Utta hafælla
Søknadssammendrag
Bakgrunn
Nåsituasjonen viser at vi har en utfordring med folkehelsen til eldre med store hjelpebehov i Kvam, både den psykososiale og den fysiske folkehelsen. KIL ønsker å bidra til å bedre samfunnsproblemene. I tråd med formålet og håndboka til KIL skal vi sørge for bedret folkehelse for alle i bygda. Det vil si aktiviteter for alle. Vi ser at vi ikke når dette formålet fullt ut i dag. Dette gjelder i vesentlig grad den psykososiale og den fysiske folkehelsen til eldre med storehjelpebehov. KIL ønsker å få på plass et fundament for å nå dette formålet.
Målsetting
Etter endt prosjektperiode skal vi ha bidratt til økt helsegevinst gjennom oppfølgning, forbedret livskvalitet til deltakerne, samt ha inspirert og motivert målgruppene/brukerne til deltakelse – «Utta hafælla».
Målgruppe
Eldre med store hjelpebehov i Kvam.
Antall personer i målgruppen
50
Beskrivelse av gjennomføring
Etablert forprosjekt: Få på plass prosjektleder og etablere en organisasjon. Kartlagt målgruppen og dens behov. Definert fysiske og sosiale tiltak, herunder sosiale møteplasser. Etablert avtaler med samarbeidspartnerne, Nord-Fron kommune v/Frivilligsentralen, NAV, Hjemmetjenesten, Kvamstunet, Kvam Sanitetslag og Kvam musikkforening. Rekruttere frivillige som skal gjennomføre aktivitetene. Både med personer fra målgruppen, og samarbeidspartnerne inspireres til å delta. Utarbeidet konkrete aktivitetsplaner; Besøksordning/psykososiale sammenkomster/møteplasser. Informert alle innbyggere om tiltaket, samt inspirert til deltakelse Via skriftlig informasjon, media, egne digitale kanaler og oppsøkende aktivitet til målgruppen. Hovedprosjekt del 1: Implementering og prøvedrift av tiltak. Justering og tilpasning av driftsmetode etter prøvedrift. Kontinuerlig oppfølgning og informasjon til deltakere, samt ha motivert flere til deltakelse. Utarbeide konkrete måleparametere for måling av verdi av prosjektet. Utarbeide elektronisk registreringsverktøy. Hovedprosjekt del 2: Oppstart ordinær drift. Evaluering og rapportering av prosjektet. Dele erfaringer og få på plass en ordning for hele kommunen. Varig drift etter endt prosjektperiode.
Fremdriftsplan
Etablert forprosjekt som gjennomføres fra 1. juli 2017. Fra 1. juli 2018: Implementering og prøvedrift av tiltak for eldre med store hjelpebehov i Kvam. Fra 1. juli 2019: Oppstart ordinær drift. Evaluering og rapportering av prosjektet. Prosjektslutt 30. juni 2020.
Sluttrapport
Bakgrunn
Situasjonen viste at det var en utfordring med både den psykososiale og den fysiske folkehelsen til eldre i Kvam. Målgruppa til prosjektet var eldre over 65 år i Kvam. Målsettingen var å styrke den psykososiale og fysiske folkehelsen for målgruppa, samt å legge til rette for at behov for offentlige helsetjenester ble redusert/utsatt. I starten av prosjektet gjennomførte vi en spørreundersøkelse blant målgruppa. Denne ble gjennomført på nytt mot prosjektets slutt. Resultatene fra vår registrering av deltakelse har vært stor og økende. Basert på svar fra målgruppa, og mottatte innspill undervegs, ble noen av prosjektets idéer tilpasset disse svarene og ønskene. Disse tilpasningene mener vi har vært både nødvendige og svært viktige for å motivere flere til deltakelse. Tilpasningene førte til justeringer i prosjektnavn, benevnelse av målgruppa, budsjett og satsingsområder. Justeringene ble kun blitt foretatt etter godkjennelse av Stiftelsen Dam på forhånd.
Oppsummering
Evalueringen har gitt svar på at målene til prosjektet ble nådd. De aller fleste av aktivitetene går over til varig drift gjennom KIL og KIL sine samarbeidspartnere. Følgende aktiviteter går over i varig drift: • Ukentlig veterantreff • Besøk på Krigsminnesamlinga 1 gang pr år • Aktiviteter på Kvamstunet • Felles gåturer KIL, ca. 10 turer pr. sommerhalvår • Trimskjema hvor deltakere registrerer sine aktiviteter og leverer inn • Andre møteplasser (Kiwi, Gammelbua (kafé i Kvam), Kvam Musikkforening, turer med Kvam Sanitetslag etc.) • Opprettholde/øke antall medlemmer i KIL fra målgruppa
Prosjektgjennomføring
Gjennomføringen ble delt i tre. • Det første året ble benyttet til et forprosjekt • År to ble brukt til implementering og prøvedrift. • År tre ble brukt til oppstart av ordinær drift, samt evaluering og rapportering av prosjektet. Prosjektet gjennomførte; • 17 prosjektmøter • 70 saker ble behandlet • 22 møter i styringsgruppa • I tillegg ble det gjennomført et større antall møter med samarbeidspartnere
Antall personer i målgruppen
201