Voksenskole for personer med demens

I samarbeid med

Søknadssammendrag

Bakgrunn for prosjektet

I 2020 er det cirka 101 000 mennesker som lever med demenssykdom i Norge. Ettersom forekomsten av demens øker med alderen, vil det av demografiske årsaker bli en fordobling av personer med demens fram mot år 2040. De fleste personer med demens, 85-90%, lever sine siste år på sykehjem, i gjennomsnitt 2,1 år. Antallet personer med demens øker og med det også samfunnskostnadene, noe som vil gi et stort press på det norske velferdssystemet. Tiltak for å utsette sykehjemsopphold og et ønske om at personer med demens skal klare seg selv i hjemmet vil øke livskvaliteten og senke kostnadene.

Målsetting for prosjektet

Hensikten med prosjektet er å evaluere nytten og betydningen av Voksenskolen for personer med demens, revidere modellen “Voksenskolen for personer med Demens”, utvikle og spre en manual for Voksenskolen for personer med Demens til bruk for andre kommuner og initiativtaker.

Målgruppe

Elever ved Voksenskolen for personer med demens, som er hjemmeboende personer som har en mild til moderat kognitiv svikt og varierende fysisk funksjon.

Antall personer i målgruppen som prosjektet planlegger å nå

50

Beskrivelse av tiltak/aktivitet samt gjennomføring av prosjektet

Deltagerne får tilbud om å delta på Voksenskolen 1-2 dager i uka, og 8 elever kan delta per dag. Tilbudet gis uavhengig av alder; det er kognitivt funksjonsnivå som avgjør om de kan delta. Ryggraden er livslang læring, kognitiv trening og stimulering samt personsentrert omsorg. Det betyr at elevene kan delta på skolen så lenge de selv, pårørende eller lærerne opplever at de har nytte av tilbudet og eleven selv ønsker det. Skoleoppgavene tilpasses den enkelte. Dagen består av ulik strategitrening (spill, høytlesing, loggføring), fysisk aktivitet/trening, ADL-trening (aktiviteter i dagliglivet), felles måltid (lager lunsj sammen) og sosialt samvær. Kognitiv trening foregår både i grupper og individuelt.

Fremdriftsplan for prosjektet

Oppstart av prosjektet august 2021. Kick-off med elever, pårørende, frivillige og ansatte ved Voksenskolen for personer med Demens. Testing og intervjuer av elever og intervjuer av pårørende høsten 2021. Dette gjentas etter 6 mnd og 12 mnd. Evaluering gjennomføres som et samarbeid mellom samarbeidspartnere og prosjektgruppa etter 6 mnd., 12 mnd. og 18 mnd. Datanalyse, rapportskriving og artikkelskriving ferdigstilles ilp. av vinteren 2023.

Sluttrapport

Målsetting, målgruppe og bakgrunn for prosjektet

I 2020 var det ca. 101 100 personer med demenssykdom i Norge (Folkehelseinstituttet, 2021). Et av satsingsområdene i Demensplan 2020 var differensierte aktivitetstilbud med fokus på brukermedvirkning, aktivitet, mestring, trygghet og sosialt samvær (HOD, 2015). Med utgangspunkt i erfaringer og inspirasjon fra andre modeller, startet Grimstad kommune, Utviklingssenter for sykehjem og hjemmetjenester Agder øst, i mars 2019 en Voksenskole (VS) for hjemmeboende personer med tidlig til moderat kognitiv svikt. VS er en brukerskole tuftet på fire pilarer; kognitiv trening, fysisk aktivitet, ADL-trening (dagliglivets aktiviteter) og sosialt samvær. VS er det første langvarige heldags lavterskeltilbud av sitt slag for denne gruppen i Norge. Høsten 2021 startet et forsknings og utviklingsprosjekt, finansiert via Norske Kvinners Sanitetsforening fra Stiftelsen DAM. Hensikten med prosjektet var å evaluere betydningen av, revidere VS modellen, utvikle og spre en VS-modell for personer med demens.

Beskriv i hvilken grad oppsatte effektmål ble nådd (ref søknadsskjemaet)

Våre funn viser at prosjektets evalueringsdesign var akseptabelt for de involverte deltakerne. Antall mulige respondenter var begrenset, noe som gir en begrenset mengde kvantitative data. Prosjektets kvalitative data supplerer grunnlaget for å kunne konkludere med at elever, pårørende og ansatte er fornøyde med VS modellen. Variasjonen i respondentenes resultater på del-skalaene livskvalitet, fysisk funksjon og pårørendebelastning kan være viktig å utforske i fremtidige evalueringer. Fordi det forventes at personer med demens vil oppleve nedgang i kognitiv og fysisk funksjon over tid, bør fremtidige studier inkludere en kontrollgruppe. Funnene er videre brukt for å foreslå en VS replikasjonsmodell som bygger på grunnverdier, fire grunnleggende pilarer, og syv rammefaktorer. Prosjektet har også blitt presentert på tre konferanser i Grimstad, Ålborg og Lutterworth. Prosjektet kan nå mange andre dersom VS modellen replikeres i andre kommuner i Norge eller internasjonalt.

Antall personer i målgruppen nådd av prosjektet

50

Prosjektgjennomføring/Metode

Deltagerne får tilbud om å delta på VS 1-2 dager i uka fra 0900 –1430. Skoledagen består av ulike strategier for å stimulere kognitiv trening, fysisk aktivitet, ADL-trening, og sosialt samvær. Kognitiv trening foregår både i grupper og individuelt, og kan innebære steds- og tidsorientering, lese avisen, skrive i loggboken, spille puslespill eller spørrespill, og Kims lek. ADL-trening består av forberedelse og gjennomføring av felles lunsj, og aktiviteter som å lage kaffe, dekke bord, lage mat, skjære brød og rydde etterpå. Hver skoledag inneholder både øvelser for styrke og balanse samt en gåtur utendørs. VS er et samvær med personer som er i samme situasjon. Elevene utveksler erfaringer om det å ha en demenssykdom; de spør hva de andre gjorde i ulike situasjoner, de gir hverandre tips og råd. Prosjektet har brukt et mixed-method design hvor kvalitative og kvantitative data ble samlet inn. Informanter i prosjektet besto av skolens elever, deres pårørende og personale ved VS. Vi målte elevenes livskvalitet, og fysiske- og kognitive funksjon, i tillegg til pårørendes belastning. Kvalitative intervjuer ble gjennomført med elever, pårørende, og ansatte.

Resultater og resultatvurdering

Både elever og pårørende er godt fornøyd med VS og pårørende opplever VS som et friminutt. I tillegg, fant vi at de planlagte datainnsamlingsprosessene kunne gjennomføres. Funnene kan støtte utviklingen av pragmatiske kliniske studier, med like modeller i Norge og/eller internasjonalt. VS replikasjonsmodellen har blitt utviklet basert på funnene og gjennom en dialog mellom alle involverte deltagere. VS replikasjonsmodellen består av grunnverdier, fire grunnpilarer og sju rammefaktorer. Grunnverdiene er at VS bygger på evidensbasert- og personsentrert omsorg og livslang læring. De fire grunnpilarene viser hva hovedinnholdet i skoledagen skal organiseres rundt: kognitiv trening, fysisk aktivitet, sosialt samvær og ADL-trening. Rammefaktorene er, sammen med grunnpilarene og grunnverdiene, det som gir en nødvendig struktur for VS og gir føringer for fremtidig replikering. Rammefaktorene er: Tilhørighet, Forutsigbarhet, Differensiering, Ressurser, Kompetanse, Innomhus, og Utomhus.

Oppsummering og videre planer

Elevene og pårørende er i stor grad fornøyd med VS, som et helhetlig tilbud. VS ser ut til å ha en positiv betydning for elevene når de er til stede på skolen og har for noen en meningsfull verdi utover skoledagen. Våre data er imidlertid basert på et lavt antall respondenter. Det er derfor nødvendig å gjennomføre nye studier for å teste ut replikasjonsmodellen. Planen er at replikasjonsmodellen blir gjort tilgjengelig og at tilsvarende tilbud blir etablert. I tillegg vil et samarbeid med miljøene i Danmark og England danne grunnlaget for et større datagrunnlag og et internasjonalt samarbeid.

Prosjektleder

Berit Westbye

Detaljer
Program
Helse vår (2021)
Prosjektnavn
Voksenskole for personer med demens
Organisasjon
Norske Kvinners Sanitetsforening
Org.ledd
Senter for Omsorgsforskning-Sør
Beløp Bevilget
2021: kr 700 000, 2022: kr 700 000
Startdato
01.08.2021
Sluttdato
31.12.2023
Status
Avsluttet