Utviklingsprosjekt for å styrke ungdoms mentale helse
Søknadssammendrag
Bakgrunn for prosjektet/tiltaket
MOT Norge samarbeider med 274 ungdomsskoler (60.000 ungdommer) som benytter våre programmer. I dag er MOT på ungdomsskole bestående av 12 MOT-økter i klasserommet med aktuelle tema i ungdomstida. Samarbeidsskolene våre melder at de ser en negativ utvikling på ungdoms robusthet, og dette understøttes av nyere forskning. Resultater fra HUNT-undersøkelsen viser at 44 prosent av tenåringsjenter i Norge oppgir at de er stressa og har tunge tanker. Studien viser en betydelig økning i symptomer av angst og depresjon. Spesielt hos jenter og unge damer så de en sterkere negativ utvikling enn blant guttene (Krogstad m fl, 2022). Andre studier viser at sosial sammenligning kan skape stress hvis ungdom føler at de blir vurdert negativ, og dette kan utgjøre en trussel mot deres mentale helse. Intervensjoner gjort i USA viser at kunnskap om stress og vekstorientert tankesett kan påvirke opplevelsen av stress, og at en kort (30 min) intervensjon har vist seg svært lovende på dette området (Yeager et al, 2022). Med bakgrunn i dette ønsker MOT Norge å utvikle to helt nye intervensjonsøkter, hver på 120 minutter, for ungdomsskoleelever i MOTs programmer. Målet er å forsterke arbeidet og å gi ungdom flere verktøy og metoder for å like seg selv og for å utvikle et mer vekstorientert tankesett.
Aktivitet/tiltak/metode
Økt 1: Jeg utvikler meg Målg.: Elever på 10.trinn Gjennomf.: høst 2023 Ønsket effekt: Styrke et vekstorientert tankesett og utvikle motstandskraft Økt 2: Jeg liker meg Målg: elever på 9.trinn Gjennomf.: vår 2024 Ønsket effekt: Styrke ungdoms selvfølelse og forsterke troen på at de er verdifulle i kraft av å være seg selv. Evaluering: For økt 1 gjennomføres et randomisert kontrollert studie, for å måle om denne intervensjonssøkten styrker vekstorientert tankesett. Økta er todelt: 1: Digital intervensjonsøkt som tidligere er testet på universitetsstudenter med gode resultater. 2: Spesialtilpasset MOT-økt der vi forsterker budskapet gjennom aktivitet, refleksjon og diskusjon med elevene. Vi vil sende ut en forespørsel til 50 av våre skoler på om de vil være med i en randomisert kontrollert studie (RCT). Disse vil bli tilfeldig fordelt som kontrollskoler og intervensjonsskoler. Kontrollskolene vil gjøre MOT-økter slik de pleier, mens intervensjonsskolene vil prøve den nye MOT-økten som har til hensikt å øke vekstorientert tankesett. I samarbeid med professor Hermundur Sigmundsson ønsker vi å bruke oppdaterte validerte mål og kunnskap. Sikkerheten til deltakerne blir ivaretatt ved at elevene anonymiseres gjennom et kodesystem godkjent av etisk komité. Forventet utfordringer: Ved denne måten å gjøre det på kan vi ikke kontrollere for sosiodemografiske variabler. Imøtegå: I dette studiet vurderer vi at det er av mindre betydning fordi det er så spesifikt til denne intervensjonen. Det vil være svært interessant og relevant å se videre også på demografiske variabler i et senere og større studie. Deler av intervensjonen er tidligere testet ut på universitetsstudenter og må tilpasses ungdomsskoleelever som har kortere oppmerksomhetsvindu og potensielt er mindre opptatt av tema. Her vil vi bruke MOT sin kompetanse på å lage intervensjoner til ungdomsskoleelever i kombinasjon med kunnskap fra Psykologisk institutt, noe som vi mener vil i møte gå denne utfordringen.
Antall deltakere
1000
Forventet virkning av aktiviteten/tiltaket
Både HUNT-undersøkelsen og UNG-data gir grunn til bekymring over negativ utvikling av ungdoms mentale helse. En av flere psykologiske teorier, som gir håp om at vi kan forsterke ungdoms motstandskraft, er kunnskapen om vekstorientert tankesett. Vekstorientert tankesett har vist seg å ha en rekke fordeler. Blant annet økt motivasjon (Burnette et al., 2020) og motstandskraft (Calvete et al., 2022). Mennesker med vekstorientert tankesett fortsetter i større grad når de møter utfordringer, og de tror at de kan lære og vokse fra disse erfaringene (Dweck, 2006). Forskning har vist at mennesker med vekstorientert tankesett har økt sannsynlighet for å nå sine mål og lykkes på flere områder i livet, både i utdanning (Porter et al., 2022), arbeidsliv og i sosiale relasjoner.Lykkes vi med å bevisstgjøre og trene ungdommene på vekstorientert tankesett, har vi tro på at en større andel av ungdommene bli mer motstandsdyktige mot negativt stress og få bedre psykisk helse. I tillegg til at et samarbeid med psykologisk institutt vil styrke MOTs arbeid i skolen, håper MOT å kunne bidra til at relevant psykologisk forskning kommer til nytte i praksis framfor å kun være teoretisk kunnskap. -Burnette, J. L., Knouse, L. E., Vavra, D. T., O’Boyle, E., & Brooks, M. A. (2020). Growth mindsets and psychological distress: A meta-analysis. Clinical Psychology Review, 77, 101816. -Calvete, E., Orue, I., Echezarraga, A., Cortazar, N., & Fernández-González, L. (2022). A growth mindset intervention to promote resilience against online peer victimization: A randomized controlled trial. Computers in Human Behavior, 135, 107373. -Dweck, C. S. (2006). Mindset: The new psychology of success. Random House. -Porter, T., Catalán Molina, D., Cimpian, A., Roberts, S., Fredericks, A., Blackwell, L. S., & Tr
Plan for gjennomføring
Milepæler: 1. Utvikling av tiltak: ved utgangen av inneværende skoleår: September 2023: Ansvarlig: Regine Oen Hatten, Bjørg-Elin Moen (PhD) og Professor Hermundur Sigmundson. Deltakende: Jan-Andre Olsen, Marte Siljan Lind, Rune Skanke og Ingrid Ness Rolland. 2. Rekruttering av deltakere: ved utgangen av inneværende skoleår: September 2023: Ansvarlig: Regine Oen Hatten 3. Pretest for å kartlegge (viktige måleinstrument er vekstorientert tankesett, passion, grit, self-efficacy og muligens mattering): Ansvarlig Håvard Hauge 4. Intervensjon: Gjennomføring av aktiviteter: oktober/november 2023 for 50 skoler Ansvarlig: Regine Oen Hatten 5. Posttest i november/desember (etter ca 6 uker): Ansvarlig: Håvard Hauge 6. Dataanalyse: desember/januar. Ansvarlig: Håvard Hauge 7. Rapportskriving: noe vil skje parallelt med intervensjonen, men hovedvekten vil foregå i januar til mars. Ansvarlig: Håvard Hauge og Hermundur 8. Deltakelse på konferanser for å presentere : Ansvarlig: Håvard Hauge og Hermundur Sigmundsson MOTs langvarige samarbeid med skoler rundt om i landet gir viktig erfaringsutveksling, spesielt rundt hvilke utfordringer som ungdom møter i ungdomstida. Der har vi tett dialog med skoleledere, lærere, miljøteam og helsesykepleiere. Gjennom årlige MOT-undersøkelser spør vi også ungdom i MOTs programmer om hva de tenker MOT kan bidra med, og hvordan MOT kan bli bedre. Til sammen blir dette viktige grunnlag for utvikling av MOTs programmer og temainnhold.