Søknadssammendrag
Bakgrunn for prosjektet
Gutter er i mindretall blant de som diagnostiseres med angst og depresjon, men er samtidig overrepresentert når det gjelder antall selvmord. I undersøkelser fremgår det at guttene mener at alle typer problemer helst skal takles på egen hånd og at det er lite maskulint å snakke om dem. Eksisterende hjelpetilbud, som blant annet skolehelsetjenesten, blir per i dag i liten grad oppsøkt av unge menn sammenlignet med unge kvinner. Vi har funnet indikatorer på at dette kan relateres til kjønnsforskjeller for hvordan unge responderer på ulike former for dialog.
Målsetting for prosjektet
– Gjennomføre en systematisk utredning av dagens kunnskapsstatus. – Utvikle en opplysningsvideo som presenterer funnene i utredningen. – Markedsføre og distibuere videoen til 1000 skoler som hører inn under grunnskolen, og på sosiale medier med målrettet annonsering mot målgruppene.
Målgruppe
Primærmålgruppen er skolehelsesøstre, ungdomsarbeidere, lærere og foreldre. Sekundærmålgruppen vil være unge menn mellom 12-20 år.
Antall personer i målgruppen som prosjektet planlegger å nå
400000
Beskrivelse av gjennomføring og metode for prosjektet
Ved prosjektstart ansettes en prosjektkoordinator i 50% stilling som tilknyttes Mental Helse Ungdoms administrasjon. Prosjektkoordinator vil ha ansvar for prosjektets gjennomføring i henhold til prosjektplanen. Det er viktig at prosjektkoordinator har tilstrekkelig akademisk bakgrunn. Dette er viktig for både å kunne skape et godt kunnskapsgrunnlag til opplysningsvideoen gjennom publikasjonssøk og kritisk lesning av faglige kilder. For at kunnskapsinnhentingen og videoen som skal publiseres, tilpasses målgruppen, vil det opprettes to referansegrupper. Den ene referansegruppen vil bestå av seks personer som er representative for videoens målgruppe med profesjonsbakgrunn. Den andre referansegruppen vil bestå av seks unge menn mellom 16-20 år. Referansegruppene vil møtes separat til to samlinger hver, men skal eksponeres for hverandre på en siste felles samling for å diskutere ferdig utkast til opplysningsvideoen som presenteres. Videoen skal utvikles av en Netron e.l. med erfaring fra å produsere opplysningsvideoer. De bistår prosjektkoordinator med strategi og plan for markedsføring og distribusjon.
Fremdriftsplan for prosjektet
Sept 2017 – Rekruttering av prosjektkoordinator Okt-des 2017 -Rekruttering av referansegrupper -Kunnskapsinnhenting -Planlegging av samlinger Jan-feb 2018 -Kunnskapsinnhenting -Første samling for begge referansegrupper. Mars-mai 2018 -Tekstutvikling til vidoene -Andre samling for referansegruppene Jun-aug 2018 -Utkast til video produseres Sept 2018 -Felles samling begge referans. -Ferdig utkast til video -Distribusjon -Rapportering
Sluttrapport
Målsetting, målgruppe og bakgrunn for prosjektet
«Unge menns psykiske helse» fikk støtte av Extrastiftelsen høsten 2017. Prosjektet skulle ta utgangspunkt i å lage en video til helsesykepleiere og lærere for å informere om hvordan man kunne få unge menn til å snakke om hvordan de har det eller det å søke hjelp. Prosjektet hadde som overordnet mål å gi unge menn med psykiske helseproblemer større oppmerksomhet og riktig hjelp tid rett tid ettersom gutter er i mindretall blant de som diagnostiseres, samtidig som de er overrepresentert blant dem som begår selvmord. Men etter intervjuer med fagfolk kom det frem at det ville være mer hensiktsmessig å lage en film som rettet seg direkte til unge menn og som kunde brukes som undervisningsmateriale. Derfor endret vi filmens format, samtidig som vi beholdt fokus på å løse det samme problemet; Hvordan skape mer åpenhet blant unge menn og deres psykiske helse med hjelp av film som virkemiddel? Målgruppen ble dersom todelt; Helsesykepleiere, lærere & unge menn i alderen 12 – 30.
Beskriv i hvilken grad oppsatte effektmål ble nådd (ref søknadsskjemaet)
Etter å ha laget en tydeligere problemstilling for prosjektet og endret målgruppen så ble effektmålene disse: Skape større åpenhet blant, og om, unge menns psykiske helse, normalisere det å snakke om hvordan man har det, styrke skolens oppmerksomhet og bevissthet, forenkle undervisningen for skolen når psykisk helse står på timeplanen, bryte normer og stereotyper, redusere selvmordanntallet blant unge menn i alderen. Prosjektet har nådd effektmålene gjennom å sette temaet på dagsplanen både i media og rent praktisk. Gjennom å lage film, formidle rollemodeller, stille refleksjonspørsmål, lansere kampanje, distribuere nettside med undervisningsmateriale så har prosjektet bidratt til åpenhet blant og om unge menns psykiske helse, styrkt skolens mulighet til å snakke om temaet, stilt spørsmål ved stereotyper og maskulinitetnormer. Prosjektets alle tiltak er med på forebygge unge menns psykiske helse med fokus på løsningen om å skape mer åpenhet og dermed senke selvmordantallet.
Antall personer i målgruppen nådd av prosjektet
100000
Prosjektgjennomføring/Metode
I henhold til prosjektplanen ble det i januar 2018 ansatt en prosjektkoordinator i 100% stilling som styrte prosjektet etter fast satte mål. Prosjektet har blitt støttet av en faggruppe og en referansegruppe som har gitt grunnlag for prosjektet og prosjektkoordinatorens beslutninger underveis. Siden prosjektstart har de alle møttes fire ganger. Under det første møtet ble det diskutert hva prosjektet skulle løse og tematikken, mens det andre møtet bestod av idé utvikling av innhold til film. Under det tredje møtet ble filmmanus testet. Under det siste og fjerde møte var det presentasjon av endelig produkt og evaluering av prosjektets prosess og produkt. Det er også tatt hensyn til innspill fra øvrige fagfolk og studiebesøk underveis. Prosjektet har fulgt en metode som ligner på Lean Start-Up og som handler om å «build, measure, learn» hvor prosjektkoordinator sammen med filmprodusent fra Sheriff lagde materiale og innhold til film, refleksjonspørsmål og nettside. De fire møtene med fag og referansegruppen representere også prosjektets ulike faser 1) Research og planlegging, 2 ) Gjennomføring og idéutvikling, 3) Testing, 4 ) Ferdigstilling, lansering og evaluering .
Resultater og resultatvurdering
www.startpraten.no ble løsningen på prosjektet, hvor du finner film og refleksjonsspørsmål. Nettsiden skall kunne brukes enkelt som et verktøy i klasserommet for å skape åpenhet blant unge menn. Start praten var en kampanje, på takbuer på trikker i Oslo, i forbindelse med Verdens dagen for psykisk helse. Hastagen #startpraten har blitt delt på sosiale medier og filmen har blitt delt 600 ganger på Facebook og hatt 80 000 visninger. Prosjektets har fått oppmerksomhet på Tv2 2 ganger, blitt skrevet 3 artikler, vist på ulike skoler, arrangement og på kongressen for helsesøstrer. Prosjektet tar opp ett ekstremt viktig tema som mange ikke vet hvordan de skall snakke om. Vi har fått respons på at filmen er anvendelighet, mye relevant, svært troverdig og en god løsning på problemet. En tilbakemelding vi har fått i er at filmen trenger mer markedsføring for at den skal bli brukt, noe som vi arbeider med for å løse gjennom kostnadsfrie tiltak, som bruk av nettverk og sosiale medier.
Oppsummering og videre planer
Til tross for at prosjektet nå er slutt så vil vil jobbe videre med å distribuere nettsiden og dens budskap, blant annet gjennom å skrive flere søknader på temaet og fortsette vår dialog om ett samarbeid med #killmiddag og Make Equal i Sverige. Vi ønsker å jobbe videre med markedsføring og det forebyggende arbeidet om å få startet praten blant unge menn. Kampanjen, nettsiden og filmen har bidratt til å spre budskapet om at Unge Menns Psykiske Helse som handler om å bryte ned skadelige stereotyper om hva det betyr å være mann. Alle har en psykisk hele som alle må tas vare på.