Om feilvurderinger og uenighet

Oppdatert 21.02.2023

I 2020 vedtok Stiftelsen Dam sine Retningslinjer for åpenhet. I motsetning til de fleste andre som deler ut midler og behandler søknader, har vi valgt å dele svært mye informasjon om vår søknadsbehandling. Vi deler både karakterene og kommentarene til alle som har vurdert søknadene. 

Dette gjør at noen av våre søkere blir kjent med to store, generelle utfordringer ved søknadsbehandling:  

  1. Feilvurderinger. De som vurderer søknadene, kan gjøre feil. De kan overse viktig informasjon, vektlegge ting de ikke skal vektlegge og la være å vektlegge ting de burde vektlegge. 
  1. Uenighet. De ulike personene som har vurdert søknaden er noen ganger veldig uenige. Vi bruker en karakterskala fra 1-7 og i rundt 15 til 20 prosent av tilfellene er forskjellen mellom to personer som vurderer samme søknad svært stor (to karakterer eller mer). 

Både feilvurderingene og uenigheten skaper noen ganger mye frustrasjon blant dem som får avslag. Forståelig nok.  

Vi mener imidlertid at du likevel kan være trygg på at søknadsbehandlingen i Stiftelsen Dam holder svært høy kvalitet. Nedenfor kan du lese mer om hva vi tenker om utfordringene og hva vi gjør for å forebygge dem. Avslutningsvis kan du også lese hva du bør gjør dersom du mener det er gjort feil.

1. Feilvurderinger og uenighet rammer all søknadsbehandling 

Utfordringene beskrevet over gjelder all søknadsbehandling, ikke bare den som skjer i Stiftelsen Dam. 

Forskning viser at problemene gjør seg gjeldende i både ansettelsesprosesser, dommeres straffeutmålinger, vurdering av asylsøknader og sensur av stiler på videregående – kort sagt overalt der mennesker gjør vurderinger. Stiftelsen Dam har redegjort for denne forskningen i rapporten Bedre søknadsbehandling.

Vi kunne ha skjult utfordringene ved bare å gi søkere informasjon om søknaden ble innvilget eller ikke, og å sammenfatte en enhetlig tilbakemelding i stedet for å dele alle kommentarene. Dette gjør andre finansiører og det gjorde vi tidligere også.  

Utfordringene er imidlertid nøyaktig like store, selv om det utad virker ryddigere for søker.  

Vår holdning er at vi skal være åpne om det faktiske beslutningsgrunnlaget, og at det eneste riktige da er å dele alle karakterer og kommentarer. Resultatet er noen ganger et rotete bilde med sprikende vurderinger, men bildet er i alle fall riktig. 

2. Hvordan vi forebygger  

2.1 Flere uavhengige vurderinger 

For å begrense utslaget av feilvurderinger og uenighet, får alle søknader flere uavhengige vurderinger. Dette gjør at hver enkelt vurdering får mindre å si. Selv om det kan være frustrerende å se lave enkeltkarakterer, er det viktig å huske at det er totalvurderingen som er avgjørende. 

2.2 Median, ikke gjennomsnitt 

Karakterene søknaden får er det eneste som betyr noe for om søknaden blir innvilget eller ikke. Mange reagerer når søknaden får en spesielt dårlig vurdering (lav karakter) fra en av dem som vurderer søknaden.  

Denne vurderingen vil imidlertid få minimal betydning. Ikke bare fordi det er flere som vurderer søknaden, men fordi vi bruker medianen når vi skal bestemme hvilke søknader som skal innvilges. Det vil si at en søknad som får karakterene 7, 6 og 1, stiller likt med en som får 7, 6 og 6. Begge får en median på 6.  

På denne måten spiller det liten rolle om din søknad har fått en spesielt streng vurdering. Du kan lese mer om hvordan vi beregner karaktergrensene på dam.no/karaktergrense

2.3 Opplæring av fagutvalgene 

Gode vurderingsprosesser er avhengig av tydelige vurderingskriterier og at de som skal gjøre vurderingen får tilstrekkelig med opplæring.  

Stiftelsen Dam gir alle fagutvalgsmedlemmer opplæring – både før de starter med vurderingene sine og underveis. Vi mener denne opplæringen av fagutvalgsmedlemmene også er viktig for søkerne. Hvordan skal søkerne kunne vite hvordan fagutvalgsmedlemmene tenker, dersom de ikke vet hva fagutvalgsmedlemmene har fått av opplæring? 

Av den grunn deler vi både instruksen til fagutvalgene og en video av opplæringen de har fått. Det linkes til instruksen og opplæringsvideoene i utlysningene

3. Råd til søker ved feil 

Vi har ingen klagemulighet i Stiftelsen Dam, men dersom du mener det er gjort en dårlig vurdering av din søknad bør du aller først ta en grundig titt på karakterene og kommentarene søknaden din har fått.  Sannsynligheten er stor for at karakterene fra den personen som har skrevet de mest kritiske eller feilaktige kommentarene, ikke har hatt noen betydning for avslaget (se punktet over om median). 

Dersom du likevel mener totalvurderingen holder for lav kvalitet, bør du: 

  1. Gi tilbakemelding i dette skjemaet. Bare slik kan vi få oversikt over omfanget av utfordringene. 
  1. Sende søknaden på nytt. Hvis det er gjort feilvurderinger av en person, er sannsynligheten stor for at feilen ikke vil bli gjort på nytt om andre vurderer søknaden. I programmene Helse og Ekspress har vi løpende søknadsbehandling, så der kan søknaden justeres og sendes inn på nytt veldig raskt.