Filmen tar opp temaet gutter og spiseforstyrrelser, som har vært en underkommunisert problemstilling. Filmen er skrevet og regissert av Bettina Charlotte Tykesson Landsverk og er basert på historien til Leon Pal. Vi har hatt et veldig godt samarbeid med skole, elever fra målgruppa, skuespillere, foresatte, fagpersoner og søkerorganisasjonen – både i forbindelse med utvikling og produksjon av innhold. Det skjedde en mindre endring i sammensetningen av prosjektgruppa av kapasitetsmessige årsaker ifm. forsinkelsen.

Resultater og virkninger

Modulen om spiseforstyrrelser ble publisert på temalivet.no tidlig i mars 2025. I løpet av 2025 skal TEMA:LIVET lanseres gjennom flere aktiviteter, blant annet med gratis fagdager for lærere knyttet til deres utviklingstid. Vi vil arrangere en fagdag om spiseforstyrrelser høsten 2025, der vi blant annet vil vise fram modulen og ha innledning ved en av fagpersonene i prosjektet. TEMA:LIVET vil gjøre det enklere for lærere sette psykisk helse på timeplanen. Spiseforstyrrelser rammer som oftest i barne- og ungdomsalderen, og dette prosjektet er et bidrag til å gjøre det lettere for lærere å sette temaet på timeplanen. Vi vil gjøre TEMA:LIVET til en go to-ressurs for lærere når det gjelder temaer knyttet til psykisk helse. Psykisk helse er i liten grad del av lærerutdanningen, og få lærere føler seg faglig trygge nok i møte med disse temaene. TEMA:LIVET er nyttig både for lærere som vil sette psykisk helse på timeplanen, og som vil vite mer om hvordan de skal håndtere møte med barn og unge som sliter psykisk. I tillegg er ressursen fritt tilgjengelig for alle som ønsker oppdatert, evidensbasert og lett tilgjengelig kunnskap om temaet.

Prosjektleder

Tor Arne Bjerke

Detaljer
Program
Helse
Prosjektnavn
Sykt tynn! Et filmbasert læremiddel om spiseforstyrrelser.
Organisasjon
Mental Helse Ungdom
Beløp Bevilget
2023: kr 100 000, 2024: kr 300 000
Startdato
01.04.2024
Sluttdato
28.02.2025
Status
Avsluttet