Bærekraftregnskap 2024

Her finner du Stiftelsen Dams bærekraftregnskap for 2024.

Stiftelsen Dams strategi for perioden 2022-2026 tar utgangspunkt i FNs bærekraftsmål.

For å bidra til å oppfylle målene har Stiftelsen Dams styre vedtatt åtte prinsipper som skal være førende for stiftelsens virksomhet. Disse prinsippene er bygget på UN Global Compact sine prinsipper for et bærekraftig næringsliv.

I tillegg har sekretariatet utarbeidet ti konkret målsetninger for en mer bærekraftig drift av sekretariatet. Målene evalueres og justeres hvert år, i tillegg til at resultatene publiseres.

Under kan du lese Stiftelsen Dams bærekraftregnskap for 2024.

1. Kun reise når det er nødvendig

Målbarhet:
Telle antall flyreiser, telle antall prosjektbesøk/møter/arrangementer per reise. Prioritere miljøvennlige transportmidler.  

Resultat:

  • 69 flyreiser (fordelt på tretten ulike reiser. Antallet skyldes at flere personer dro på enkelte turer, samt at det ved noen tilfeller har vært flere flyreiser per tur).
  • 36 møter/prosjektbesøk/arrangementer der det ble brukt fly, hvorav sju var heldagsmøter. Inkludert er også internseminar for hele sekretariatet. 
  • 13 reiser med bil, hovedsakelig fordi det ikke var mulig med kollektivtransport, enten som følge av tilgjengelighet eller tidsbruk.   
  • Samtlige bilreiser er gjennomført med bildelingstjenester.  

2. Øke andelen digitale møter og arrangementer

Målbarhet:
Telle antall heldigitale møter/arrangementer, øke andelen digitale/hybride møter.

Resultat:

  • Det er gjennomført ti heldigitale møter, dette gjelder blant annet webinar (åpent for alle), kommunikasjonsforum, prosjektkoordinatormøte, og møter i kontrollutvalg, finansutvalg og valgkomiteen.
  • De fleste fagutvalgsmøter, styremøter og arrangementer har vært hybride, slik at deltakere skal slippe å reise for å delta fysisk.
  • Fem arrangementer hadde kun mulighet for fysisk deltakelse, det gjaldt Stiftelsen Dams 30-årsjubileum og to søkekurs (Bergen og Tromsø), et prosjektkoordinatormøte og et møte i Stiftelsen Dams kommunikasjonsforum. For de to siste møtene er et stort flertall av deltakerne basert i Oslo.

3. Legge til rette for miljøvennlig og helsefremmende reisevei til jobb

Målbarhet:
Sørge for god sykkelparkering. Ved eventuell flytting: sørge for at kontorlokalene har god kollektivforbindelse.

Kartlegge ansattes reisevei, og oppfordre til mer miljøvennlige og helsefremmende transport der det er mulig.

Resultat:

  • Samtlige ansatte reiser enten kollektivt, eller går/sykler hele veien til jobb.
  • Fire personer oppgir at de bruker bil til kollektivtransport.

4. Legge til rette for fysisk aktivitet for de ansatte

Målbarhet:
For å stimulere til fysisk aktivitet, får alle ansatte som ønsker det mulighet til å sette opp individuelle planer for trening og etterfølgende måloppnåelse. Dette utløser et  treningstilskudd til hver ansatt.
* Dette målet er justert fra 2023. 

Resultat:  

  • Ti personer har satt opp individuell plan for trening, og har fått refusjon til treningsutgifter. 

5. Handle bevisst

Målbarhet:
Kartlegge de ti største leverandørenes bærekraftsarbeid og basert på dette legge en plan for oppfølging.  

Resultat:  

  • I 2023 ble det sendt brev til de ti største leverandørene med spørsmål om deres bærekraftsarbeid. Det var stor variasjon i bevisstheten rundt dette arbeidet. Ved nye kontraktsinngåelser i 2024 var arbeid med bærekraft en del av bakgrunnssjekken. I 2025 vil det settes i gang et arbeid med å strukturere arbeidet med krav om bærekraftig drift hos leverandørene.  
  • Det er kjøpt inn noen gaveartikler, men disse er kjøpt gjennom aktører som fremmer sosial bærekraft (blant annet =Kaffe, Røverkaffe, Kaffebrenneriets Direkte Handel og Nordnes verksteder) og etisk handel.  
  • Julegaver til ansatte, styret, finans- og kontrollutvalg ble kjøpt fra sosialt bærekraftige leverandører (Aurora verksted og Lif Laga).

6. Stille krav ved matinnkjøp både i hverdagen og ved arrangementer

Målbarhet:
Kartlegge matsvinn i sekretariatet og eventuelt redusere dette gjennom tiltak.  

Stille krav til arrangementssteder om mindre matsvinn ved arrangementer. Prioritere kortreist mat og vegetaralternativer.  

Resultat:  

  • Det er laget en egen rutinebeskrivelse for arrangementer, der sekretariatet skal aktive grep om å hindre/redusere matsvinn.  
  • På kontoret er det innført rutine for å handle oftere og mindre, for å hindre matsvinn. Dersom det er brød eller frukt igjen på fredag, så får ansatte dette med hjem.   
  • Dersom det kjøpes inn mat til møter på huset, og det blir overskuddsmat tilbys dette til ansatte samme dag, eller ved lunsjen dagen etter.  
  • Dersom det er arrangementer utenfor huset bestilles det mindre mat enn tidligere, og det legges også vekt på at maten som bestilles ikke er «tallerkenretter», men heller mat som egner seg til å enten dele eller tas med om det blir mat til overs.  
  • Ved ett tilfelle (forskningsseminar) ble overskuddsmat gitt til to-good-to-go-ordningen. 
  • Det gjøres kvartalsvise målinger rundt mastvinn, og disse viser at det har vært svært lite matsvinn i 2024.   

7. Resirkulere avfall, donere utstyr dersom det er mulig

Målbarhet:
Kartlegge resirkulering/gjenvinning av avfallet i sekretariatet, kartlegge mulighet for resirkulering/donering av elektrisk utstyr som ikke er i bruk. Lage årlig innsamling av elektrisk utstyr til resirkulering/donasjon.  

Resultat:  

  • Det kildesorteres internt i egne avfallsbokser for restavfall, matavfall, plast, metall og glass, papir og batterier.    
  • Gårdeier, Promenaden Eiendom, har ansvar for at avfallsrommet i kjelleren har konteinere for spesialavfallet, og at det blir levert til avfallsmottaket Franzefoss.  De sender kvartalsvis avfallsrapport derfra.  
  • Utdatert IT- og el-utstyr skal resirkuleres. Det kan leveres til konteiner for dette i avfallsrommet i kjelleren, eller levere inn til Power i Lille Grensen. Her kan også batterier innleveres. Utstyret kan også eventuelt doneres. I 2024 ble tre gamle pc-er donert via Intility.  
  • Årlig innsamling og «en runde i lokalet» skal sikre at alt som kan resirkuleres er ryddet opp i. 

8. Sørge for sosial inkludering ved alle arrangementer og rekrutteringer

Målbarhet:
Sikre mangfold i alle utvalg og på scenen på stiftelsens arrangementer, mangfold beskrives i alle styresaker ved oppnevning av nye utvalg. Alle arrangementer skal være universelt utformet.  

Resultat:  

  • Alle arrangementer er gjennomført i lokaler med universell utforming.  
  • Digitale produksjoner er enten tekstet eller tekstet/tegnspråktolket.  
  • Det legges vekt på å invitere et mangfold av deltakere til å stå på scenen på stiftelsens arrangementer, der kjønn, etnisitet og funksjonsvariasjon ivaretas.  
  • Ved rekrutteringer til utvalg og sekretariatet legges det vekt på å sikre mangfold så langt det er mulig.  

9. Kartlegge, benytte og videreutvikle kompetanse og arbeidsmiljø i sekretariatet

Målbarhet:
Gjennomføre og følge opp innspill fra arbeidsmiljøundersøkelser, øke den interne kunnskapsdelingen i relevante fora.  

Resultat:  

  • Det er satt av midler til at alle ansatte kan delta på relevante kurs hvert år (flere har benyttet seg av dette).   
  • Det er innført intern kompetanseheving, der ansatte holder presentasjoner om temaer som er relevante for flere i sekretariatsmøtene.   

10. Publisere et årlig bærekraftregnskap

Målbarhet:
Årlig evalueringsmøte med hele sekretariatet, resultatene av rapportering av sekretariatets bærekraftsarbeid publiseres i årsmeldingen. Årlig evaluering skal sikre at sekretariatet reviderer målene årlig, for å fortsette å strekke seg etter en mer bærekraftig drift av sekretariatet.  

Resultat:  

  • Hver enkelt ansatt rapporterer årlig på fire ulike punkter. De øvrige punktene er det enkeltansatte som har ansvar for å rapportere på. 
  • I all hovedsak legges det opp til at man følger samme linje over flere år, for å ha et godt sammenlikningsgrunnlag. Noen små justeringer kan forekomme, i 2024 ble punkt om tilrettelegging for fysisk aktivitet justert. 
  • Bærekraftregnskapet vil bli publisert på nettsidene etter at årsmøtet er gjennomført.