Turnering i el-innebandy i Elverum

Søknadssammendrag

Bakgrunn for prosjektet/tiltaket

Elverum IBK er en klubb som ønsker å tilby innebandy for alle. Siden 2015 har klubben hatt et tilbud i el-innebandy for funksjonshemmede spillere. Vi er en gruppe på fire spillere med forskjellige funksjonsnedsettelser som trener sammen en gang i uken, og reiser på turneringer og treningsleirer. Vi opplevde at koronapandemien gikk hardt utover el-innebandymiljøet. Mange klubber har slitt med å komme tilbake til normal aktivitet, og det har vært færre turneringsmuligheter. Nå ønsker vi å bidra til å styrke el-innebandymiljøet ved å arrangere vår egen turnering og invitere andre lag til å besøke oss. Enkelte kan kvie seg for å reise på turnering, da betalingsevnen blant målgruppen er begrenset for mange, og reiseavstand innebærer utgifter. I tillegg er deltakerne avhengige av å ha med seg assistenter, noe som også medfører kostnader. Med støtte fra Stiftelsen Dam håper vi å kunne senke barrierene for deltakelse.

Aktivitet/tiltak/metode

Vi planlegger å arrangere en to-dagers turnering i el-innebandy. Vårt mål er å få minimum seks lag til å delta, med omtrent 22 til 28 spillere totalt, og sikre at alle deltakerne får en positiv opplevelse. Vi vil legge til rette for at lag på samme nivå spiller mot hverandre og at kampene blir så jevne som mulig. En av utfordringene vi står overfor er at enkelt spillere ønsker å delta, men ikke har et eget lag å reise med. For å inkludere så mange som mulig, tilbyr vi muligheten for dem å spille med et annet lag som er påmeldt, eller at vi danner et mikslag. Vi er opptatt av å skape et inkluderende og trygt miljø der alle kan glede seg over turneringen og oppleve mestring i el-innebandy. Turneringen arrangeres i Herneshallen. Vi har tidligere arrangert andre el-innebandyaktiviteter her, så vi vet at hallen er godt egnet for funksjonshemmede. Vi følger alle nødvendige sikkerhetstiltak for å arrangere idrettsaktiviteter i en innendørs idrettshall, og vi følger retningslinjene fra Norges idrettsforbund i forhold til personvern og bruk av bilder. Spillerne vil ha med seg egne assistenter som tar vare på deres individuelle behov. Mange av el-innebandyspillerne har store hjelpebehov og bruker elektrisk rullestol i sitt daglige liv. Nesten alle har behov for assistenter, og noen kan trenge opptil tre assistenter under et arrangement. Mange er uføretrygdede og har ikke råd til å dekke kostnadene for både seg selv og assistentene. Det varierer også i hvilken grad de har fått innvilget BPA-timer. Vi håper å kunne invitere til et arrangement som ikke koster for mye, og at mat og deltakelse kan subsidieres, både for spillere og støtteapparat. Resultatene kan måles ved antall lag og spillere som deltar, antall divisjoner vi deler inn i, og antall kamper som blir spilt. Vi vil samle tilbakemeldinger på hva som har vært bra og hva som kan forbedres til neste gang

Antall deltakere

25

Forventet virkning av aktiviteten/tiltaket

Vi legger til rette for økt inkludering og deltakelse innen el-innebandy. Vi gir enkeltpersoner som tidligere har manglet et lag muligheten til å engasjere seg i dretten og oppleve glede. Turneringer fungerer som et samlingspunkt for spiller og familier i samme livssituasjon, og med en felles interesse for el-innebandy. Det vil være en mulighet for å bygge sterke sosiale bånd, utvikle vennskap og skape et felleskap. Spillerne utvikler sine ferdigheter i idretten, noe som bidrar til økt selvtillit og personlig utvikling. Turneringen har også potensial til å bidra til en bredere bevisstgjøring og holdningsendring i samfunnet omkring funksjonshemmede. Samlet sett vil prosjektet/turnering bidra til å skape et positivt miljø for mennesker med nedsatt funksjonsevne. Vi tilrettelegger et viktig aktivitetstilbud for personer med relativt kraftige funksjonsnedsettelser, og skaper en møteplass der klubber, spillere, trenere og assistenter kan dele kompetanse og erfaringer med hverandre.

Plan for gjennomføring

Framgangsmåte for å gjennomføring av el-innebandyturnering: Herneshallen er allerede holdt av å reservert. De skal lages en annonsering og invitasjon til turneringer, som vi sender til klubber per e-post og som legges ut på nettsider og SoMe. Vi sender også invitasjoner til institusjoner og organisasjoner som jobber med målgruppen, slik at de som ønsker kan komme og prøve el-innebandy denne dagen. Påmeldinger skal samles inn, og lagene deles inn i grupper basert på ferdighetsnivå. Kamp- og dommeroppsett med tidsplan for hver kamp skal lages og sendes ut til lagene i godt tid på forhånd. Vi skal også lage en plan for bemanning av hoved- og banesekretariat, samt sørge for opplæring av nødvendig utstyr og sikre at det er tilgjengelig og fungerer som det skal. Logistikken for deltakerne skal planlegges. Dette inkluderer parkering, garderober, plassering og lading av el-innebandykjelker, samt tilrettelegging for funksjonshemmede. Hallen skal vaskes og ryddes, rigges med vant og tape linjer på gulvet. Mat og forsyninger til lagene skal bestilles og organiseres. Turneringen avsluttes med å dele ut pokaler og premier, som må bestilles, til deltakere, og vi takker dommer og frivillige som gjort dette mulig. Etter turneringen vil vi samle tilbakemeldinger fra lag og tilskuere og ta med oss disse erfaringene for fremtidige turneringer.

Prosjektleder

Sven-Arne Bjørgen

Detaljer
Program
Helse
Prosjektnavn
Turnering i el-innebandy i Elverum
Organisasjon
Norges idrettsforbund og olympiske og paralympiske komité
Beløp Bevilget
2024: kr 87 000
Startdato
01.09.2024
Sluttdato
27.11.2024
Status
Under gjennomføring