Gjennom 16 episoder vil Norsk Epilepsiforbunds nye frilmserie «Hva er epilepsi?» forsøke å gi svar på de vanligste spørsmålene om epilepsi.
– Det er mange spørsmål som stilles om epilepsi hver eneste dag. Vi har nå laget en serie med korte opplysningsfilmer som skal svare på noen av de absolutt vanligste spørsmålene folk har, forteller generalsekretæren i Epilepsiforbundet, Henrik Peersen.
Svarer på vanlige spørsmål om epilepsi
Hver av episodene er laget for å svare på et vanlig spørsmål knyttet til epilepsi, blant annet hva er epilepsi, er epilepsi farlig, hvordan behandles epilepse og hvordan håndteres et anfall.
Den første episoden legges ut på en egen Youtube-kanal søndag 19. november. Deretter kommer ytterligere sju episoder i løpet av november. De resterende åtte episodene publiseres i løpet av januar.
Gratis og tilgjengelig
Episodene er laget både på norsk og engelsek, og filmene er en viktig del av Norsk Epilepsiforbunds informasjonsarbeid, der målet er å gjøre kunnskap om epilepsi lettere tilgjengelig for alle.
Filmene lanseres på forbundets egen YouTube-kanal, og på nettsidene deres. Dersom du abonnerer på kanalen (gratis) vil du automatisk få tilsendt informasjon når filmene publiseres. Stiftelsen Dam vil også dele filmene på denne prosjektsiden.
Her kan du se episodene:
Søknadssammendrag
Bakgrunn
Ikke alle leser brosjyrer eller lange, informative tekster. Vi har derfor et ønsket om å modernisere informasjonsarbeidet om epilepsi gjennom etablering av en informasjonskanal med ikke-skrevet informasjon. Vi har det seneste året utarbeidet målsetninger med tanke på utvikling av en kanal på YouTube. Denne planen innebærer å etablere en kanal der vår viktigste informasjon og budskap er tilgjengelig i film og levende bilder. På denne måten kan vi nå ut til langt flere og nye målgrupper enn vi gjør gjennom tradisjonelt informasjonsarbeid.
Målsetting
Overordnet mål: Etablere en kvalitetssikret og ledende informasjonskanal om epilepsi på YouTube Delmål: Produsere og publisere innhold for å etablere et tydelig fundament for en YouTube-kanal om epilepsi.
Målgruppe
Primært mennesker med epilepsi, pårørende og fagpersoner med tilknytning til epilepsi. Sekundært, øvrig befolkning.
Antall personer i målgruppen
40000
Beskrivelse av gjennomføring
Første skritt i prosjektet vil være å nedsette en prosjektgruppe med representanter bestående av fagpersoner fra Speisalsykehuset for epilepsi og brukere. Prosjektgruppen vil i fellesskap gjøre en utvelgelse av hvilke 10 temaer som ansees som viktigst i grunnleggende epilepsiinformasjon. Når temaene er utvalgt, vil filmproduksjonsselskap involveres. I forbindelse med planlegging av filmatiseringen, vil det legges en tydelig plan for produksjon og publisering. Avhengig av hvor raskt de enkelte filmene kan ferdigstilles, vil det legges en plan for enkeltvis publisering med noe tidsrom i mellom publiseringene. Dette for å sikre løpende aktivitet på kanalen, og mulighet til å få maksimal promotering på enkeltfilmene gjennom ulike sosiale medier. Prosjektgruppen vil være delaktig i dialog underveis i produksjonen, samt ferdigstillelse av filmene. Prosjektleder vil ha ansvaret for selve publiseringen og ”annonseringen” gjennom sosiale medier. Avslutningvis vil prosjektelder jobbe med teksting og og søkemotoroptimalisering av filmene og kanalens spilleliste.
Fremdriftsplan
November – februar: Utvelgelse av temaer for 10 filmklipp. Februar – mars: Inngå samarbeid med produksjonsselskap. April – mai: Planlegge filmproduksjon og publisering Mai – september: Filmproduksjon August – oktober: Jevnlig publisering av film November: Analysere seertrafikk og planlegge videre utvikling av kanalen. Etter prosjektets utløp: Videreføre arbeidet med kanalen gjennom egne midler og lavkostproduksjoner i andre spillelister.
Sluttrapport
Bakgrunn
Overordnet mål: Etablere en kvalitetssikret og ledende informasjonskanal om epilepsi på YouTube Delmål: Produsere og publisere innhold for å etablere et tydelig fundament for en YouTube-kanal om epilepsi. Målgruppe: Primært mennesker med epilepsi, pårørende og fagpersoner med tilknytning til epilepsi. Sekundært, øvrig befolkning.
Oppsummering
Prosjektet har vært svært vellykke med konkrete og varige resultater. I etterkant av lansering har vi blitt kontaktet av flere andre organisasjoner både i innland og utland som ønsker å enten oversette filmene eller lære av våre erfaringer for overføring til andre områder. YouTube-kanalen vil videreføres etter endt prosjektperiode og vi er allerede i gang med å produsere ulike former for filmer. Det er nemlig nå mulig å lage egne produksjoner med lavere kvalitet, uten at dette skaper negativt omdømme for vår kommunikasjon gjennom film, nå som kanalen er rigget på en svært profesjonell måte.
Prosjektgjennomføring
Projektgruppen silte i sin innledende researchfase ut 16 ofte stilte spørsmål om epilepsi, som var ønket besvart med en kort informativ film. Dette ble gjort med nettbaserte analyseverktøy, sett opp mot erfaringer fra klinisk virksomhet på Spesialsykehuset for Epilepsi og rådgivning i forbundet. Basert på antall temaer ble produksjonen utvidet og ytterligere finansiering sikret. Produsent utviklet et filmkonsept basert på lekne, informative filmer som utgjorde episoder i en filmserie med gjenkjenbare elementer gjennom all filmene. Filmene ble ferdigstilt senhøsten 2017 og en lanseringsplan ble satt opp. Denne baserte seg på at hver av filmene skulle få mest mulig spredning i sosiale medier, med hovedmål om trafikk på YouTube-kanalen som i løpet av prosjektperioden var optimalisert og hadde samlet mye nytt filminnhold av allerede eksisterende film. Lanseringen ble lagt opp i to sesonger a 8 episoder, der den første ble lansert i november/desember og den andre i januar. Lanseringen foregikk henholdsvis på youtube, facebook, twitter og www.epilepsi.no
Antall personer i målgruppen
75000
Sluttrapport/artikler (pdf)
Rapport – Epilepsi på tube.pdf
Søknadssammendrag
Bakgrunn for prosjektet
Ikke alle leser brosjyrer eller lange, informative tekster. Vi har derfor et ønsket om å modernisere informasjonsarbeidet om epilepsi gjennom etablering av en informasjonskanal med ikke-skrevet informasjon. Vi har det seneste året utarbeidet målsetninger med tanke på utvikling av en kanal på YouTube. Denne planen innebærer å etablere en kanal der vår viktigste informasjon og budskap er tilgjengelig i film og levende bilder. På denne måten kan vi nå ut til langt flere og nye målgrupper enn vi gjør gjennom tradisjonelt informasjonsarbeid.
Målsetting for prosjektet
Overordnet mål: Etablere en kvalitetssikret og ledende informasjonskanal om epilepsi på YouTube Delmål: Produsere og publisere innhold for å etablere et tydelig fundament for en YouTube-kanal om epilepsi.
Målgruppe
Primært mennesker med epilepsi, pårørende og fagpersoner med tilknytning til epilepsi. Sekundært, øvrig befolkning.
Antall personer i målgruppen som prosjektet planlegger å nå
40000
Beskrivelse av gjennomføring og metode for prosjektet
Første skritt i prosjektet vil være å nedsette en prosjektgruppe med representanter bestående av fagpersoner fra Speisalsykehuset for epilepsi og brukere. Prosjektgruppen vil i fellesskap gjøre en utvelgelse av hvilke 10 temaer som ansees som viktigst i grunnleggende epilepsiinformasjon. Når temaene er utvalgt, vil filmproduksjonsselskap involveres. I forbindelse med planlegging av filmatiseringen, vil det legges en tydelig plan for produksjon og publisering. Avhengig av hvor raskt de enkelte filmene kan ferdigstilles, vil det legges en plan for enkeltvis publisering med noe tidsrom i mellom publiseringene. Dette for å sikre løpende aktivitet på kanalen, og mulighet til å få maksimal promotering på enkeltfilmene gjennom ulike sosiale medier. Prosjektgruppen vil være delaktig i dialog underveis i produksjonen, samt ferdigstillelse av filmene. Prosjektleder vil ha ansvaret for selve publiseringen og ”annonseringen” gjennom sosiale medier. Avslutningvis vil prosjektelder jobbe med teksting og og søkemotoroptimalisering av filmene og kanalens spilleliste.
Fremdriftsplan for prosjektet
November – februar: Utvelgelse av temaer for 10 filmklipp. Februar – mars: Inngå samarbeid med produksjonsselskap. April – mai: Planlegge filmproduksjon og publisering Mai – september: Filmproduksjon August – oktober: Jevnlig publisering av film November: Analysere seertrafikk og planlegge videre utvikling av kanalen. Etter prosjektets utløp: Videreføre arbeidet med kanalen gjennom egne midler og lavkostproduksjoner i andre spillelister.
Sluttrapport
Målsetting, målgruppe og bakgrunn for prosjektet
Overordnet mål: Etablere en kvalitetssikret og ledende informasjonskanal om epilepsi på YouTube Delmål: Produsere og publisere innhold for å etablere et tydelig fundament for en YouTube-kanal om epilepsi. Målgruppe: Primært mennesker med epilepsi, pårørende og fagpersoner med tilknytning til epilepsi. Sekundært, øvrig befolkning.
Beskriv i hvilken grad oppsatte effektmål ble nådd (ref søknadsskjemaet)
Oppsatte effektmål ble mest sannsynlig overgått betydelig, da prosjektet både ble større produksjonsmessig, og ble lansert internasjonalt. Totalt har YouTubekanalen i prosjektperioden generert ca. en halv million avspillinger i tillegg til at filmer som også ble direkte lansert på facebook har generert flere hundre tusen avspillinger både i inn- og utland.
Antall personer i målgruppen nådd av prosjektet
75000
Prosjektgjennomføring/Metode
Projektgruppen silte i sin innledende researchfase ut 16 ofte stilte spørsmål om epilepsi, som var ønket besvart med en kort informativ film. Dette ble gjort med nettbaserte analyseverktøy, sett opp mot erfaringer fra klinisk virksomhet på Spesialsykehuset for Epilepsi og rådgivning i forbundet. Basert på antall temaer ble produksjonen utvidet og ytterligere finansiering sikret. Produsent utviklet et filmkonsept basert på lekne, informative filmer som utgjorde episoder i en filmserie med gjenkjenbare elementer gjennom all filmene. Filmene ble ferdigstilt senhøsten 2017 og en lanseringsplan ble satt opp. Denne baserte seg på at hver av filmene skulle få mest mulig spredning i sosiale medier, med hovedmål om trafikk på YouTube-kanalen som i løpet av prosjektperioden var optimalisert og hadde samlet mye nytt filminnhold av allerede eksisterende film. Lanseringen ble lagt opp i to sesonger a 8 episoder, der den første ble lansert i november/desember og den andre i januar. Lanseringen foregikk henholdsvis på youtube, facebook, twitter og www.epilepsi.no
Resultater og resultatvurdering
Prosjektet har resultert i en betydelig modernisering av tilgjengelig informasjon om epilepsi på nett. Det ble produsert 16 kvalitetsfilmer på både norsk og engelsk som hver svarer på et ofte stilt spørsmål om epilepsi. Videre har prosjektet bidratt til betydelig kvalitetsinnhold og en bedre gjennomarbeidet YouTube-kanal om epilepsi i regi av Norsk Epilepsiforbund. Kanalen har i løpet av prosjektperioden generert flere hundre nye følgere og over en halv million avspillinger på det samlede innholdet på YouTube. I tillegg har flere av filmene gjennom direktelansering på facebook oppnådd god viraleffekt med flere hundretusen visninger. Prosjektets resultat har blitt lagt godt merke til i prosjektperioden, og at det har skapt en langt bedre tilgjengelighet på epilepsirelatert informasjon. Gjennom film treffer vi også en helt annen målgruppe enn med tradisjonelt trykket materiell, som gjør at informasjonen blant annet treffer unge og mennesker med leseutfordringer på en langt bedre måte.
Oppsummering og videre planer
Prosjektet har vært svært vellykke med konkrete og varige resultater. I etterkant av lansering har vi blitt kontaktet av flere andre organisasjoner både i innland og utland som ønsker å enten oversette filmene eller lære av våre erfaringer for overføring til andre områder. YouTube-kanalen vil videreføres etter endt prosjektperiode og vi er allerede i gang med å produsere ulike former for filmer. Det er nemlig nå mulig å lage egne produksjoner med lavere kvalitet, uten at dette skaper negativt omdømme for vår kommunikasjon gjennom film, nå som kanalen er rigget på en svært profesjonell måte.