Animasjonsfilmer til inspirasjon

I samarbeid med

Søknadssammendrag

Bakgrunn for prosjektet

Prosjektet «Hverdagsglede – utvikle nasjonalt kurs» for bruk i landets over 300 Frisklivssentraler, avdekket evalueringen fra 89 kursdeltakere og 28 kursledere, at de vil ha norske filmer som inspirerer og er knyttet til de fem grepene. Disse filmene finnes ikke i dag, og det nærmeste vi kommer er engelske filmer men som ikke er knyttet til forskningen som ligger bak Hverdagsgledens fem grep.

Målsetting for prosjektet

Målsettingen med å lage animasjonsfilmer er at kursdeltagere og befolkningen blir inspirert til å finne frem til egne grep og tar de i bruk i hverdagen. Selvhjelpsverktøy er også noe befolkningen generelt søker etter på internett. Selvhjelpsverktøy og ressurser blir tilgjengelig med filmene.

Målgruppe

Deltakere på kurset Hverdagsglede i Frisklivssentraler, 300 stk pr i dag, i hele Norge. Deltakerne er folk utenfor arbeid og utdanning. Befolkningen for øvrig.

Antall personer i målgruppen som prosjektet planlegger å nå

250000

Beskrivelse av gjennomføring og metode for prosjektet

I samarbeid med Supercruiser og deres manusforfatter, erfaringskonsulenter i Hverdagsglede (kursdeltakere) og fagpersoner i prosjektet vil vi: 1. Produsere seks animasjonsfilmer. En introduksjonsfilm om Hverdagsglede og fem andre filmene knyttes direkte til hvert av grepene. Vi skal gi «tv-titter/tilskuer» inspirasjon til å finne frem til sine egne grep, som vi vet fra forskning påvirker personlig velvære/glede. Det utvikles seks filmer á ca 2 minutter Gir «oppskrift» på hvordan en selv kan gjøre små justeringer i hverdagen Bidrar til å lette veien over til kvalitetssikret informasjon og fordypningsstoff om Hverdagsglede (foldere/nettside). Filmene skal ha et positivt og lyst uttrykk 2. Lansere animasjonsfilmene Vi ønsker å lansere filmene, og jobber med dette i forbindelse med større nasjonale arrangementer i 2019. Arendalsuka vil være en slik arena. Vi er i god dialog med Helsedirektoratet og Frisklivssentraler (sitter i vår ressursgruppe i prosjektet), som vi ønsker å samarbeide med. Vi vil aktivt bruke Facebook med betalte kampanjer for å nå ut til enda flere, slik at filmene blir sett, og at de kan komme til nettsiden vår for å få mer informasjon og hjelp. Kampanjeperioden er priset til 14 dagers visning.

Fremdriftsplan for prosjektet

Jan- feb; Oppstart, brukerinvolvering Mars; utkast til manus ferdig, brukere av Hverdagsglede leser, vi bestemmer uttrykket på animasjonen April-juni; Filmproduksjon; animering, musikk, stemmer, ferdigstillelse av filmene Juni; Lanseringsplan, Facebook-kampanje og PR-arbeid 12-17.aug; Lanseringsarrangement på Arendalsuka 2019 Aug-nov; Filmene brukes på kurs og sees på nett, Evaluere og antall visninger telles, sluttrapportering

Sluttrapport

Målsetting, målgruppe og bakgrunn for prosjektet

Målsetting: Planen var å gjennomføre en måling ved kursoppstart og evaluere ved kursslutt. Ved å se filmene, fant seer lettere frem til sine egne grep, som kan bedre hverdagen? Lansering av animasjonsfilmene under Arendalsuka august 2019. Målgruppe: Kursdeltakere ved frisklivssentralene som deltok på kurs i hverdagsglede. Gruppen har en del svakere tilknytning til arbeid, aktivitet og skole enn befolkningen forøvrig. Andre målgruppen var befolkningen ellers. Bakgrunn for prosjektet: I prosjektet «Hverdagsglede – utvikle nasjonalt kurs» for bruk i landets 263 frisklivssentraler, avdekket evalueringen fra 89 kursdeltakere og 28 kursledere, et ønske om norske filmer som inspirerer og er knyttet til de fem grepene. Med filmene ønsket vi å gi seeren inspirasjon til å finne frem til sine egne grep, som vi vet fra forskning påvirker personlig velvære/glede. Det vi ønsket var å gi var en veiledning på hvordan en selv kan gjøre små justeringer i hverdagen.

Beskriv i hvilken grad oppsatte effektmål ble nådd (ref søknadsskjemaet)

Vi har hatt ambisjoner om å nå flest mulig med innholdet Hverdagsglede, ved å spre filmene og budskapet til befolkningen generelt, og til alle som går på kurs i Hverdagsglede. Resultatene av antall visninger, evalueringene og svarene, er positive. Vi mener vi har truffet med innholdet i filmene og at folk gjennom å se dem blir inspirert til å gjøre noe aktivt for å forbedre hverdagen sin. 210.000 har sett eller lest om Hverdagsglede og filmene på våre nettsider og Facebook. 30.000 har sett filmene Hverdagsglede, på Youtube.

Antall personer i målgruppen nådd av prosjektet

240000

Prosjektgjennomføring/Metode

Metoden som er brukt er animasjonsfilm, brukersamtaler, møtevirksomhet, spørreundersøkelse og nettmarkedsføring. Gjennom film kan man få fortalt svært mye på svært kort tid. Gjort på en riktig måte, klarer en å «koke» ned budskapet til en konsentrert fortelling, gjort på 2-3 minutter. Levende bilder er dessuten en sterk kommunikasjonsform hvor man kan bruke andre virkemidler enn bare ord.

Resultater og resultatvurdering

Analyse fra visninger på Youtube. Vi ønsket svar på om grepene i filmene: – fikk dem til å «tenke på» hvordan de ulike grepene hadde innvirkning på deres hverdag. – fikk dem til å «bli bevisst på» hva de kan gjøre i sin hverdag. Antall respondenter 239 personer Kjønn 17 menn Kjønn 222 kvinner Snittsvarene fra kvinnene om de fem grepene og Hverdagsglede 85 % fikk de til å tenke på grepenes innvirkning på deres hverdag. 80 % mener de ble mer bevisst på hva de kan gjøre. Frisklivssentralenenes kvantitative tilbakemeldingene, forteller de at filmene er informative, de er fint laget og har bra innhold. En fin måte å bryte opp presentasjonene og de ga gode avbrekk. Vi får også tilbakemelding på at bruk av film i kursene er positivt. Flere har også festet seg til siste «strofe» i filmene- «Heia deg!». Det utsagnet blir ofte gjentatt i kurslokalet/rommet rett etter fremvisning av filmen. Noen synes de kan bli litt for lystige, ala Brelettreklamen.

Oppsummering og videre planer

Rådet for psykisk helse skal ha oppmerksomheten på også det forebyggende og helsefremmende arbeidet i årene fremover. Økt livskvalitets og de faktorene som bidrar til det, som igjen skaper god psykisk helse, skal vi jobbe målrettet med i årene som kommer. Animasjonsfilmene anses å ha lang levetid og erfaringer sier at slike filmer har en levetid på 10-12 år. Filmene vil ligge på Youtube og være fritt tilgjengelig for alle og vi skal koble de til arbeidet vårt og samarbeide med andre aktører som fremmer god folkehelse. Filmene benyttes i kurslederopplæringen og markedsføring av kurstilbud.

Prosjektleder

Werner Fredriksen

Detaljer
Program
Helse høst (2018)
Prosjektnavn
Animasjonsfilmer til inspirasjon
Organisasjon
Rådet for psykisk helse
Beløp Bevilget
2019: kr 652 000
Startdato
01.01.2019
Sluttdato
29.12.2019
Status
Avsluttet