VR-basert språkopplæring for minoritetsspråklige innen helse og omsorg
Søknadssammendrag
Bakgrunn for prosjektet/tiltaket
Norge står overfor en økende mangel på arbeidskraft, spesielt innen helse- og omsorgssektoren, der behovet for kvalifisert personell øker. Samtidig finnes det en stor gruppe minoritetsspråklige som har motivasjon og relevante ferdigheter, men som hindres fra å komme i arbeid på grunn av begrensede norskkunnskaper og manglende arbeidserfaring. Blant deltakerne i Arbeidsforberedende trening (AFT) og andre arbeidsmarkedstiltak fra NAV, er det mange som har både språklige og sosiale barrierer som gjør veien til arbeid utfordrende. Sosial engstelse, lav mestringstro og perioder med utenforskap kan forsterke disse utfordringene, og tjenesteleverandørene (TL) som bistår NAV har begrensede ressurser til individuell oppfølging/arbeidstrening. Dette kan føre til frafall og lav overgang til ordinært arbeid. Regjeringen har mål om å øke sysselsetting og sikre bedre utnyttelse av arbeidspotensialet. Skal vi lykkes, må vi ta i bruk innovative og tilpassede løsninger som gir minoritetsspråklige bedre muligheter til å komme inn på arbeidsmarkedet. Mål: Utvikle en VR-basert språklæringsplattform, der minoritetsspråklige kan lære norsk i et realistisk arbeidsmiljø. Verktøyet vil simulere arbeidsoppgaver og styrke kommunikasjonsevner i en trygg setting, med fokus på helse- og omsorgssektoren.
Aktivitet/tiltak/metode
Utvikler og piloterer en VR-basert språkopplæringsløsning for minoritetsspråklige i AFT, med vekt på ferdigheter en pleieassistent trenger. Prosjektet gjennomføres som en iterativ prosess med brukermedvirkning, der løsningen testes og justeres i samarbeid med fagpersoner og deltakere. Deltakere rekrutteres av Blå Kors arbeidskompetanse. Evalueringen skjer via tilbakemeldinger fra deltakere og veiledere, med fokus på mestring/trygghet. Fase 1: Planlegging: Opprette prosjektgruppe og skissere løsning. Fase 2: Utvikling: Utvikling og testing av beta-versjon, rekruttering pilottestere. Fase 3: Pilotering: Brukertesting og tilpasning. Fase 4: Evaluering: Sluttrapport/vurdere måloppnåelse. Fase 5: Formidling. Aktiviteter: VR-simulering av arbeidsoppgaver innen helse- og omsorg, inkludert kommunikasjon med kolleger og pasienter, bruk av utstyr og daglige rutiner. AI-drevet språkveiledning gir tilpasset støtte basert på språknivå, med sanntidsteksting og visuell støtte. Målgruppe: Primær: Minoritetsspråklige i AFT som ønsker jobb i helse/omsorg. Sekundær: Effektivisering og frigjøring av arbeidskapasitet hos veiledere ved AFT-tiltak. Submålgruppe; andre minoritetsspråkelige i AFT som ønsker jobb. Løsningen evalueres gjennom evalueringsskjema med brukere. Løsningen må være: A) Stabil (uten større tekniske feil). B) Effektiv (positivt læringsutbyttet for deltakere). Grad av måloppnåelse vurderes som lav, moderat eller høy i skjema. All brukerdata lagres sikkert i tråd med GDPR. Ingen personlige opplysninger lagres i den tekniske løsningen. VR kan være en intens opplevelse; gradvis tilvenning og tett oppfølging sikrer trygg bruk. Det antas at prosjektet vil kunne skaffe kunnskap om nye læringsmetoder, med lav risiko/ulempe for deltakere. Forventede utfordringer: Lite erfaring med VR blant sluttbrukere: Løses med opplæring og brukervennlig design. Språklige barrierer mellom veiledere og sluttbrukere under opplæring/oppstart. Løses ved tilgang til tolk i startsfasen.
Antall deltakere
3
Forventet virkning av aktiviteten/tiltaket
Kort sikt: Deltakerne i prosjektet vil oppleve økt språklig trygghet og bedre mestringstro i arbeidssituasjoner innen helse- og omsorgssektoren. VR-løsningen gir dem mulighet til å øve på kommunikasjon, arbeidsoppgaver og rutiner i et trygt, realistisk miljø, noe som kan redusere sosial engstelse og senke terskelen for deltakelse i ordinært arbeid. Veiledere i AFT får samtidig et nytt, innovativt opplæringsverktøy som kan forbedre læringsutbyttet for målgruppen. Vi ser ikke på VR som en erstatning for tradisjonell læring, men et supplement for å utvide dagens tilbud. Lang sikt: Prosjektet bidrar til bedre arbeidsinkludering av minoritetsspråklige, særlig i helse- og omsorgsyrker, hvor Norge vil ha økende behov for arbeidskraft. Ved å gjøre språkopplæring mer praksisnær og tilpasset arbeidslivet, øker sannsynligheten for at flere minoritetsspråklige får overgang fra tiltak til ordinært arbeid. Dette gir en samfunnsgevinst i form av økt sysselsetting, redusert behov for støtteordninger og bedre ressursutnyttelse innen opplæring og integrering. Samfunnseffekt: Prosjektet kan også legge grunnlag for videre bruk av VR-teknologi i språkopplæring og arbeidstrening, med overføringsverdi til andre yrker, og med dette sette en ny standard for språklæring. Økt språkforståelse hos pleieassistenter vil også bedre kommunikasjonen med kolleger og pasienter, som igjen kan bidra til økt kvalitet innad i helsetjenesten. Samtidig vil økt språkforståelse blant minoriteter bidra til mer inkludering og styrket tilgangen til kvalifisert arbeidskraft i helse- og omsorgssektoren.
Plan for gjennomføring
Prosjektet er tenkt gjennomført i fem faser, med planlagt oppstart vår 2025 og avslutning høst 2026. Fase 1 (Q2 2025) – Planlegging og oppstart Ansvarlig: Prosjektleder og samarbeidspartnere Opprette prosjektgruppe, avklare roller og arbeidsfordeling Utvikle detaljert prosjektplan og metodikk Skissere VR-løsningen basert på krav fra Blå Kors og brukermedvirkere Fase 2 (Q2-Q4 2025) – Utvikling og teknisk implementering Ansvarlig: VR-utviklere, AI-spesialister fra Fornix, samt pedagoger og brukermedvirkere fra Blå Kors. Fornix vil ha ansvar for selve utvikling av VR-prototypen, samt opplæring i bruk. Mens Blå Kors vil ha ansvar for rekruttering av brukere, tilbakemelding underveis i utviklingen. Fase 3 (Q1-Q2 2026) – Pilottesting og iterasjon Ansvarlig: Prosjektleder, veiledere fra Blå Kors: Brukertesting med deltakere fra AFT. Evaluering av læringsutbytte, brukervennlighet. Fornix har ansvar for justering, optimalisering og implementeringer basert på tilbakemeldinger. Fase 4 (Q3 2026) – Evaluering og rapportering Ansvarlig: Prosjektleder, evaluatorer Innsamling og analyse av evalueringsdata Skrive sluttrapport med anbefalinger for videreføring Fase 5 (Q3 2026) – Formidling og avslutning Ansvaret er fordelt mellom Blå Kors arbeidskompetanse og Fornix. Presentasjon av resultater på seminarer og i relevante fagfora. Tilgjengeliggjøring av læringsressurser og VR-løsningen for videre bruk.